Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken jord ska jag köpa?  (läst 3229 gånger)

LimJans

• Dalarna
Vilken jord ska jag köpa?
« skrivet: 21 feb-15 kl 18:20 »
Jag ska köpa jord att så i, i pallkragar. Vår återvinningsstation säljer jord till vettigt pris, dock har de två sorter och jag vet inte vad som är bäst.  :-\

Alt 1:
30 % Fågelmyrakompost (deras egen)
50 % matjord
10 % grönkompost/torv
10 % sand

Alt 2
30 % Fågelmyrakompost (deras egen)
20 % matjord
10 % grönkompost
20 % torv
20 % sand

Vad tror ni? Tänkte försöka odla morötter, potatis, sallat, spenat, bönor, m.m. Vill ogärna köpa olika sorters jord till olika saker

Mrlom

• Östergötland
SV: Vilken jord ska jag köpa?
« Svar #1 skrivet: 21 feb-15 kl 18:45 »
Det känns onödigt att köpa jord. Det går att odla i sånt som finns överallt, sand, löv, hö, halm, gräs och massa annat organiskt material.
Men måste du köpa så köp alt 2!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 21 feb-15 kl 19:03 »
Och inte minst går det att odla i jord, särskilt matjord.

Det är omöjligt att säga vilken blandning som är bäst. Det beror på kvaliteten på de olika delarna. Men normalt sett tycker jag 50% matjord är en låg andel i en odlingsjord och 20% är förstås ännu lägre. Torv i jorden är inte mycket att ha, så den första blandningen kanske är bättre, om det är någorlunda bra matjord.

Men framför allt håller jag med Mrlom om att det (nästan alltid) är onödigt att köpa jord.

Bo

« Svar #3 skrivet: 21 feb-15 kl 19:27 »
Gräv där du står.

LimJans

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 21 feb-15 kl 19:59 »
Om någon mer vill svara på själva frågan vore det fint :)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 21 feb-15 kl 23:22 »
Nummer ett, sand och torv är som sagt inte mycket att ha för grönsakerna

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 22 feb-15 kl 00:00 »
Jag köpte en kubik av vår återvinningsstation för ett par år sen, vet inte vad det var för blandning men jorden har varit fruktansvärt hård och stabbig och ändå sönderfallande på ett dåligt sätt. Nu är den tack och lov slut, morsan köpte 2 kubik och hon var jättenöjd, kanske jag fick en måndagssäck?
Hade nog tagit alternativ 2 för morötternas skull. För potatisens skull hade jag valt nr 1. Prova den ena sorten i år och den andra sorten nästa år och jämför?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bo

« Svar #7 skrivet: 22 feb-15 kl 07:20 »
Jag skulle aldrig använda någon jord kommunen säljer. - I synnerhet inte från någon återvinning.
Titta runt omkring dig, så ser du att det växer överallt. Att de individuella plantorna inte är lika präktiga som de grönsaker man vill odla, är för att de står trångt och konkurrerar om näring och fukt.

JFOT

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 23 feb-15 kl 10:13 »
Av de två alternativen skulle jag köpa den första och jag ser inte heller riktigt problemet med att köpa jord.

Bo

« Svar #9 skrivet: 23 feb-15 kl 15:23 »
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/lomma/giftig-jord-hamnade-i-rabatter/
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.566790/sa-giftig-ar-din-tradgardsjord

Regeln är att köpt jord är giftig och att ingen tar ansvar. Man kommer alltid att hävda att man håller sig under gränsvärdena. -  Som höjs efterhand som det sprids mer gifter i miljön.

Jord som det växer i, ser man runt omkring sig var man än är.  Använd den och blanda eventuellt med sand, torvmull, gödsel, kalka om det behövs

LimJans

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 23 feb-15 kl 16:47 »
Av de två alternativen skulle jag köpa den första och jag ser inte heller riktigt problemet med att köpa jord.

Tack för att du svarade på frågan :)

Bo

« Svar #11 skrivet: 23 feb-15 kl 18:07 »
Problemet med att köpa jord trots att det finns bättre och gratis jord överallt, är ju kostnaden, miljökostnaderna med transporterna och risken att få jord som är en blandning av torvmull och restprodukter från reningsverken.

scout

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 26 feb-15 kl 21:09 »
Håller med Anders S, jag skulle satsa på alternativ 1. Tänker att den har mest mineraljord och bör därmed att hålla strukturen bäst i långa loppet, för jag antar att du vill odla några år i den. I jord finns två grundmaterial: Organiskt material och mineraljord
- Organiskt material t.ex. mullämnen, kompost, torv, växtdelar m.m. innehåller näring, men bryts ner mer eller mindre fort. och då sjunker joden ihop, kvar blir inte så mycket. Typexemplet är blomjord på påse, som består av torv och konstgödsel.
- Mineraljord är egenligen sten i olika pyttesmå storleksfraktioner t.ex. sand, silt, ler m.m. Mineraljorden bildar ett bärande skelett, mycket sand ger väldränerad jord medan ler håller vatten och näring bra. Bland våra finaste odlingsjordar är siltiga leror.

Jag skulle välja en mineraljord berikad med organiskt material, inte en organisk jord, kryddad med lite mineraljord. Min mor fyllde pallkragar med påsjord och hästgödsel, det växte bra, men nu ett år senare har jorden sjunkit ihop med 1dm. Själv odlar jag i lerjord, berikad med gräsklipp och löv. Näring kan man alltid tillföra i form av guldvatten, gräsklipp, hästskit m.m. Men en bra grundstruktur måste man ha från början.

JFOT

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 27 feb-15 kl 11:09 »
Problemet med att köpa jord trots att det finns bättre och gratis jord överallt, är ju kostnaden, miljökostnaderna med transporterna och risken att få jord som är en blandning av torvmull och restprodukter från reningsverken.

Hur vet du att det finns bättre jord och framför allt sådan som är gratis? Det är inte alla som har en stor trädgård eller mark att hämta bra odlingsjord ifrån.
Kostnaden för någon/några kubik jord som används för att komma igång är inte så särskilt hög. Om man köper ny jord varje år så börjar det däremot kosta mer men efter första odlingssäsongen har de flesta någon typ av kompost, gödsel och/eller gröngödsling igång. Sen är det dessutom upp till var och en var man lägger sina pengar.
De flesta åker ändå till tippen någon gång så kostnaden för transport blir försumbar, annars uträttar man andra ärenden på samma gång och får samma effekt. Inte för att en enstaka tur till tippen med en något så när modern bil på något sätt är en enorm miljöbelastning även utan samordning. Får man det hemkört så beror det på vad kommunens har upphandlat för transport men de har också ofta hög miljöprofil idag.
Kommuner brukar vara väldigt bra på att hålla isär t ex rötslam och kompost, för gör de inte det så upptäcks det och de får ta konsekvenserna.

Bo

« Svar #14 skrivet: 27 feb-15 kl 12:47 »
Har man plats för en odling, så har man ju jord där om man inte bor på hälleberget eller på sjösand. Det är ju inte så att det tar flera år att få ordning på jorden. Man kan samla ytskiktet i en vall att odla höga sockerärtor i och gräva gångar sedan mellan bäddarna som man gödslar innan man skottar upp jorden där. http://share.pho.to/8vV3T
« Senast ändrad: 27 feb-15 kl 12:55 av Bo »

LimJans

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 27 feb-15 kl 17:47 »
Har man plats för en odling, så har man ju jord där om man inte bor på hälleberget eller på sjösand. Det är ju inte så att det tar flera år att få ordning på jorden. Man kan samla ytskiktet i en vall att odla höga sockerärtor i och gräva gångar sedan mellan bäddarna som man gödslar innan man skottar upp jorden där. http://share.pho.to/8vV3T

Bara för att man får ställa upp pallkragar att odla i, betyder inte det att man har rätt att gräva i själva jorden ;)

LimJans

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 27 feb-15 kl 17:47 »
Hur vet du att det finns bättre jord och framför allt sådan som är gratis? Det är inte alla som har en stor trädgård eller mark att hämta bra odlingsjord ifrån.
Kostnaden för någon/några kubik jord som används för att komma igång är inte så särskilt hög. Om man köper ny jord varje år så börjar det däremot kosta mer men efter första odlingssäsongen har de flesta någon typ av kompost, gödsel och/eller gröngödsling igång. Sen är det dessutom upp till var och en var man lägger sina pengar.
De flesta åker ändå till tippen någon gång så kostnaden för transport blir försumbar, annars uträttar man andra ärenden på samma gång och får samma effekt. Inte för att en enstaka tur till tippen med en något så när modern bil på något sätt är en enorm miljöbelastning även utan samordning. Får man det hemkört så beror det på vad kommunens har upphandlat för transport men de har också ofta hög miljöprofil idag.
Kommuner brukar vara väldigt bra på att hålla isär t ex rötslam och kompost, för gör de inte det så upptäcks det och de får ta konsekvenserna.

Tack för ditt svar! Vi jobbar ganska nära tippen så det blir ingen onödig transport. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser