Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla på balkong  (läst 5450 gånger)

Kattuggla

• Blekinge
    • Sleeping Forest
Odla på balkong
« skrivet: 15 feb-15 kl 13:09 »
Väl mött!
Jag skulle behöva ha lite tips och råd. Det är nämligen så att vi, för tillfället, tyvärr bor i lägenhet. Jag älskar verkligen att odla och saknar att ha en liten gräsplätt. Men! Vi har en balkong! Och jag har odlat på små ytor förut. :) Att odla på höjden är ju därför jättesmart, men det är där mitt lilla problem kommer..
Vi bor på andra våningen av tre. Vår balkong är s.k "inbyggd", alltså att den har tegelväggar på vardera sida och taket består av grannens balkong. Det hade ju varit helt fantastiskt att kunna ha amplar och så hängandes från taket, men hur kan jag lösa det? En spaljé på väggen kanske, och sen nåt hemmabygge i taket?

Jag hade varit fantastiskt tacksam för tips, om det är någon annan som också har odlat på små ytor och som vet hur man kan bygga ihop något UTAN att riskera att allt rasar ner.

Tack på förhand!
Some people are so poor, all they have is money.

christelle

• Blekinge
SV: Odla på balkong
« Svar #1 skrivet: 15 feb-15 kl 13:50 »
Om du googlar här ovanför "odla på balkong" så får du en del träffar.
När det gäller hur tunga grejer man kan ställa på balkongen så kanske du behöver kolla upp det med din hyresvärd, krukor finns i lätt material men blöt jord och stora odlingskärl väger en del. Viktigt är ju också att du inte vattnar så det rinner på grannen inunder.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nina med kolonin

• Skåne
    • Livet på Lotten
« Svar #2 skrivet: 15 feb-15 kl 18:37 »
Jag har precis byggt egna odlingslådor till min balkong. De är långsmala och höga, och följer balkongräcket. Övre (halva höjden, ca 35 cm) är odlingslåda, nedre hälften (ca 40 cm) är förvaring (går att öppna vaxduken som nederdelen är klädd med).
Det är inte alltid så lätt om man vill bygga på höjden på balkongen om man inte får göra åverkan på väggarna... Jag har också tegel/betong-väggar på min balkong, och det är svårt att fästa upp nåt med tyngd i. Jag har lite enkla krukor på väggen som jag (på eget bevåg) satt upp med betongspik. Krukorna hänger skyddat, så regnvatten kommer inte in där jag slagit i spikarna.
Kanske nåt i stil med IKEAs "Äpplarö-serie) skulle kunna va nåt för dig?
Där är en spalje fäst mot en sittbänk. På spaljen kan du hänga upp krukor. Går ju att konstruera/bygga nåt liknande själv. Då är det bänken (som du kan förvara krukor och jord i) som får stå för stabilitet och konstruktion, och det blir ingen åverkan på väggen.
Det är smarta "möbler" som gör att man kan använda sin lilla begränsade yta väldigt effektivt!
Skånetjej som blev trädgårdsnörd när jag skaffade koloni för några år sen...

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 16 feb-15 kl 10:26 »
Jag håller själv på att samla flaskor för att kunna odla i torn enligt denna tråd. Verkar vara ett billigt och smidigt sätt att odla utefter en vägg. Kolla in länken i första inlägget.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=167868.0
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Kattuggla

• Blekinge
    • Sleeping Forest
« Svar #4 skrivet: 22 feb-15 kl 21:55 »
Tusen tack för tipsen! Ska ta en tur till närmaste byggvaruhus, köpa lite virke och spika ihop något.. :)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 22 feb-15 kl 22:04 »
Att balkongen inte hänger på väggen är absolut ingen nackdel.
Det kan snarare vara en fördel då man får en bra värme ganska tidigt och speciellt en sval sommar.
Ett par bockar med en skiva på i bakkant är en perfekt plattform för krukor.
I dessa kan du enkelt odla squach, morötter lite potatis. Går det att hänga något längre fram så kan du ha hängande tomater i hink. På räcket kan du odla sallad, rädisor minimorötter.
Många av rotfrukterna kan du försöka driva som mini.  Dom smakar dubbelt så mycket som fullvuxna.

Prova!   Det går.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

JFOT

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 09 mar-15 kl 10:42 »
En vanlig lagerhylla håller ett antal år på en inbyggd balkong så har du plats för en sådan så löser det många problem, är den av trä så måla och klä hyllorna med plast eller vaxduk.

Amplar i taket om du inte får fästa saker i taket kan du lösa genom att ha en regel tvärs över balkongen, t ex mellan en spalje/hylla och ett stöd i andra änden av balkongen. En snyggare lösning kan vara att låta en sektion av spaljen fortsätta ut över balkongen och ner på andra sidan men det kräver att spaljen antingen är stadig nog i sig själv, att den förstärks (regel och spaljesektion?) eller att man använder flera sektioner i vinkel mot varandra (V-form, triangel, fyrkant). Några snedsträvor upp till regeln/"takspaljen" gör det hela stadigare.

En annan variant är att kolla hur räcket ser ut hos grannen, är det helt enkelt möjligt att fästa några snören som du kan hänga amplarna i? Fråga i så fall grannen och se om det går bra

Kattuggla

• Blekinge
    • Sleeping Forest
« Svar #7 skrivet: 13 mar-15 kl 22:32 »
Ah! Helt fantastiska idéer! :D Tusen, tusen tack! Fantasin flödar för fullt nu! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 3 användare
LimJans, Nataks, Suzanne Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser