Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grissjukdom "ödemkoli" Grisen dör inom 8 timmar  (läst 1414 gånger)

RiverCottage

• Halland
Grissjukdom "ödemkoli" Grisen dör inom 8 timmar
« skrivet: 03 apr-07 kl 08:47 »
Var hemma hos en "riktig" griskännare igår kväll och fick lite tips och råd till min egna grishållning och lite ritningar på grishyddor som man transportera bak på traktorn.

Gubben ifråga har hållt KRAV-Grisar i 7 år, men nu avvecklat verksamheten och när jag frågade varför, Så sa han att lönsamheten minskade till en sådan grad att det inte gick att bedriva verksamheten längre,  och detta pågrund av en sjukdom som jag tror han kallade "Ödem Koli" ( möjligt att jag missuppfattade) Enligt honom är det en sjukdom som blir allt vanligare bland utomhusgrisar.

Sjukdomen drabbar de största kultingarna i en kull, de som äter mest ( för mycket) och skulle därmed ge upphov till en Mag/tarm bakterie av KOLI-typ, Viruset ( eller bakterien) gick enligt honom därefter upp till hjärnan där den gör grisen oförmögen att röra sig korrekt.

Inom 8 timmar efter detta symptom är grisen död.

Han berättade att i de sista kullarna han fick dog 6% av djuren, och som sagt, alltid de största och finaste, och det drabbade alltid djuren precis innan vidareleverans till andra uppfödare. ( 25 kg´s djur)

Är det nån som hört talas om detta?

Han höll djur av raserna PiggHam / YorkShire / Svensk Lantras.

----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Grissjukdom "ödemkoli" Grisen dör inom 8 timmar
« Svar #1 skrivet: 04 apr-07 kl 23:34 »
Är det nån som hört talas om detta?

Jadå  :)
Vad jag minns så kan man vaccinera smågrisarna.
Men det får ju inte en KRAV-uppfödare göra.

mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
sälen, Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser