Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Impulsköp, 120 liter jord och 40 liter gödsel. Balkongodling.  (läst 1517 gånger)

Skåningen

• Västergötland
Nu har jag nock tagit vatten över huvudet. Fick för mig att 'nu fasen ska jag odla på min balkong!' och köpte således 120 liter plateringsjord och 40 liter gödsel på Blomsterlandet.
Nu sitter jag här och funderar på om detta var en fruktansvärt dum idé. Personalen på Blomsterlandet kunde inte mycket mer än vad dem läste på fröpåsarna, så jag chansade på följande;
Allt av märket Impecta
Kinesisk gräslök
Purjolök 'Atal'
Salladssenap 'Frizzy Joe'
Gräslök 'Polycross'
Broccolo 'Romanesco natalino'
Sötflockel/Stevia 'Stevie'
Bladdill ' Bouquet'
Sqaush F1 'Atena Polka'
Körsbärstomat 'Indigo Blue Berries'
Jag valde mina fröer baserat på meningarna 'Kan även sås direkt på friland när jorden blivit uppvärmd till ca 15 grader C' samt 'Sås direkt på friland när jorden reder sig' vad det nu betyder...
Detta är sant för allt utom tomaterna (om jag minns rätt)

Planen är primärt att odla i tre olika kärl.
1) En enkel svart balkonglåda i plast
2) En gul balkonglåda i plåt
3) En stor trälåda (uppskattningsvis 100x70x70)

Vad tror ni? Har jag gjort helt fel? Hur kan jag rädda situationen?
Om ingen misstycker åker jorden i lådorna imorgon, och fröna när 'jorden har rett sig'.

Allt gott,
F

kurt

Du behöver fler odlingskärl, bara 2 eller 3 plantor Sqaush kommer att  fylla trälådan (den skall ha näringsrik jord, späd inte ut gödseln med planteringsjord)

Skåningen

• Västergötland
Ojdå. Jaha... Okej. Har varken fler kärl eller mer plats. Jävla squash... Får nog skippa den då.

christelle

• Blekinge
Nä, förgro några fröer squash och sätt ut den finaste plantan i det stora kärlet när vårvärmen kommit, mycket gödsel åt squashen.
Att "jorden reder sig" betyder för mig att den släpper från spaden när jag gräver men det gäller inte om man har lerjord.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skåningen

• Västergötland
Okej! Tackar för svar! I västa fall får jag väl hitta någon annan som vill ha en squash.

Inget annat som är helt fel med mitt odlande? Tänkte sätta igång idag.

christelle

• Blekinge
Förgro inne kan du börja med idag, läs på fröförpackningarna. Om du ska sätta idag på balkongen får du mäta jordtemperaturen så den stämmer med anvisningarna för sådd.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kurt

Okej! Tackar för svar! I västa fall får jag väl hitta någon annan som vill ha en squash.

Inget annat som är helt fel med mitt odlande? Tänkte sätta igång idag.

Ja, men då får du ju bra övning, om du kommer att få så om 3 ggr pga av att det blir alltför kallt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser