Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hård käkböld  (läst 7694 gånger)

drakvinga

• Småland
hård käkböld
« skrivet: 02 apr-07 kl 07:06 »
Hej
Jag har en liten fråga
fick hem tre killingar i helgen, svensk lantras.. fruktansvärt söta.
Men när jag tittade närmare på en av getterna så upptäckte jag att hon alldeles där leden sitter till käken har en böld, ungefär i storlek med en stor spelkula. Den är helt hård och verkar vara antingen av brosk eller ben. hon ömmar ingenting när jag klämmer och känner på den och hon äter helt utan problem
Jag ringde uppfödaren och frågade om hon sa att hon inte sett den förut men att jag kunde komma och lämna tillbaka geten och hämta en ny..
Men samtidigt så har jag ju fäst mig vid denna lilla söta varelse.
Har funderat på att ringa veterinären men inser också att det kostar mer att ta dit veterinären än att åka och hämta ett nytt djur.

Någon som har sett detta förut? hon verkar helt obesvärad av det.
Vad skulle ni göra
tänke ha dessa kvar som livdjur och mjölkdjur så man vill ju ha "rena" djur till att börja en besättning med
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Styvmorsviol

• Uppland
Re:hård käkböld
« Svar #1 skrivet: 02 apr-07 kl 09:58 »
Hej Drakvinga,

Det finns tyvärr en vädligt smittsam böldsjuka som orsakas av en bakterie som kallas C. ovis. och heter något mycket längre...
Bölderna sitter oftast i lymkörtlarna, vanligast som valnöts- till apelsinstora bölder nedanför öronen.
De bölderna som sitter där brukar inte störa getterna mycket men de ömmar.
När bölderna spricker smittas de andra djuren genom att de dricker och äter ur samma tråg/vattenkoppar.

Det behöver absolut inte vara en sådan böld din lilla killing har - men jag tycker att du ändå ska kontakta en veterinär om du inte vill lämna tillbaka killingen.

Berätta gärna hur det går!

drakvinga

• Småland
« Svar #2 skrivet: 02 apr-07 kl 10:35 »
kan man behandla det?
 :o

Styvmorsviol

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 02 apr-07 kl 10:51 »
En veterinär som vet något om getter kan behandla det.
Oftast genom att man snittar i bölden och spolar den ren.

Men killingen bör ändå kollas så att den inte har andra bölder i luftvägarna, tex. Om det är en killing bör ju smittan inte gått så långt.

Hoppas att jag inte skrämmer upp dig för mycket.  :)  Ring som sagt din veterinär!

drakvinga

• Småland
« Svar #4 skrivet: 02 apr-07 kl 10:58 »
hej
Fast bölden är stenhård precis som ben. Det är ingen lös cysta. Blir nog svårt att ta sig in i den??!!

Styvmorsviol

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 02 apr-07 kl 11:04 »
Det behöver inte vara böldsjuka - men vill du ha en "ren"  besättning hemma bör du nog kolla killingen eller lämna tillbaka den.

Om det bara rör sig om en liten killing kan du ta den i en kattbur (är den så liten, förrensten)  :) och köra in till veterinärmottagningen. De brukar inte ha något emot att du bara tar med en liten killing dit. Allt beror ju på veterinärmottagning...

drakvinga

• Småland
« Svar #6 skrivet: 02 apr-07 kl 11:12 »
usch, det blir nog till att avliva den och hämta en ny
vågar inte utsätta de andra getterna för något
och när jag talade med veterinären så sa han att det nog behövdes röntgas och jag har inte råd med allt det
känner mig hemsk  :'(
fast lite arg på den som sålde den till mig också

Styvmorsviol

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 02 apr-07 kl 11:27 »
fast lite arg på den som sålde den till mig också

Det är alltid lika svårt att göra sig av med ett av sina djur. Svårt beslut...  :(
Hoppas att du hittar rätt lösning!

Det var ju otrevligt att den som sålde killingen, inte sa till att den hade en böld. Men undersök djuren noga nästa gång du köper.

Nu ville ju säljaren byta ut killingen - det är ju kanske ett alternativ. Kolla hur hans/hennes vuxna getter har det! Be att få se dem och känna på dem för säkerhets skull.

Hoppas att allt löser sig till det bästa!

drakvinga

• Småland
« Svar #8 skrivet: 02 apr-07 kl 11:29 »
tack för dina svar
det blir nog till att åka ned och hämta en annan
och så får vi se hur dom vill göra med den som jag har.
ska dom ändå avliva den så gör jag det heldre hemma och bespara henne den bilturen igen på 15 mil

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 02 apr-07 kl 15:15 »
Kan vara en liten missbildning med brosk också. Sitter den fast i själva käkbenet, i vävnaden eller ute i huden? Går den att vicka på eller greppa bakom med fingertopparna liksom? Förändras den? Alltså, växer eller rör sig mot ytan?

Visst, man ska kolla sånt innan man åker hem. Men det är lätt att missa också, om man har 40 killingar omkring sig och man ska välja ut några på en getgård. Heder åt den uppfödaren som erbjöd byte.

Balbina

• -
« Svar #10 skrivet: 02 apr-07 kl 15:49 »
Tycker snarare att det låter som någon förbening.
Om den är hård och inte ger med sig när man klämmer på den, den går inte att greppa runt och den går inte att flytta så borde det vara en förbening. (bölder är oftast mjuka/mjukare, går att flytta och ta runt) Då har det troligtvis varit så att din lilla get blivid stångad eller liknande och fått en skellettskada som när den läkte har byggt på lite extra ben just på det stället (fungerar ju så vid skelettskador). Om nu knölen sitter precis i leden så kan den ju innebära problem i framtiden och i så fall så bör hon ju röntgas. Sitter den någonstans på utsidan av käkbenet så kommer den troligtvis inte innebära problem och då hade jag inte röntgat i första taget. Utan bara låtit det vara. Men växer sedan knölen så måste du till vet.
Alternativt så tar du med henne till vet. och låter denna kika på henne och ge sin bedömning efter en palpatorisk undersökning.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 03 apr-07 kl 06:02 »
Jag tycker inte det låter som någon typisk böldsjukeböld, men om det är det, så torde smittan som sagt finnas i hela ursprungsbesättningen.  Jag rekommenderar i så fall inte uppskärning, det kan leda till besvärliga infektioner, utan beväpna Dig I Så Fall med Väterperoxid (H2O2, finns på apotek) och tålamod.  När bölden är mogen blir den hårlös och huden börjar spricka lite,  Vid det laget har kroppen gjort en fin hålighet som Du kan spola ur med Vätesuperoxid (annat namn på samma vätska.  Den ska vara treprocentig när Du använder den, men den kan med fördel förvaras i trettioprocentig lösning, vilken dock är frätande).

Om det nu mot förmodan skulle vara böldsjuka på Din killing, så skulle jag i så fall tro att det rör sig om ett ärr efter en böld.  Och det vore ju SKIT om Du skaffat söta killingar och fäst Dig vid dem (det går fort med getter...), och sen Du har fått hem Corynebact. på köpet.  Och i så fall har Du dessvärre snart bassilusken på inredningen också, särskilt på foderhäcken.  Dom små rackarna är duktiga på att kapsla in sig och kan bida sin tid länge i torkat tillstånd.  Men de är känsliga mot syre.

Har Du långt till uppfödaren?  Om inte, skulle Du kunna åka dit och titta efter ärr på de vuxna djuren där, med ledning av den utmärkta bilden i inlägget ovan.

Har Du möjlighet att lägga ut en bild på "bölden"?  Och så hoppas vi att det är något oskyldigt!!  Killingen är ju inte besvärad, eller hur?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

drakvinga

• Småland
« Svar #12 skrivet: 03 apr-07 kl 08:55 »
Hej allihopa
knölen känns som ben eller i varje fall väldigt hårt bråsk
det går _inte_ att få in fingrarna under eller röra den från underlaget
Har pratat med distriktsveterinär och satt henne på en antibiotika kur så får vi se hur det går med henne.
Knölen sitter inte där lymfkörtlarna sitter utan alldeles i själva käkleden eller strax under.
Men det är svårt att få i henne antibiotikan  ;D

drakvinga

• Småland
« Svar #13 skrivet: 03 apr-07 kl 09:15 »
Här är lite att peka på
bölden sitter nästan exakt där det står nr 2

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 03 apr-07 kl 22:53 »
Vad i hela friden, inte ger du väl geten antibiotika genom munnen???  Då har Du snart ingen get...

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 03 apr-07 kl 22:59 »
Nu har jag lugnat mig, och antar att Du helt enkelt har jobbigt med injektionerna.  Hav tröst, det har vi alla.  Ge henne något gott, gärna som någon annan håller lite lagom på gränsen mellan inom och utom räckhåll, så ska Du se att Du kan hitta den trekantiga muskeln.

Runt siffran 2, säger Du?  Där innanför sitter väl tänder???  En kraftig påverkan på benet kan ge en pålagring, så kallat överben, och det brukar inte vara varken ömt eller farligt.  En tandrotsinfektion kan ge svullnad, men inte utan smärta!

Så det där tycks vara något nytt för i varje fall mig.

drakvinga

• Småland
« Svar #16 skrivet: 04 apr-07 kl 08:06 »
HAHAHAHAH
Jo, det jag menade var att hon är himla bånglig att ge antibiotikan  ;D.

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 05 apr-07 kl 00:36 »
Så bra, då pratar vi om samma sak igen.  Har Du provat tricket med lite godis?  Ofta gör faktiskt antibiotikan ganska ont när den sprutas in, så det är inte konstigt att dom bånglar.  Men med nåt annat som tar all uppmärksamhet så kan man göra MYCKET... 8)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #18 skrivet: 05 apr-07 kl 20:10 »
Getter får ganska lätt bölder, även av andra bakterier än den som nämts ovan, men bekrivningen låter inte som någon böld.
Har Du känt längs underkäkens insida och utsida INNE i munnen på geten eller är det mer än vad hon tilllåter?
Hur gammal är killingen?
Är hennes tuggrörelser de samma som de andras?
Är tänderna jämt slitna?
Någon extra rådnad i tandköttet eller på insidan av kinden?
För att se detta kan Du nog utöver ficklampa och inspektionsspegel behöva ett par eller fler hjälpande armar.
Vad är deras  olika vikter?
Har hon samma tillväxt som de övriga?
Har Du kännt över hela hennes lilla kropp, efter liknande fynd och har Du kollat de andra?

Vill Du stärka hennes imunförsvar skall Du ge henne färska tallgrenar i fri tillgång!!! Det brukar vara uppskattat. :D
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

drakvinga

• Småland
« Svar #19 skrivet: 08 apr-07 kl 07:31 »
Hej
Ja, jag har försökt titta i munne på henne men dom små rackarna har himla vassa tänder längst bak och det var nära på att tummen åkte med  ;D
Hon är en av dom som äter bäst i gänget och är bland dom största. De andra killingarna har inga bölder, har känt igenom dom samt åkt till uppfödaren och kollat de vuxna och inga har läkta bölder ellér något liknande.
Det gnisslar lite när hon tuggar ibland. Men tänderna är inte slitna på något speciellt sätt och hon är inte röd eller rodnad. Själva bölder sitter mitt på käken så som jag visat på bilden.
Hon går på antibiotika nu så får vi se vad som händer, honverkar inte störas av det alls.
Bra tipps, ska ge henne det direkt när jag kommer hem
kram

Dela detta:

* Inloggade just nu

1769 gäster, 1 användare
Skogsmor

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser