Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa trädgårdsredskapen  (läst 10269 gånger)

q-i

• Västergötland
SV: Bästa trädgårdsredskapen
« Svar #20 skrivet: 18 mar-15 kl 19:08 »
De som bor i närheten av en Swedol-butik kan handla Karlstad redskap utan problem. Och det som inte finns hemma kan dom ta hem. Det vet jag för jag var där idag :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #21 skrivet: 18 mar-15 kl 19:31 »
Jag har länge tänkt ta mig till Swedol men det har ännu inte blivit av. Ja, jag har dem i närheten. De står också som återförsäljare på Karlstad redskaps webb.

Är Swedol även för övrigt ett bra ställe att handla redskap?

q-i

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 18 mar-15 kl 20:19 »
Jag vet faktiskt inte hur dom är på redskap utöver just karlstads sortiment, men Nima AB tillhör ju swedolkoncernen och jag har aldrig lyckats få tag i något dåligt på nima iallafall. Swedol är ju inte kända för att vara billiga, men det mesta jag har köpt där har varit av bra och gedigen kvalitet.

Erikaerika

• Bohuslän
« Svar #23 skrivet: 19 mar-15 kl 20:38 »
Det är ju tydligen ett allroundredskap. Det vore intressant att höra hur du använder den.

Jag ska inte ge sken av att vara någon expert på området utan är mer glad amatör  :)  Men precis som du säger så tycker jag att den är ett allroundredskap. Tycker den är kanon till att jämna, plana ut jord eller annat material. Jag använder den också som en slags spade om jag tex ska byta jord i någon odlarlåda. Enkel och smidig att använda. Den är helt enkelt väldigt bra!

q-i

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 20 mar-15 kl 15:57 »
såg precis att min snöskyffel var från karlstad redskap, och det kan vara den sämsta skiten jag ägt i snöröjningsväg. Så dom gör inte alltid perfekta grejer heller :) Men jag håller nog ändå dom högre än de flesta andra

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #25 skrivet: 20 mar-15 kl 15:59 »
Snöskyfflar med aluminiumblad är ofta för klena. Rår inte på is eller packad och frusen snö. Var det en sån?

q-i

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 21 mar-15 kl 11:23 »
Snöskyfflar med aluminiumblad är ofta för klena. Rår inte på is eller packad och frusen snö. Var det en sån?

Nej, det var i mina ögon ännu värre; Plastblad :D med en liten aluminiumskena på bladets ände som skoning. Den går ju bra att skyffla snö med, men om man som jag är lite vårdslös och försöker hacka bort is så dög den inte. Plasten blev väldigt spröd runt 20 minus så den sprack. Men inget som inte går att fixa med gammel hederlig 2-komponentsepoxi :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #27 skrivet: 19 maj-15 kl 12:55 »
Nej, det var i mina ögon ännu värre; Plastblad :D med en liten aluminiumskena på bladets ände som skoning. Den går ju bra att skyffla snö med, men om man som jag är lite vårdslös och försöker hacka bort is så dög den inte. Plasten blev väldigt spröd runt 20 minus så den sprack. Men inget som inte går att fixa med gammel hederlig 2-komponentsepoxi :)
Det kan nog hända att allt från Karlstad redskap inte är lika bra. De har också olika produktserier. Den bästa (enligt dem åtminstone) heter Warpnäs.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #28 skrivet: 19 maj-15 kl 12:58 »
Jag har nu fått tag på bladhacka från Karlstad redskap. Det ser ut att vara en traditionell typ, samma som min gamla. Den fanns på Oscarsbergs trädgård utanför Nyköping, vid utfarten mot Stigtomta. Jag köpte de sista, men förhoppningsvis tar de in nya. De har en ganska stor del av Karlstad redskaps sortiment av trädgårdsredskap.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #29 skrivet: 20 maj-15 kl 19:33 »
Tillägg: jag fick tag på Oscarsbergs trädgård genom att eposta till Karlstad redskap och fråga om återförsäljare i mina krokar.
http://karlstadredskap.se/kontakta-oss/

Bladhackorna ( http://karlstadredskap.se/?s=bladhacka&x=0&y=0&lang=sv ) kostade 225 kr/st. Bra pris tycker jag. Fiskars motsvarande modell som inte höll kostade nästan 300 på Granngården.

Nu återstår att testa Karlstad redskaps bladhacka.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 20 maj-15 kl 21:45 »
Tillägg: jag fick tag på Oscarsbergs trädgård genom att eposta till Karlstad redskap och fråga om återförsäljare i mina krokar.
http://karlstadredskap.se/kontakta-oss/

Bladhackorna ( http://karlstadredskap.se/?s=bladhacka&x=0&y=0&lang=sv ) kostade 225 kr/st. Bra pris tycker jag. Fiskars motsvarande modell som inte höll kostade nästan 300 på Granngården.

Nu återstår att testa Karlstad redskaps bladhacka.

På mitt ena jobb har de en sådan pärhacka. Det är en sådan som böjer sig, istället för att gå av. Bara till färdig jord och inte till bearbetning, som en riktig odlingshacka.

Tännlappen

• -
« Svar #31 skrivet: 21 maj-15 kl 01:25 »
...Något man ska tänka på när man köper en skottkärra är balansen  :o ...Tar du en billig skottkärra så är ofta balansen fel tyngden hamnar på handtagen vilket är helt fel. Tyngden ska ligga på hjulet . Felbalanserad skottkärra passar bara till löv. En riktig skottkärra med trähandtag går bra att reparera med fyrkantiga ekstolpar 5cm diam, bara slipa till med vinkelslip utrustad med sliprondell. Plåten går bra att reparera med ny plåt om det behövs,(svetsning) , så kan man hålla liv i en skottkärra från Domus  :D . Favoritredskap annars för egen del är en  kultivator av god kvalitet.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #32 skrivet: 21 maj-15 kl 18:01 »
På mitt ena jobb har de en sådan pärhacka. Det är en sådan som böjer sig, istället för att gå av. Bara till färdig jord och inte till bearbetning, som en riktig odlingshacka.

Ibland skiljer man mellan potatishacka/potatisgräv och bladhacka. Då är bladhacka den kraftigare av de två. Men Fiskars kallar sin bladhacka för potatisgräv, kanske för att de vet hur lite den tål.

Men i alla fall, min 25 år gamla bladhacka av okänt märke är sån som du beskriver och troligen även de jag köpt nu. Man bör inte ta i för mycket. Det är ingen flåhacka, men duger till den mesta jordhackningen i ett etablerat land. Till stor del vill jag ha den till potatiskupning, eftersom fyllhammaren har för kort skaft, så jag måste kröka rygg för mycket, och dessutom onödigt tungt huvud, så jag lätt får ryggskott. Med båda redskapen kupar jag tvärs för raderna. Båda redskapen är också användbara vid potatisskörd. En flåhacka är för tung och för vass för att passa till potatiskupning för att inte tala om skörd.

Jag rangordnar så här från klenaste till starkaste:
ogräshacka
bladhacka
fyllhammare
flåhacka
även om redskapen har rätt så olika användningsområden.

Jag räknar inte in potatisgräv a la Karlstad redskap, som inte är någon hacka alls utan bara ett redskap för att leta potatis i lucker jord.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #33 skrivet: 21 maj-15 kl 18:10 »
...Något man ska tänka på när man köper en skottkärra är balansen  :o ...Tar du en billig skottkärra så är ofta balansen fel tyngden hamnar på handtagen vilket är helt fel. Tyngden ska ligga på hjulet . Felbalanserad skottkärra passar bara till löv. En riktig skottkärra med trähandtag går bra att reparera med fyrkantiga ekstolpar 5cm diam, bara slipa till med vinkelslip utrustad med sliprondell. Plåten går bra att reparera med ny plåt om det behövs,(svetsning) , så kan man hålla liv i en skottkärra från Domus  :D . Favoritredskap annars för egen del är en  kultivator av god kvalitet.

Jag har börjat gilla lätta skottkärror, som ofta också är billiga. Man slipper dra runt med en massa onödiga kg skottkärra hela tiden. Men de duger förstås inte till riktiga tungjobb. Dock mer än löv, tycker jag, i alla fall den modell jag använt ett tag nu. Namnet inte tillgängligt just nu. Jag lastar t.ex. jord och gödsel på den.

Du menar tvåhandskultivator? Använde jag mycket förr i tiden, innan täckodlingen tog över. Gillar bäst Wolfs kultivatorer. Främst dessa:
http://www.wolf-garten.se/produkter/redskap/multi-starr-kultivering/detaljer.html?tt_products[backPID]=14701&tt_products[product]=28794&cHash=c4982b2bcc2ad4ff62c892f6cefd3326

http://www.wolf-garten.se/produkter/redskap/multi-starr-kultivering/detaljer.html?tt_products[backPID]=14701&tt_products[product]=28796&cHash=9613436436c86cef2cb5944221d9f924

http://www.wolf-garten.se/produkter/redskap/multi-starr-kultivering/detaljer.html?tt_products[backPID]=14701&tt_products[product]=28823&cHash=8bf7de28910920898ae46ee458f1e6ae

För bra pris föreslår jag att köpa Wolf hos Hornbach, som dock har rätt begränsat sortiment. Annars postorder från Tyskland, t.ex. amazon.de (har dock bara bläddrat där, inte köpt redskap). Eller åk till Tyskland och handla (på rätt ställe antar jag). Förut hade Bauhaus mycket Wolf till bra pris, men de har slutat med det.

Dock är jag lite tveksam till att Wolf har så mycket galv på sina redskap. Det skavs av i jorden. Hur bra är det? Galv från nät och taggtråd kan döda träd om man spikar fast den i träden.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #34 skrivet: 21 maj-15 kl 20:11 »
Jag rangordnar så här från klenaste till starkaste:
ogräshacka
bladhacka
fyllhammare
flåhacka
även om redskapen har rätt så olika användningsområden.

Eller kanske snarare så här:

För skärande bearbetning i växter och rotmassa: ogräshacka och flåhacka.
För luckring, uppbrytning och förflyttning av jord: bladhacka och fyllhammare.

För lättare tag ovan jord: ogräshacka
För medeltunga jobb i jord (helst relativt stenfri): bladhacka
För tunga jobb i rotmassa och jord: fyllhammare och flåhacka.
För kraftigare jordbearbetning i odlingsland där det är stenigt: fyllhammare.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 21 maj-15 kl 20:29 »
Jag har en pärhacka från de där Luckra jorden. Är grymt nöjd med den. Kanon till både pärkupning och hackande i steniga hål.
Blad/odlingshackan är inte sämre den. Jordfräs, släng sig i väggen typ.
Och den är skitbra att flytta runt diverse massor med. Som man annars ibland använder fyllhammare till.
De två jag använder slår de andra med råge. Använder ofta båda i kombination.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #36 skrivet: 21 maj-15 kl 23:34 »
De har andra namn på hackorna.
http://www.denluckrajorden.se/category.php?id_category=2
Intressant att höra att de funkar bra för dig.
Varför eukalyptusskaft? Egenskaper?
Skaftfästet i bladet ser kort ut. Sitter det fast bra?

Tännlappen

• -
« Svar #37 skrivet: 22 maj-15 kl 00:13 »
Jag har börjat gilla lätta skottkärror, som ofta också är billiga. Man slipper dra runt med en massa onödiga kg skottkärra hela tiden. Men de duger förstås inte till riktiga tungjobb. Dock mer än löv, tycker jag, i alla fall den modell jag använt ett tag nu. Namnet inte tillgängligt just nu. Jag lastar t.ex. jord och gödsel på den.

Du menar tvåhandskultivator? Använde jag mycket förr i tiden, innan täckodlingen tog över. Gillar bäst Wolfs kultivatorer. Främst dessa:
http://www.wolf-garten.se/produkter/redskap/multi-starr-kultivering/detaljer.html?tt_products[backPID]=14701&tt_products[product]=28794&cHash=c4982b2bcc2ad4ff62c892f6cefd3326

http://www.wolf-garten.se/produkter/redskap/multi-starr-kultivering/detaljer.html?tt_products[backPID]=14701&tt_products[product]=28796&cHash=9613436436c86cef2cb5944221d9f924

http://www.wolf-garten.se/produkter/redskap/multi-starr-kultivering/detaljer.html?tt_products[backPID]=14701&tt_products[product]=28823&cHash=8bf7de28910920898ae46ee458f1e6ae

För bra pris föreslår jag att köpa Wolf hos Hornbach, som dock har rätt begränsat sortiment. Annars postorder från Tyskland, t.ex. amazon.de (har dock bara bläddrat där, inte köpt redskap). Eller åk till Tyskland och handla (på rätt ställe antar jag). Förut hade Bauhaus mycket Wolf till bra pris, men de har slutat med det.

Dock är jag lite tveksam till att Wolf har så mycket galv på sina redskap. Det skavs av i jorden. Hur bra är det? Galv från nät och taggtråd kan döda träd om man spikar fast den i träden.

Japp en sådan kultivator fast jag har liksom pilspetsar på min ,bra redskap mot nässelrötter ,kirskål, kvickrot... har provat ett sådant redskap med fem klor men det var sämre blev för klumpigt då tyckte jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser