Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trasig jordkällare  (läst 1709 gånger)

Grönalisa

• Vänd ansiktet mot solen så ser du inte skuggorna
Trasig jordkällare
« skrivet: 23 feb-15 kl 16:05 »
HJÄLP!
Vi har två valvade jordkällare på tomten, en större och en mindre. Båda saknar dörr och har gjort så i minst 30 år. De är byggda med aningen kilformade stenblock i valv med en tjock grässvål ovanpå. Nu har den lilla börjat ge upp helt och den större har rasat några varv innanför dörröppningen. Igår var våra två barn ute och lekte och sprang på en av källarna och med tanke på rasrisken är det förenat med livsfara.

Jag vill helst inte riva dem men jag har ingen möjlighet att renovera dem själva och önskar således hjälp, tips, kunskap eller vad som bjuds. Optimalt vore att laga åtminstone den större och sätta den i användbart skick. Vi bor strax norr om Hudiksvall.
Trädgårdsmästare, Ört- och näringsterapeut med smak för det egenodlade och en stor kärlek till allt vad moderjord skapat!

TraditionsHantverkare

• Gäst
SV: Trasig jordkällare
« Svar #1 skrivet: 23 feb-15 kl 16:48 »
Ett tips är att kontakta Hälsinglands museum de kanske har uppgifter och kontakt med yrkesfolk inom traditionellt hantverk och byggnadsvård där i trakterna. Eftersom jag själv jobbar med det gamla hantverket,även jordkällare så vet jag av erfarenhet att har man noll kunskap om hur stenvalvning fungerar så skall man inte gå i närheten av det av säkerhetsskäl. En sådan jordkällare som era skulle jag säkra upp ganska omgående eller spärra av med något samt en varningsskylt.
Mvh Anders

Grönalisa

• Vänd ansiktet mot solen så ser du inte skuggorna
« Svar #2 skrivet: 23 feb-15 kl 19:57 »
Tack snälla Anders, bra tips!
Det var ungefär vad jag tänkte, har en vän med grävare som ev får riva dem men det känns som ett sådant stort slöseri! De har ju stått väldigt länge utan minsta vård. Jag ska tala med museumet och se om de har några förslag. Finns det folk som fortfarande håller på med detta på seriös basis? Gissar södra Sverige i sådana fall, brukar vara så. Men, jag håller tummarna!
Trädgårdsmästare, Ört- och näringsterapeut med smak för det egenodlade och en stor kärlek till allt vad moderjord skapat!

TraditionsHantverkare

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 feb-15 kl 20:15 »
Riv inte om det finns möjligheter till att bevara! Seriösa....ja det börja bli ont om stensättare finns knappt på vykort längre. Det är nog så att här söderut finns det stensättare, men du skall söka även kring byggnadsvårdare för det är ju en del som håller på med det men som inte annonserar om det. Även Skansens byggnadsvård kanske har kontakter o tips om folk liksom Gysingebyggnadsvård.  Själv har jag hållit på med stensättarhantverket i 29 år. Norge hämtar"stenfolk"från Nepal. Men jag tror att det skall finnas i era trakter med. Jag kan söka runt lite.
Mvh Anders

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 04 mar-15 kl 20:00 »
Det kan gå att staga upp dem invändigt, viktigt är att dräneringen är bra så att de inte står i vatten perioder av året och sedan tjälskjuter.
Ofta är valvet det som håller bäst om det är riktigt gjort så det brukar gå att rädda den även om bakväggen och ingången rasat Men, som sagt hör med museet, du får fråga runt litet, men några personer där är rätt kunniga, praktiserade där för länge sedan och vet att någon med anknytning dit gjort ganska omfattande arbeten om bland annat denna typ av byggnader tidigare, har för mig att de möjligen kan förmedla kontakt till personer som håller på med traditionellt stenarbete, vet det skall finnas ett mindre byggföretag där man har kunskaper om arbeten av detta slag (har träffat personen som utför dessa arbeten vid ett par tillfällen men kommer tyverr inte ihåg vad företaget heter, men de sysslar bland annat med hustimring.).

Lägg gärna ordentligt tak över dem sedan eller i allafall någon typ av vattenavvisande skyddskickt närmast stenarbetena utöver riktig dränering.
(kontakta dock en yrkesman innan ni börjar gräva runt valven om det krävs för dräneringen annars kan farliga olyckor inträffa! (De är nämligen inte fribärande om jordmassorna på sidorna försvinner helt))

Jag tycker absolut att ni skall ge dem en chans om det är rimligt, inget går upp mot en gammaldags hederlig jordkällare.
och om arbetena utförs riktigt så är det ett engångsarbete att staga upp valven, avgjort värt det tycker jag!

-
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

rabbit45

• Västergötland
SV: Trasig jordkällare #3
« Svar #5 skrivet: 04 maj-15 kl 08:17 »
Anders,
Har du något namn i Falköpingsområdet, dvs på person el företag som kan rädda jordkällare?
MVH
Roger

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser