Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Markduk för täckning  (läst 1883 gånger)

mariaberke

• Södermanland
Markduk för täckning
« skrivet: 11 mar-15 kl 16:23 »
Jag köpte en jättebillig markduk (svart) på Jula förra säsongen för att täcka i mitt örtland som blivit lite väl vildvuxet. Hoppades bli av med det mesta för att börja om från början. Det blev jag faktiskt också, duken var extremt effektiv! Allt under blev helt dött så nu är det så gott som bara jord under. Effektiviteten har dock gjort mig lite misstänksam - kan det vara så att duken var typ impregnerad med något slags bekämpningsmedel? Är det någon som känner till något sådant? Eller är det verkligen så här effektivt att täcka med (rätt sorts?) duk?

kurt

SV: Markduk för täckning
« Svar #1 skrivet: 11 mar-15 kl 17:34 »
Hade du inga djupgående rotogräs (t ex åkerfräken) så går det bra att döda allt genom att stänga ute ljuset ett år

Normal planterar man ju växter i hål i markduken, vore den impregnerad med något så skulle inte det fungera!

mariaberke

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 11 mar-15 kl 19:44 »
Ja, det låter ju logiskt förstås, tänkte inte på det :) Behöver kanske inte oroa mig. Tack!

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 11 mar-15 kl 19:50 »
frågan är om sådana där markdukar släpper igenom vatten, effekten på ogräsen kanske är en kombination av skugga och torka

Alexn72

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 mar-15 kl 20:17 »
jag tänker mig att det inte ger så mycket ljus och stora temperationsvariationer

mariaberke

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 11 mar-15 kl 20:20 »
Ja duken är ju tunn och med massor med hål i så man kan ju tycka att den borde släppa igenom vatten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

823 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser