Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om rovfågelattacker  (läst 5090 gånger)

Tuve

• Skåne
Om rovfågelattacker
« skrivet: 12 mar-15 kl 12:29 »
Nu har jag förlorat 4 hönor på 5 veckor. De första två försvann omärkligt med två veckors mellanrum, så jag inte riktigt visste vad som hänt. Den tredje fann jag då det satt två glador och åt på henne. Jag har mycket glador här, och de har aldrig rört en höna förut.
Min granne hävdar med bestämdhet att glador inte tar höns, och att hönsen vet det och därför inte skyggar undan som de skulle gjort för andra rovfåglar. Jag har också alltid betraktat gladorna som ofarliga asätare, men nu är jag inte säker längre. Den dan den fjärde hönan försvann utan spår (igår) hade jag glada som svepte lågt över trädgården flera gånger. Och hönsen blir inte rädda!

Just nu vill jag inte släppa ut dem i trädgården längre, så de går i en inhägnad som de tycker är jättetråkig, och jag lider av att se dem så onöjda, men jag kan ju inte låta dem bli tagna en efter en tills jag bara har tuppar kvar!

Finns det något jag kan göra? Är det en tidsfråga, och de blir mindre hotade längre fram på säsongen?
Jag har haft höns på den här platsen i 8 år, och aldrig haft det här problemet förut.
Om det är en viss glada som ändrat vanor? Gladorna häckar i skogen intill min tomt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Om rovfågelattacker
« Svar #1 skrivet: 12 mar-15 kl 12:35 »
Den rovfågelrestaurangen måste du ju stänga!  Kan du hägna in hönsen till att börja med?  Bärnät el dyl ovanpå?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kurt

« Svar #2 skrivet: 12 mar-15 kl 13:07 »
Jag har svårt att tro att gladan skulle kunna ta vuxna höns, söker man på brittiska sidor så finner man en del frågor om det men inget fall där glador faktiskt slagit höns. Däremot är gladan mycket bra på att stjäla redan döda byten från andra rovdjur inklusive andra rovfåglar och även katter.

Tuve

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 mar-15 kl 13:26 »
Jo, Trollmor, visst har jag dem inhägnade nu, det är bara det att de är vana vid friheten att kunna använda hela tomten, som är stor, istället för bara hönsgården. Det jag vill är att kunna ge dem friheten åter utan att deras säkerhet är i akut fara.

Jag har hört som du, Kurt, att glador inte tar höns. Visst kan det ha varit nån annan som dödade, och gladan som kalasade, men faktum kvarstår att hönsen inte är trygga, för någon dödar dem på dagtid ute! >:(

Vettigaste råden jag lyckats leta fram hittills är folie och blänkande saker upphängda, och kanske fiskelina i kors och tvärs över trädgården. Ska överväga detta!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 12 mar-15 kl 13:31 »
Jag har också svårt att misstänka glador.  Har haft många attacker av duvhök däremot,  och det har ALLTID lämnat spår efter sig i form av en stor hög fjädrar. Inte ens små dvärgkochin-unghönor har de tagit med sig. Räv däremot tar med sig bytet. Skabbrävar är ofta i aktion dagtid.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

GnoBB

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 mar-15 kl 14:34 »
Jag har fått motsvarande reaktion/svar på att ormvråk inte tar höns. Fast det gör dom om dom får chansen. Om det nu inte var en ungdomsligist som inte fattade bättre  (:)
Jag satt stilla och vilade mig 2 meter ifrån hönan som vråken slog ner på....så jag har sett det med egna ögon.
Och jag kan se skillnad på ormvråk och duvhök.....efter medlemsskap i Göteborgs Ornitologiska trots att det var i min ungdoms dagar  8)
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 12 mar-15 kl 18:29 »
Min erfarenhet av rovfåglar/höns är att det brukar vara en hektisk period nu tidig vår/vår. Har också blivit av med några :(
Får springa ut och tjoa för att hönsen varnar.
Tycker dock att det avtar på sommaren...och vintern.

Det där med att vissa arter tar höns och vissa inte tror jag varierar med deras hunger och jaktlycka bla. Förra våren hade vi tex kråkor på gården och rätt var det var skrek en höna för sitt liv och när jag kom ut  satt en kråka på henne och högg med sin näbb. Hon överlevde dock...tills nu, då duvhöken kom :(

Har mina fritt i trädgården också för att dom vill och för att jag vill. En del av charmen med att ha dem hos sig tycker jag :)

Björnberg

• Hellre borde jag än måste!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 03 jan-16 kl 17:41 »
Här är en Duvhök som härjar. Har blivit av med tre hönor, innan jag på den sista såg vem tjuven var.. (Vråken var kvar vid staketet.)
Men.., jag har bara blivit av med mina VITA hönor ???    De har ju förstås jättesvårt att gömma sig! En av de viltfärgade låg gömd precis bredvid den fällda hönan. Höll själv på att trampa på henne när jag skulle skrämma iväg vråken.
Har någon annan erfarenhet av att de färgade hönsen klarar sig bättre? Kanske t.o.m kan klara sig frigående utan ständig bevakning?
"You can´t put your arms around a memory." Kom ihåg att leva idag!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 03 jan-16 kl 18:17 »
Duvhöken brukar vara värst på hönsen. . Och det är så gott som alltid de vita djuren som åker först..
När en rovfåglar slår en höna så sitter den kvar och sliter fjädrarna så de yr omkring..en sargad höna med en fjäderkrans runt brukar vara karaktäristiskt. .
Fjäderfän och kaniner

Neon Knight

• -
« Svar #9 skrivet: 03 jan-16 kl 18:36 »
Om duvhöken har kommit på var skafferiet är finns det ingen färg som går säker. Bäst att låta hönsen vara bakom lås och bom tills höken hittar andra jaktmarker.

Chappelapp

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 03 jan-16 kl 20:31 »
Glador slår fasaner hos oss. Varför inte höns?! Stämmer tyvärr inte alls att de inte tar levande vilt!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 03 jan-16 kl 21:17 »
Hos en granne slog gladan en anka, och här bommade den en dvärghöna när jag stod 25 meter ifrån. De har inte samma klipp som duvhöken, men de har kraft så det räcker.

Här har vi haft lite otur med att duvhöken tyckte våra utetuppar var goda, slog alla tre, och det på svåra ställen för flygattack. Får se om han ger sig, för nu är det bara myskdrakar som går fritt dagtid.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 03 jan-16 kl 22:16 »
Duvhöken slog myskankor hemma hos mig..vuxna ankor. Den var även och jagade ekorren hemma i granen men där gick den bet..
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 04 jan-16 kl 01:03 »
Honorna har fått utegångsförbud, bara de stora hannarna som får vara ute sedan höken även besökte vår gård. Har inte sett den så bra, men jag tror det är en hanne för den är inte så stor. Trodde den ogillade aktiviteten här, men hungern har väl tärt på förståndet nu när det blivit kallt.

Permission

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 04 jan-16 kl 11:34 »
Det finns en gammal teori om att framförallt de vita fåglarna är mer benägna till rovdjursangrepp än flerfärgade eller mörkare, man kan tex ställa sig frågan varför vit dräkt aldrig slagit igenom.
kanske för att de är en ofördelaktig färg.

A&O om man ska ha hönsen gående utomhus själva är att de har tillgång och nära till gömställen, likaså en eller ett gäng tuppar som sköter sin uppgift.
tak över hönsgården är inte för mycket begärt.

Har hört åtskilliga som beklagar sig över hönsen som blir tagna av höken och sen visar det sig att deras fåglar går på öppna fält och gräsmattor.
Duvhöken är en smart jägare, försök överlista den.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 04 jan-16 kl 12:23 »
Och han är fräck också! Vet flera som fått hönor slagna framför fötterna :o Normalt är det ju svårt att få vilda djur så nära utan tillvänjning.

Har märkt att skatorna gått ned kraftigt i antal här, de brukar annars vara pigga varningsfåglar när något händer. Blev ett jäkla liv på dem för någon månad sedan när mården var här. Kan duvhöken slå skator med någon större jaktlycka?

Björnberg

• Hellre borde jag än måste!
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 04 jan-16 kl 14:22 »
Det finns en gammal teori om att framförallt de vita fåglarna är mer benägna till rovdjursangrepp än flerfärgade eller mörkare, man kan tex ställa sig frågan varför vit dräkt aldrig slagit igenom.
kanske för att de är en ofördelaktig färg.

A&O om man ska ha hönsen gående utomhus själva är att de har tillgång och nära till gömställen, likaså en eller ett gäng tuppar som sköter sin uppgift.
tak över hönsgården är inte för mycket begärt.

Har hört åtskilliga som beklagar sig över hönsen som blir tagna av höken och sen visar det sig att deras fåglar går på öppna fält och gräsmattor.
Duvhöken är en smart jägare, försök överlista den.

Mina har stora buskage och mängder av nässelsnår som de gömmer sig i. Den gård de går i när jag ej är i närheten har förstås nättak! Men jag vill ju gärna att de ska få gå lite där de vill. Nässelsnåren är mycket mer spännande om man ej kan vara där varje dag.
Jag kan då rakt inte säga att jag har klagat! Jag är bara sur på mig själv som inte listade ut vem "boven" var tidigare. Satte därför upp ett rejält elstängsel runt hela gården...  Men nåja, någon annan än vråken lär jag ju inte se till i alla fall. :P
"You can´t put your arms around a memory." Kom ihåg att leva idag!

Permission

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 04 jan-16 kl 17:42 »
Duvhöken tar ju kråkfåglar också men det är om än en mycket kvalificerad motståndare, kråkor,skator har normalt spanare som sitter och håller utkik för just rovfåglar.
De korkade skatorna och kråkorna överlever inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 4 användare (1 dolda)
JasmineR, beekeepern, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser