Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla perenner i hög pallkrage?  (läst 3274 gånger)

Liselottan

• Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
Odla perenner i hög pallkrage?
« skrivet: 09 mar-15 kl 20:05 »
Jag funderar på att ha tre pallkragar på höjd och odla perenner i. Men så kom jag att tänka på att det kanske blir för kallt på vintern. Om allt blir fruset?
Jag bor i zon 3-4.
Det kanske hjälper lite extra om man lägger på granris och halm på hösten?

Vad tror ni?

Skogsstjärna

• Västergötland
SV: Odla perenner i hög pallkrage?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-15 kl 20:10 »
Jag har perenner i pallkrage och det har gått bra,hittills iallafall.Har täckt över med lite ris av gran och dessutom står pallkragen mot en vägg. ;)

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 09 mar-15 kl 22:21 »
Odlar en del perenna kryddväxter i pallkragar men använder bara en krage utom till libbsticka som haft två några år. Tror säkert de övriga kryddorna hade funkat även på två kragar men tre låter högt, rötterna kommer ju att hamna ovan jord så att säga och kanske frysa mer vintertid?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

qeliott

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 apr-15 kl 11:51 »
Kan det inte bero en del, på vilka perenner du vill odla? Somliga har pålrot, annat har ytligare rötter. En vinter med ordentlig tjäle är alla ytliga rötter inom skiktet med tjäle. Sen är det ju ändå inget som växter till på vintern, medan det är frost.

3-vånigars pallkrage borde kunna ge tidig start eftersom solen kommer åt de höga sidorna av lådan.

Jag har vinbärsbuskar i 2-våningars pallkragar, det går utmärkt. Bor strax utanför Lund, det kallaste vi haft är runt -12 i ganska många nätter häromåret.

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser