Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blommor och sniglar  (läst 3762 gånger)

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
Blommor och sniglar
« skrivet: 05 mar-15 kl 09:24 »
Eftersom vårt växthus blev totalt raserat i stormen så kommer vi inte att förgro några grönsaker i år.  Då tänkte jag passa på att ha en blommande trädgård istället men blommor är så dyrt och så kommer de där eländiga sniglarna och slemmar ner dem, tuggar på dem eller helt enkelt äter upp varenda liten stjälk.

Min fråga är:  vet ni vilka blommor som sniglarna INTE äter på eller slemmar ner?  Eller finns det kanske en tråd redan som jag inte hittat?

christelle

• Blekinge
SV: Blommor och sniglar
« Svar #1 skrivet: 05 mar-15 kl 15:28 »
Det finns många blommor som sniglarna inte gillar. Är du ute efter ettåriga, bienna eller perenna blommor?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #2 skrivet: 05 mar-15 kl 17:17 »
Ettåriga hade jag tänkt tror jag.  Har bara en rabatt kvar för snigelodjuren äter bara upp alla blommor, eller slemmar ner dem så jag har ledsnat.  Har tänkt att ha krukor bara nu och det har jag haft förut men de äter ju nästan allt!   Ringblommor, tagetes, margueriter... det enda de inte tar är pelargoner men jag vill ha lite annat också.

I stenpartiet har jag perenna men där går de inte.  Däremot i alla odlingsbäddar trots kopparplåt, nematoder, gift, ull, kalk mm.  Nu blir det bara grus runt alla bäddar i år.  Sommarkomposten är nedlagd för där var ju en barnkammare för sniglarna.   Jag måste göra något stort fel för det är grisäckligt, så många är de.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 05 mar-15 kl 18:48 »
Det finns ett hyfsat utbud av plastblommor på ICA Maxi som sniglarna inte gillar. De blommar hela året och brukar vara färgglada några år innan färgerna bleks av solen
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #4 skrivet: 05 mar-15 kl 19:32 »
Jag sådde massor av blandade sommarblommor några år. Det blev hur fint som helst! Kanske var det någon sort som sniglarna åt upp direkt, men då tog ju de andra över, så det märkte man inte. Vi hade massor av sniglar då!

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 05 mar-15 kl 20:08 »
Krasse, purpurklätt, digitalis, kungsljus, aklejor, ballongblomma, vissa lupiner rör de inte andra kaläter dom, ringblommor äter de inte här, röd salvia, vit salvia, honungsfecelia, malvor
Nu blev det lite blandat här  ;)
Lejongap, tobak, flitiga lisa och luktärt minns jag inte om de äter men de är ju fina i krukor så en har lite koll. Rosor äter de inte, inte heller flox, torparljus, irisar alla sorter, nävor, borstnejlika, syrener, paradisbuske, sippor, vivor, liljekonvalj, tidiga blommande lökväxter (utom scilla). bergenia (dom äter rådjuren upp), flicköga, kärleksört prövar de ibland men aldrig kalätna, klematis, vindor, astilbe, bolltistel och andra tistlar, pion, med flera.

Värst är de på vissa lupiner, dahlior, alla sorters tagetes, Mose brinnande buske (har dom dödat), scilla äter dom bladen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #6 skrivet: 06 mar-15 kl 10:27 »
Stort tack för alla bra förslag!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 06 mar-15 kl 10:55 »
Här hade jag ett säkert ställe att "skörda" sniglar i somras.  På mina ulltistlar. Mycket oväntat, bladen är både luddiga och fruktansvärt stickiga. Men tydligen snigelmums. Och det var inte av brist på annat kan jag lova.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser