Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshuset...  (läst 1691 gånger)

kanniina

• Gäst
Hönshuset...
« skrivet: 01 apr-07 kl 13:18 »
Hej!

Jag är ny i forumet, inte riktigt säker på hur allt funkar här än  :-[  Men det verkar bra iaf ,kommer besöka sidan ofta.

Jag har läst en massa insändare om hur golv och väggar ska göras i hönshus, men blir inte klok på det! Så jag vore tacksam för "rätt" svar...
 Vad är egentligen bäst för väggen, kalk eller plastfärg?
 Vilket golvströ är bäst, halm-torvströ-spån eller vad? Blanda?

Hönshuset kommer att vara i ladugården med stengolv och stenvägg.

Jag hade höns där en kort tid tidigare men känner mig fortfarande som nybörjare ???
Väggarna är målade med nån brun färg på halva väggen och vit färg halva..Då hade jag halm på golvet, men trivdes inte riktigt, tror ärligt inte hönsen heller gjorde det. Nu vill jag göra det på bästa sätt för att de små liven ska ha det så bra som möjligt.

Husdraken

• Hobbybönder
    • Södermanland
Re:Hönshuset...
« Svar #1 skrivet: 01 apr-07 kl 20:48 »
Mina hönor har spån på golvet och en pallkrage med sand i ena hörnet där de turas om att bada.
Halm har jag lagt under sittpinnarna för att det ska bli enklare att göra rent och i redena har jag halm för att det är "bäddvänligt".

Mina hönor verkar trivas med detta så jag tror att det kan vara ett sätt att inreda men det finns ett flertal trådar här på forumet med bilder från olika hönshus och där finns många tips och ide´er att inhämta.

Lycka till med dina hönor!  :D
Katter, höns och hund.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
Re:Hönshuset...
« Svar #2 skrivet: 02 apr-07 kl 09:12 »
Det finns nog inget exakt "rätt" svar på dina funderingar ;)
Var och en blir salig på sin tro, huvudsaken är att hönsen trivs, att det är lätt att göra rent och att man gör det bästa efter dom förutsättningar man har till hands. Det är inte ju inte straffbart att använda "fel" färg på väggarna. ::)
Läs igenom trådarna här på forumet så får du massor av tips eller skaffa boken "Höns" som har blivit "hönsbibel" för många här. Lycka till. :D
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 1 användare
Byggarebobban

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser