Det kan gå att staga upp dem invändigt, viktigt är att dräneringen är bra så att de inte står i vatten perioder av året och sedan tjälskjuter.
Ofta är valvet det som håller bäst om det är riktigt gjort så det brukar gå att rädda den även om bakväggen och ingången rasat Men, som sagt hör med museet, du får fråga runt litet, men några personer där är rätt kunniga, praktiserade där för länge sedan och vet att någon med anknytning dit gjort ganska omfattande arbeten om bland annat denna typ av byggnader tidigare, har för mig att de möjligen kan förmedla kontakt till personer som håller på med traditionellt stenarbete, vet det skall finnas ett mindre byggföretag där man har kunskaper om arbeten av detta slag (har träffat personen som utför dessa arbeten vid ett par tillfällen men kommer tyverr inte ihåg vad företaget heter, men de sysslar bland annat med hustimring.).
Lägg gärna ordentligt tak över dem sedan eller i allafall någon typ av vattenavvisande skyddskickt närmast stenarbetena utöver riktig dränering.
(kontakta dock en yrkesman innan ni börjar gräva runt valven om det krävs för dräneringen annars kan farliga olyckor inträffa! (De är nämligen inte fribärande om jordmassorna på sidorna försvinner helt))
Jag tycker absolut att ni skall ge dem en chans om det är rimligt, inget går upp mot en gammaldags hederlig jordkällare.
och om arbetena utförs riktigt så är det ett engångsarbete att staga upp valven, avgjort värt det tycker jag!
-