Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Extra värme  (läst 1237 gånger)

Flooden

• Dalarna
Extra värme
« skrivet: 08 mar-15 kl 20:46 »
Till helgen förväntas det komma kycklingar under vår ruvhöna. Behöver de extra värme eller tar hönan hand om det? Det är ca 5 grader i hönshuset när det är som kallast under natten.

Alexn72

• Skåne
SV: Extra värme
« Svar #1 skrivet: 08 mar-15 kl 21:53 »
så länge de är under hönan så är allt okej men om de irrar bort sig så klarar de inte så länge

olivia.k

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 08 mar-15 kl 22:21 »
Jag har erfarenhet av kyckling som irrat bort sig från mamma under sommaren och dött för den inte hittat tillbaka. Jag skulle tro ganska många stryker med om du har kycklingar som kläcks nu. Jag skulle ta in mamma och kycklingar och låta dem bo i pannrummet (om du har någon) eller hänga upp en värmelampa, och ställa dem i ett utrymme de inte kan ta sig ut. Redan efter ett par dagar springer de ju runt.

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 08 mar-15 kl 22:56 »
Är det inte enklare att bara avdela en del av hönshuset i närheten av ruvredet.  En kvm eller så så att kycklingarna inte kommer för långt bort. 

Anguz

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 16 mar-15 kl 08:03 »
Jag har ägg i käckmaskin som kommer kläckas runt den 1/4, letar just nu efter värmelampa till kycklingarna (om det blir några). Jag ska ha dom i vår källare första tiden men vad ska jag köpa för glödlampa? Räcker det med värme eller ska den va infraröd eller nåt annat också med tanke på att dom ska kunna sova under den också? Duger den man köper på Granngården?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 16 mar-15 kl 08:32 »
Infraröd är värme. Men jag rekommenderar keramiklampa, som inte avger ljus, bara värme.  Mycket mer hållbar, plus att kycklingarna får naturlig nattsömn.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Anguz

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 17 mar-15 kl 11:59 »
Infraröd är värme. Men jag rekommenderar keramiklampa, som inte avger ljus, bara värme.  Mycket mer hållbar, plus att kycklingarna får naturlig nattsömn.
Spelar det någon roll om man har 100w eller 150w på keramiklampan? Det är väl bara att ha en termometer under och sen höja eller sänka lampan, eller?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 17 mar-15 kl 12:17 »
Finns det olika, det visste jag inte.   Termometer behövs inte.  Kycklingarna visar själva om det är lagom. Viktigt är dock att de kan komma bort från värmen ifall det skulle bli för varmt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser