Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skånegäss som ruvar  (läst 8642 gånger)

carmencha

• Gäst
Skånegäss som ruvar
« skrivet: 31 mar-07 kl 19:59 »
Hej!

Jag har Skånegås. Förstahonan lade de första äggen och började ruva men nu lägger de  andra fler ägg och andrahonan har tagit över ruvningen...

Hur ska det här gå då ungarna kläcks???

Förstehanen är nu mycket förbannad om man försöker ta sig fram och jag vill inte lägga mig i heller, så jag har låtit dem vara ifred.

Carmencha

carmencha

• Gäst
Re:Skånegäss som ruvar
« Svar #1 skrivet: 02 apr-07 kl 07:57 »
Ingen som vet?....

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 apr-07 kl 08:34 »
Med största sannolikhet blir det gässlingar, om än inte på alla ägg.
Låt gässen sköta det, när de nu har börjat.
De gör givetvis allt vad gåshjärnan klarar för att det ska gå bra, och i detta samanhang är den duglig för uppgiften.

Att gåspappan försvarar sitt harem , är inget dåligt tecken.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lena A

« Svar #3 skrivet: 02 apr-07 kl 12:28 »
Jag tror också gässen klarar av det själva. För äggkläckningens skulle spelar det ingen roll vilken hona som ruvar. Att gåshanen är ilsken och vill försvara sitt harem är helt naturligt.

Lycka till med dina, får vi hoppas, framtida gässlingar.  :D

carmencha

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 apr-07 kl 08:20 »
Hej!

Igår kollade jag hur många ägg hon ligger på, det finns 20 ägg under henne! Men de har lagt lite hela tiden. I alla fall så ska de första kläckas snart (om några dagar) och kanske, förhoppningsvis så tar någon annan över om den liggande honan tröttnar på att vänta in de andra äggen. I värsta fall, om de överger de sista äggen så har jag min äggkäckare på. Hon ligger stenhårt på dem så jag har gett henne vatten i alla fall, det tog hon tacksamt emot.

Tack, för ert stöd!

Hoppas verkligen att någon är intresserad av skånegås längre fram.... ;D
« Senast ändrad: 03 apr-07 kl 08:23 av carmencha »

carmencha

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 apr-07 kl 11:23 »
Hej!

Ville bara berätta att de nu har börjat lägga ägg i ett ruvrede bredvid det första ...

:P

carmencha

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 apr-07 kl 23:19 »
Honan tog bort två av äggen, de var avbrutna fosterstadier. Hur kan hon veta att de är döda?

Carmencha

carmencha

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 apr-07 kl 21:28 »
Här kommer inga ungar ännu...Men båda honorna ruvar duktigt... :)

carmencha

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 apr-07 kl 21:25 »
Hittade idag en unge som hade dött, den stackarn var helt platt... :'( :'( :'(

Honan går aldrig bort från redet, ska jag ta bort henne en stund varje dag tror ni?

carmencha
« Senast ändrad: 17 apr-07 kl 21:25 av carmencha »

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #9 skrivet: 18 apr-07 kl 03:23 »
Hur går det för dig C ?

Har haft gäss tidigare och mina "låg ihäl" ett par gässlingar i början av varje säsong.
Låt du gåsmor ligga ifred med sina ägg ett tag till.

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

carmencha

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 apr-07 kl 20:57 »
Hej Manne!

Honan ligger stenhårt och jag lägger mig inte i, du har rätt, jag lämnar dem ifred.

Mvh Carmencha

carmencha

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 apr-07 kl 20:51 »
Hej

Inga gässlingar ännu, hon har ju legat en evighet nu....Verkar som om hon inte får fram ungar. Nu har ytterligare en hona till lagt sig så nu är de tre...

???

Carmencha
« Senast ändrad: 29 apr-07 kl 20:51 av carmencha »

Lena A

« Svar #12 skrivet: 01 maj-07 kl 20:08 »
Hur går det med gässen? Några gässlingar än?  ??? :)

carmencha

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 maj-07 kl 20:53 »
Nej, tyvärr.  ???

Drevern

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 02 maj-07 kl 13:39 »
Unga skånegäss har ofta dålig befruktning på äggen så var inte förvånad om det inte blir gässlingar.  Jag brukade alltid ta bort de första fem äggen från både unga och äldre honor då de också ofta hade dålig befruktning. Det kan också vara så att din din förstegås är ofruktsam. Har han gett gässlingar tidigare?

carmencha

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 maj-07 kl 15:44 »
Hej!

Igår la jag mig i trots allt. Jag tog in äggen och lyste dem, hon har ju faktiskt legat i snart två månader...

Det fanns flera av äggen som var nylagda. Fem-sex st var ruttna med fullvuxna foster i (en sprack och ni kan ju gissa hur det luktade.... :o). Jag lade tillbaka de äggen som var ok, tre stycken plus de nylagda. Där det rörde sig i äggen var fostrena i olika stadier, ca en vecka emellan.

Vi får se hur det blir....bara att vänta igen...  ::)

Carmencha
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 15:45 av carmencha »

carmencha

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 maj-07 kl 18:03 »
Hej Drevern!

Tydligen kan han bli pappa eftersom äggen var befruktade, de flesta faktiskt...synd i alla fall att de inte klarar sig. Brukar det bli bättre med ruvandet då honorna har blivit ett år äldre?

Mvh Carmencha

Drevern

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 maj-07 kl 19:37 »
Själva ruvande klarar 1-åringarna också men de har inte samma fertilitet som de som är äldre. Hur vet du att de nylagda äggen är just nylagda?

carmencha

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 maj-07 kl 19:56 »
Det finns en liten "spindel" i äggen. Ok, men jag tror inte att de har problem med befruktningen, jag tror att problemet ligger i att de aldrig stiger upp, inte ens för att dricka eller äta...eller vad tror du Drevern?

Mvh Carmencha
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 19:58 av carmencha »

Lena A

« Svar #19 skrivet: 02 maj-07 kl 20:22 »
När vi hade Ölandsgäss sade någon att vi inte kommer att få gässlingar innan honan blir ett par år gammal. Även om honan  vill ruva då hon bara är ett år gammal, blir det tydligen inte ofta gässlingar då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1675 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser