Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa trädgårdsredskapen  (läst 10268 gånger)

q-i

• Västergötland
Bästa trädgårdsredskapen
« skrivet: 15 mar-15 kl 22:27 »
Vad säger ni, vilken är den bästa tillverkaren av trädgårdsredskap (skottkärror, grepar, smalspade etc.etc.)?

Jag själv förespråkar ju Hörby Bruk när det kommer till mindre transportmedel, typ säckakärror och skottkärror.
När det kommer till manuella redskap så tycker jag fortfarande, trots att många inte håller med, att Fiskars gör bra grejer. Men om jag har fattat det rätt så tillverkar dom de flesta av sina produkter i olika "klasser", tänk Bas-sortiment vs. Premiumsortiment.

Vad tycker ni? :)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Bästa trädgårdsredskapen
« Svar #1 skrivet: 15 mar-15 kl 23:28 »
Jag brukar bli missnöjd med de flesta trädgårdsredskap för de håller för dåligt. En skottkärra från Hörby brukar vara slut efter ett år och en skyffel från fiskars håller ungefär två veckor om man skyfflar grus.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Rubensgården

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 mar-15 kl 06:07 »
Ja här får man verkligen vara selektiv. Köpte en grävspade från Gardol tror jag det var. Gick igenom konstruktionen på de flesta. Fiskars gick att rycka loss skaftet från själva spaden. Fantastiskt dåligt. Karlstad redskap har jag fortfarande respekt för trots att de knappast görs i Karlstad längre. Skottkärror har vi köpt beg. Den älsta har smörjnippel på hjulaxeln. Den nyare har det inte men rullar ändå lättare. Stålkratta har jag köpt på Biltema. Har man grundläggande kunskap i hållfasthet och material brukar man se om det kommer hålla. Glappar det redan i butik är det ett dåligt tecken.

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 mar-15 kl 06:43 »
Jag brukar bli missnöjd med de flesta trädgårdsredskap för de håller för dåligt. En skottkärra från Hörby brukar vara slut efter ett år och en skyffel från fiskars håller ungefär två veckor om man skyfflar grus.

Det är precis sådana grejjor jag har. En grön riktig skottkärra med trähandtag från Hörby Bruk och fiskars svarta redskap med metallskaft.

Håller skottkärran bara ett år har du släpat den efter en traktor ... min är på år 5 och den har varit med om mycket.

Mina spadar och skyfflar har varit med lika länge och håller ihop än. Håller absolut inte med om att det är någon dålig kvalitet.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 16 mar-15 kl 08:24 »
Det är precis sådana grejjor jag har. En grön riktig skottkärra med trähandtag från Hörby Bruk och fiskars svarta redskap med metallskaft.

Håller skottkärran bara ett år har du släpat den efter en traktor ... min är på år 5 och den har varit med om mycket.

Mina spadar och skyfflar har varit med lika länge och håller ihop än. Håller absolut inte med om att det är någon dålig kvalitet.

I affären där jag köpte min senaste skottkärra har de flera olika modeller från Hörby. Den billigaste är silverfärgad med metallhandtag och kostar 200kr. Den funkar bra så länge man kör löv och gräsklipp. Nästa prisklass ligger på 700 kr och då får man en omonterad grön skottkärra med trähandtag. Helt klart en ok modell men hjulupphängning är för klen och det blir glapp om man lastar för tungt i skottkärran. Den dyraste modellen kostar 1300 kr och då får man en monterad grön skottkärra med trähandtag. Helt klart den bästa modellen i affären men även den slits snabbt om man använder den regelbundet.

Jag använder även fiskars svarta redskap med metallskaft för de är bäst att arbeta med. De brukar kosta runt 400 kr i en normal affär. Ibland hittar man billigare verktyg från fiskars i lågprisaffärer. Även om modellen är lika och är svarta med metallredskap så är de ofta sämre. Jag vet inte om det verkligen är en annan modell med tunnare gods eller är bara andra sorteringen av modellen.

Jag kommer att fortsätta med Hörby och Fiskars tills jag hittar ett annat märke som verkar bättre.

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 16 mar-15 kl 09:18 »
Karlstad redskap är nog bäst. En del Fiskars är OK, en del inte. Fiskars har ju köpt in framtående redskapstillverkare, bl.a. Wedevåg, och det finns nog kvar en del kompetens där dold under Fiskarsnamnet.

Fiskars potatisgräv, som jag vill kalla bladhacka, för ca 290 kr på Granngården, gick sönder på en vecka. Bladet och skaftet förenas av ett järn, som borde vara smitt, men som i brottytan såg ut att vara något slags pulver. Ganska poröst material. Min 20-25 år gamla slitna bladhacka håller bättre. Ska bara fästa den bättre i skaftet och olja in skaftet. Men man får ändå jobba lite försiktigt med dne, för den är gammal och sliten. Den är också för sliten för att man ska kunna se tillverkaren, men Karlstads redskap gör en modell som ser likadan ut på foto. Den ska jag köpa härnäst, men det är färre ställen som har Karlstad redskap och i synnerhet såna udda redskap, så jag får nog leta eller be nån handlare beställa hem.

Biltema har en del prisvärda redskap. Deras svarta trädgårdsspadar med askskaft för 128 eller 138 kr är bra. Deras spetsiga gråmålade grävspade för ca 170 kr är också helt OK och värd sitt pris. Deras svarta grävgrep med askskaft i samma serie som trädgårdsspaden håller bra men är lite klumpig och har fel vinkel (alltför rak). En del av deras övriga redskap har mindre bra design, t.ex. kultivatorn som har fel vinkel.

Wolf har förut varit en favorit och är till stor del fortfarande, bl.a. för beskärning, kultivatorer och enhandsredskap.

När det gäller skottkärra har jag kommit fram till att billiga i plåt är bra för att de är lätta. Man får lasta med förnuft bara. Har inte riktig koll på märke där, men tror den jag är nöd med heter Trönner eller nåt sånt.

q-i

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 mar-15 kl 18:39 »
Jag hade en skyffel från Karlstad Redskap som jag tidigare använda att skyffla asfalt med när jag jobbade på kommunens vägavdelning. När jag slutade där så råkade den följa med mig hem eftersom jag var väldigt förtjust i just den modellen  o:)

Tyvärr så lyckades jag ha ihjäl den förra våren när jag grävde dike för kabelslang och stötte på en sten som, såhär i efterhand, var alldeles för stor att försöka välta upp med en skyffel. I övrigt så tror jag att de flesta redskapen vi hade på kommunen var från Karlstad. Finns dessa att köpa fortfarande?

De fiskarsredskapen som tidigare nämnts, de svarta, har för mig hållt väldigt bra. Dock så har jag inte så jättemycket från dom, men bland annat en stålkratta och en grusraka som har varit med sedan strax innan tidernas begynnelse och fortfarande kan jag inte märka att dom börjar bli något nämnvärt slitna.

Jag köpte en "aluminium"-skottkärra på jula (som vid uppackning visade sig vara tillverkad i micrometertjock elzinkad plåt) som faktiskt har hållt väldigt bra. Som någon sa tidigare, man får ju lasta med förnuft, men till lite grus, jord, småsten och kompost duger den fint. En bra kombination vore väl kanske att ha ett par billigare kärror och en rejäl och dyr?

Rubensgården

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 mar-15 kl 18:50 »
Vi har en tung och en lätt skottkärra. Kör jag marksten och liknande ska baljan inte flexa så att ekipaget blir fladdrigt.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 mar-15 kl 18:57 »
Pärhackor med sådan klen "stånginfästning" är riktigt kassa. De gamla som sitter runt skaften är bättre.
Nya från "Den luckra jorden" är inte sämre. Har ett par olika därifrån.
Har en del Fiskars Classic-grejer och de har inte varit dåliga.
Skottkärran är en Hörbybruk, som är lika gammal som jag, typ.
Flatpinnade stålräfsor från Karlstad redskap har jag gjort av med ett par stycken, vid finlir i trädgårdar. 100 är de väl inte, men jag har inte hittad några bättre för ändamålet. Många är alldeles för mjuka.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 16 mar-15 kl 19:58 »
Pärhackor med sådan klen "stånginfästning" är riktigt kassa. De gamla som sitter runt skaften är bättre.
Nya från "Den luckra jorden" är inte sämre. Har ett par olika därifrån.
Har en del Fiskars Classic-grejer och de har inte varit dåliga.
Skottkärran är en Hörbybruk, som är lika gammal som jag, typ.
Flatpinnade stålräfsor från Karlstad redskap har jag gjort av med ett par stycken, vid finlir i trädgårdar. 100 är de väl inte, men jag har inte hittad några bättre för ändamålet. Många är alldeles för mjuka.

De två potatisgräv/bladhackor jag jämförde har praktiskt taget samma design. Den som gick sönder på nolltid var en Fiskars Classic. Den hade fyrkantig böjd stång som verkade gjord av nåt dj-a pulvermaterial. Den som höll har rund stång som ser smidd ut, eller i alla fall gjord av rund stålstång av kvalitet som kanske varmbockats. Antar att även Fiskars varmbockat sin om det inte är så illa att den var gjuten eller pressad av pulver.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 mar-15 kl 20:40 »
De två potatisgräv/bladhackor jag jämförde har praktiskt taget samma design. Den som gick sönder på nolltid var en Fiskars Classic. Den hade fyrkantig böjd stång som verkade gjord av nåt dj-a pulvermaterial. Den som höll har rund stång som ser smidd ut, eller i alla fall gjord av rund stålstång av kvalitet som kanske varmbockats. Antar att även Fiskars varmbockat sin om det inte är så illa att den var gjuten eller pressad av pulver.

Att de går av har jag inte varit med om, men de har böjt sig istället. Kommer inte ihåg märkena, för det har varit andras hackor.

q-i

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 16 mar-15 kl 21:02 »

Jag har varit med om andra verktyg, dock inte trädgårdsredskap, som har betett sig så som du beskriver, och min teori är att det är riktigt dåligt gjutgods, typ gamla nedsmälta Lada Niva :) Jag har en sats med billiga ringnycklar som jag har dragit av (!) flera stycken, och där kunde man också se ett riktigt poröst och klent gods, nästan som pulver.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 16 mar-15 kl 21:17 »
Att de går av har jag inte varit med om, men de har böjt sig istället. Kommer inte ihåg märkena, för det har varit andras hackor.

Den som hållit har böjt sig lite om man har flåhackat med den, men det har i viss mån gått att böja tillbaka. Dock får man vara försiktig, för det blir kallbockning. Man kan inte värma för då eldar man i träet.

Flåhackning är nog lite hårdare tag än redskapet är gjort för. Det passar bättre för att dra upp fåror, kupa, gräva potatis o dyl.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 mar-15 kl 23:26 »

Flåhackning är nog lite hårdare tag än redskapet är gjort för. Det passar bättre för att dra upp fåror, kupa, gräva potatis o dyl.

Jo, men man har vant sig vid att de bättre modellerna klarar lite tyngre jobb också..

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #14 skrivet: 17 mar-15 kl 07:24 »
För tyngre jobb har jag främst fyllhammare från Karlstad redskap. (Fiskars modell är klumpigare och har fel vinkel för annat än flytt av massor i sidled.) Dock har fyllhammaren för kort skaft för t.ex. potatiskupning. Det blir för mycket kröka rygg. Där är bladhackan bättre, för den har längre skaft.

För ännu tyngre jobb har jag en mattock jag köpt av Överskottsbolaget. Kombinerad smal flåhacka och korp. Kostade 50 kr en gång i tiden. Dock lite väl tung för mina kroppskrafter.

Jag har en flåhacka som jag ska sätta skaft på vid tillfälle. Den tror jag kommer bli bra. Den är köpt i en hål-i-väggen smedja-järnhandel i Grekland.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 17 mar-15 kl 16:07 »
Mitt bästa redskap är en bygelhacka som jag köpt av Lindbloms frö (dom har den fortfarande) den vill jag inte va utan.
kretslopp

q-i

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 17 mar-15 kl 17:36 »
Jag såg ett nytt (?) märje idag som jag inte har lagt märke till förut, Serva. Någon som har provat?

Erikaerika

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 17 mar-15 kl 23:02 »
Bästa trädgårdsredskapet, en ärvd gammal krafse. Nya är säkert också bra :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #18 skrivet: 18 mar-15 kl 08:20 »
Bästa trädgårdsredskapet, en ärvd gammal krafse. Nya är säkert också bra :)

Det är ju tydligen ett allroundredskap. Det vore intressant att höra hur du använder den.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #19 skrivet: 18 mar-15 kl 08:34 »
Någon skrev att det är svårt att hitta ställen att handla Karlstad redskap på. Det håller jag med om, men det bör gå. Man kan kolla på deras webb efter återförsäljare:
http://karlstadredskap.se/sok-aterforsaljare/

Det är mest bygg- och järnhandel och de har nog ofta inte hela sortimentet. Förhoppningsvis kan de ta hem. En nackdel är att om de bara tar hem det antal man själv vill ha så kan man inte välja och vraka. Jag brukar syna redskapen noga innan jag köper. Men ofta tar de nog hem några extra.

Jag har handlat deras fyllhammare på Hornbach. Den finns på byggavdelningen. Där finns även spadar som kanske är Karlstad redskap. På trädgårdsavdelningen hittar man inga Karlstad redskap.

Fler tips vore bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 4 användare (2 dolda)
evigheten, Mia Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser