Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mahindra traktor  (läst 4220 gånger)

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Mahindra traktor
« skrivet: 27 jan-15 kl 06:15 »
Är det någon som har erfarenhet av dessa traktorer, det lilla jag googlat fram är att de kommer från indien. På specarna framgår ju 4-hjulsdrift och en vikt på ca 1600 kg.

Frågan är om en sån här kan ersätta min gamla trotjänare (bm viktor) som börjar bli alldeles för driftsosäker för att användas dagligen. Nytt är ju ändå nytt.

Plöjer ca 1,5 ha varje år, potatisodling och köksgrönsaler. Använder traktorn även i skogen på vintern. Känns ju spontant som att alla verktyg jag har bör passa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mahindra traktor
« Svar #1 skrivet: 27 jan-15 kl 06:39 »
Hade det varit jag hade jag lagt pengarna på att låta någon renovera motorn på Victorn* (det kan behöva göras ibland med 20-50 års intervaller ;D ). Det finns så många kvar av dem, så det är fortfarande lätt att få tag på reservdelar.
Hur lätt är det att få tag på delar till en Mahindra? Nytt eller ej, så lär den inte vänta 20-50 år på en renovering. De är billiga, för att vara en ny traktor, men det är frågan hur de kan vara så billiga.
Du kanske har varit hos generalagenten och tittat?

*Och fått massa pengar över!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 27 jan-15 kl 09:44 »
Jag instämmer, om en BM Victor i bra skick duger för det arbete som ska uträttas så är det nog en betydligt bättre affär att ge den en rejäl uppryckning så den klarar sig 20 år till med bara normalt förebyggande underhåll.

Behovet av regelbundna motorrenoveringar är ju mycket mindre idag än förr, tack vare att svavlet är borta ur diesel och bensin, och smörjoljorna är av bättre kvalitet.

Spontant känns det som att man kan få vara beredd på att allt möjligt oväntat kan gå sönder på en indisk traktor, som följd av ojämn kvalitet på material, dålig kontroll i tillverkningen, felaktig värmebehandling av härdade detaljer osv osv. Det är inte självklart att den visar sig mer driftsäker än Victorn.

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #3 skrivet: 27 jan-15 kl 20:01 »
Det var nog det svaret jag själv innerst inne trodde på. Problemet är ju att det tar en väldig massa tid att skruva med gamla traktorer. Hade vart så skönt å köpt en ny... Till en rimlig peng dessutom.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 jan-15 kl 20:11 »
Nej jag skulle nog också hellre satsa på beprövat och tvåhjulsdrift. Vår lilla mini drar hur fint som helst och spnner det kan man dra lite i pinnen så att man tillfälligt får lite mer tryck på drivhjulen. En Victor i bra skick är nog de allra flesta avundsjuka på.

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 28 jan-15 kl 08:44 »
Om du för Victorn till någon liten verkstad och ber dem renovera den som utfyllnad på dödtiden mellan andra arbeten så får du sannolikt en både billigare och driftssäkrare traktor då den är färdig någon gång framåt våren. På dig låter det som om den behöver få sig en riktig genomgång och de pengarna har du ju råd att satsa eftersom du funderar på en ny traktor. En Victor i gott skick har ett bra marknadsvärde så pengarna som du satsar försvinner inte.

En nackdel med Victor är att de har dålig framkomlighet i skogen. Den saknar ju både differentialspärr och hög backväxel. Å andra sidan så är det inte speciellt troligt att Mahindra är bättre. Små fyrhjulsdrivna traktorer brukar ju ha extremt låg frigångshöjd så de fastnar på varenda liten stubbe eller sten. Det går väl ut på ett skulle jag tro.

Mahindra brukar basera sina konstruktioner på gamla International McCormick konstruktioner. Jag har för mig att någon av deras tvåhjulsdrivna modeller är nästan identisk med International B414. Sedan är ju kvaliteten en annan fråga. Jag har ingen egen erfarenhet av dem men om de håller samma kvalitet som många andra grejor från Indien så lär du få skruva både natt och dag och tillverka dina egna reservdelar.
Det finns oftast en orsak till att nya billiga maskiner är billiga. Någonstans måste tillverkaren spara in prisskillnaden.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #6 skrivet: 28 jan-15 kl 09:22 »
Kolvringar/foder, styrsnäcka, bromsar samt en styrarm är de stora sakerna som behöver åtgärdas. Sedan finns det massor med småmäck men de är inte livsavgörande.

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 28 jan-15 kl 17:19 »
Det var en hel del.......... skulle den vara min skulle jag nog satsa på en renovering men naturligtvis är det du själv som måste fatta besluten utgående från dina förutsättningar.
En annan möjlighet skulle vara att sälja den till någon renoveringsintresserad och köpa en begagnad liten traktor i bättre skick. Man hittar aldrig ett felfritt exemplar men det är ju enklare att fixa upp en traktor som är i någorlunda bra skick från början.

Då man en gång har allting i bra skick så brukar det räcka med bra skötsel och underhåll i många år framåt. Jag som avskyr att skruva med bilar och traktorer har märkt att ju mer jag satsar på skötseln och ju tidigare jag tar itu med alla problem som uppstår destu mindre skruvande blir det totalt sett.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Aqualize

« Svar #8 skrivet: 04 feb-15 kl 01:55 »
Först ska man säga att Mahindra är världens största tillverkare av traktorer om man får räkna in små-traktorer också. Jag tror de håller någorlunda kvalité och skulle välja en sådan framför en Foton från Kina.
TW, jo nog har de licenstillverkat en del men jag gissar på att bladhis tänker på de som Göransons Maskin AB tar in.
http://www.e-pages.dk/maskinbladet/1010/34
(MFS 404, största modellen antar jag)

Är nog bra på det som syns på den sidan, men att ta ut en sådan i skogen tror jag är dumt med tanke på allsköns ömtåliga saker under/lågt, bl.a. ljuddämpare. Victorn håller sig med 5 cm högre frigångshöjd än 404:an också.
Rusta Victorn eller byt till någon 10 år yngre modell med stora drivhjul (bakdäck) och diffspärr. Det kommer man långt med. Mahindran har ju mindre hjul än Victorn (13,6x28 och mindre vanliga (som alternativ tror jag) 14,9x24).

Edit:
På blocket kan man se 404:an med hytt:
http://www.blocket.se/skaraborg/Mahindra_Traktorer_30980408.htm
« Senast ändrad: 04 feb-15 kl 02:05 av Aqualize »

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #9 skrivet: 15 apr-15 kl 19:30 »
Det blev en bm 350 boxer '67a tillslut! Hittils mycket nöjd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser