Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?  (läst 7994 gånger)

hästtjejen

• Ångermanland
Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« skrivet: 22 jan-15 kl 23:43 »
Jag har en dröm... om att leva avskilt på landet med massor av djur och egna odlingar, och helst vara självförsörjande, inte så ovanligt här kanske  ;)
Men jag har problem med att ta mig dit! Därför behöver jag era kloka råd, vet att det finns massor av kreativa människor här och jag hoppas att ni vill hjälpa mig med idéer  ;D
Mitt största problem är avsaknaden av pengar, jag får inte låna till en fastighet då banken inte anser att jag har råd. Har ingen möjlighet att spara i nuläget då jag är sjukskriven och har 3 barn + en hund att försörja, och jag är ensamstående mamma. Har hyfsat bra lön på mitt jobb men är i nuläget tveksam till om jag någonsin klarar av att gå tillbaka dit eftersom det var anledningen till att jag blev sjuk. Har därför en önskan om att byta inriktning i livet och följa min urgamla dröm om att jobba med djur istället men detta ställer ju också till det ekonomiskt...

Har i flera omgångar haft annons ute på blocket och i dagstidningar om att hyra hus/gård men hittills inte hittat något som passar då vi har vissa krav/behov.

Att bo mindre och därmed billigare för att spara pengar fungerar tyvärr inte eftersom mina barn "vägrar" att dela rum, 2 tonåriga tjejer och en son som är 12... det funkar bara inte att dela rum då...

En tanke jag haft är att jag helt enkelt får vänta tills barnen är utflugna, men de har också en stark längtan efter att bo på landet! Det känns som ett svårlöst dilemma...  ::)
En annan fundering jag haft är att hitta ett billigt torp som ligger lite avsides, gärna utan el och vatten, dit jag (och ev barnen i mån av intresse) kan åka på helger och bo på sommaren. Men då måste jag ju få ihop pengar till det...  ???

Hur har ni andra gjort för att kunna leva det liv ni vill leva?

Hoppas få massor av nya tankar som svar på detta  :D
Lev livet idag! Imorgon kan det vara försent...

Pentti Linkola

• Gäst
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-15 kl 00:03 »
Tänk mindre och enklare. Förr var inte massan storbönner och hemmansägare med hatt, stövlar och häst. De var enkla torpare och backstugusittare med mössa, träskor och höns.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 jan-15 kl 00:33 »
Ja, det där verkar kräva en lottovinst eller en giftassugen bonde ;)

Även om det går att få en kåk för ett par hundra tusen, och på så sätt få en lägre månadskostnad än i en lägenhet så är det svårt om man inte får tag i kosingen.

Jag hade en gång 2 tjejer som blev omöjliga att ha i samma rum när de kom in i tonåren, men då det var mitt eget lilla pörte vi bodde i så skruvade jag bara upp en vägg mitt i deras rum. Små rum blev det, men lugnt ;D

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 23 jan-15 kl 05:44 »
Ett alternativ kan vara att flytta norrut. Här uppe i Västerbottens inland kan du hitta hus för 150-200 000 kr, eller fina renoverings objekt för 60-100 000 kr.
Om du räknar med klimatförändringarna så gör du nog en vinst då jag gissar på att det kommer bli mer attraktivt att bo norrut när vintrarna blir kortare och mildare.
Sugen på te? www.tealovers.se

Rubensgården

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 jan-15 kl 07:28 »
Det kan också bli mer moln och nederbörd. Ingen vet hur klimatförändringar slår.

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 23 jan-15 kl 10:35 »
Det kan också bli mer moln och nederbörd. Ingen vet hur klimatförändringar slår.

Det ska bli mer moln och nederbörd, upp till 30% mer tydligen. Men det ska gälla hela sverige så.. Hmm, nä jag tror nog att mycket folk kommer att flytta från städerna i framtiden.
Sugen på te? www.tealovers.se

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 23 jan-15 kl 11:50 »
Det ska bli mer moln och nederbörd, upp till 30% mer tydligen. Men det ska gälla hela sverige så.. Hmm, nä jag tror nog att mycket folk kommer att flytta från städerna i framtiden.

Jag gillar verkligen en av forumskrivarnas undertext, -"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här." , men jag tror inte det är någon risk att de flyttar ut. Det är för mycket besvär med att bo på landet.

Men till TS. Det krävs en hel del eget arbete om man skall få liknande standard i ett billigt hus på landet som i lägenhet. Tonårsdöttrar är inte nådiga i sina uttalanden när det saknas varmvatten och de skall iväg på något ;D Ungarna har mycket positivt att vänta om ni flyttar ut, men de kanske inte räknar med det negativa.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 23 jan-15 kl 12:51 »
En annan fundering jag haft är att hitta ett billigt torp som ligger lite avsides, gärna utan el och vatten, dit jag (och ev barnen i mån av intresse) kan åka på helger och bo på sommaren. Men då måste jag ju få ihop pengar till det...  ???
Du kanske kan hyra en sommarstuga? Jag har en stuga jag försökt hyra ut i flera år, men inte en jäkel vill hyra den. Den som stod ut längst stannade i 3veckor, sen drog hon för det var för kallt. Eftersom du skriver "gärna utan el och vatten" så bör det inte vara några problem att hitta något.

Ymra

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 23 jan-15 kl 18:53 »
Jag går i liknande tankar som dig då jag inte har möjlighet att köpa hus just nu, men en tanke jag har är att jag skulle kunna köpa lite mark så länge och en husvagn, att bo i på helger eller när andan faller på. Sätta några träd, planera, drömma. Så länge. Med husvagn skulle jag dessutom kunna besöka fler mysiga och roliga platser, tänker jag..

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 23 jan-15 kl 19:26 »
Om de vanliga bankerna är tjuriga (det är de gärna), har du provat med JAK? www.jak.se
Ifall du inte känner till JAK så är det en medlemsägd bank, som arbetar räntefritt! Den som sparar pengar får ihop sparpoäng (istället för ränta), och dessa kan användas för att senare låna pengar räntefritt. Låntagaren betalar bara en liten låneavgift, som motsvarar bankens kostnader för att handlägga lånet. Inga aktieägare som ska ha vinst, m a o  :) .
Att spara en liten summa varje månad kan vara en bra början. Under tiden hinner du titta på många hus, och drömma och planera.

Jag har också varit ensamstående mamma :) , och vet att det inte är så fett alltid, men om jag får säga något elakt, så har du åtminstone ingen karl som ekonomiskt sänke. Även om männen oftast drar in mycket pengar brukar de vara tämligen duktiga på att också strössla ut pengar sedan, inte sällan mer än vad de tjänar ::) . (Nu utgår jag helt fördomsfullt ifrån att du är hetero, ber om ursäkt ifall det förhåller sig annorlunda :-[ .)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

amillacan

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 23 jan-15 kl 21:33 »
Om du verkligen vill flytta ut på landet så får du och barnen inte vara för kräsna. Om de är vana vid egna rum så kan du kanske sätta upp bokhyllor som delar av ett rum till två rum. Prata med barnen oxå och se hur gärna de vill flytta ut på landet och hur mycket de kan tänka sig att offra av bekvämligheterna.
Jag tror inte ni kommer att ångra er om ni flyttar till landet.
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #11 skrivet: 23 jan-15 kl 22:08 »
Prata med barnen oxå och se hur gärna de vill flytta ut på landet och hur mycket de kan tänka sig att offra av bekvämligheterna.
Här finns nog svaret om det går eller ska förbli en dröm. Tänk också på att det kan bli mycket omständligare att ta sig till skolan för dem.

...men om jag får säga något elakt, så har du åtminstone ingen karl som ekonomiskt sänke. Även om männen oftast drar in mycket pengar brukar de vara tämligen duktiga på att också strössla ut pengar sedan, inte sällan mer än vad de tjänar ::)
Om jag får säga något elakt så speglar det mer en inkompetens inom partnerval än en könsegenskap  :-[

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 23 jan-15 kl 22:30 »
Vilket område är intressant eller möjligt för dig/er, för permanentboende eller ev. fritidsboende?

Om du köper eller hyr fritidsställe och har lägenheten kvar så får du ökade kostnader. Det minskar möjligheten att spara till att senare köpa (större) bostad. Dock om fritidsstället kunde duga även för permanentboende och ni ändå behöver ha dubbelboende under en övergångsperiod, så kan det vara en vettig variant, om du har råd. Samma sak gäller om du är tveksam om du vill flytta ut på landet och vill känna dig för.

Skola, skolväg, skolskjuts, har du funderat på det?

Bilbehov, bilkostnader?

Om du räknar med att vara sjukskriven länge och under den tiden skaffar ny bostad på landet och flyttar dit, kan det då hända att din läkare eller F-kassan ifrågasätter att du är tillräckligt sjuk för (full) sjukpenning?

Praktiska saker man näst intill måste kunna fixa själv på landet för att det ska fungera och inte bli för dyrt, som enklare reparationer av ditt och datt, hur fixar du det? Du kan få råd här, men bör helst ha en viss händighet eller tro på att du klarar det. Om du hyr och hyresvärden fixar sånt så slipper du det, men det ger troligen sämre ekonomi, särskilt i längden.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #13 skrivet: 23 jan-15 kl 22:31 »
Jag har en dröm... om att leva avskilt på landet med massor av djur och egna odlingar, och helst vara självförsörjande, inte så ovanligt här kanske  ;)...
Djur är dyrt att ha (åtminstone ryggradsdjur). Massor av djur är massor av dyrt. Ju färre djur du har, desto närmare målet att bli självförsörjande kommer du att kunna komma.

Kräftor, bin och sniglar däremot har en annan ekonomi men saknar tyvärr gullighetsfaktor.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 23 jan-15 kl 22:35 »
Kräftor, bin och sniglar däremot har en annan ekonomi men saknar tyvärr gullighetsfaktor.
Sniglar är mjuka och sköna och varken nyps eller sticks.

Visst har du rätt, djur kostar ofta mer än de smakar och värre blir det desto större de är. Kaniner och höns kan eventuellt bära sig ekonomiskt, om man inte köper en massa specialfoder till dom.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 23 jan-15 kl 22:42 »
Udda objekt som gamla missionshus, skolor och butiker kan vara mycket billiga. Det kan finnas kök, dusch och ett eller ett par bostadsrum också plus stora utrymmen som kan göras iordning för boende eller användas provisoriskt till att bo i som de är.

Orenoverade bostadshus på landsbygden kan också vara billiga om de saknar charmfaktor. Likaså hus som renoverades senast på 50-talet ca. Kan vara bra och rejäla hus.

Kolla inte hemnet för mycket. Du bör leta efter ställen som är så billiga att de normalt sett inte säljs genom mäklare och då finns de inte på hemnet. Men det finns undantag så kolla hemnet också.

Nina W

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 24 jan-15 kl 00:07 »
Hur beroende ær dina barn av sina kompisar och av att åka bort før att vara med på diverse aktiviteter? Husen ær ju billigare långt från stan, men måste du skjutsa ofta blir det ju dyrare ændå.  Ær dom frusna, eller skuttar dom glatt upp på morgonen æn om det bara ær +10 inne? OM dom inte ær frusna av sig kan du bo i en sommarstuga, annars kan værmekostnaden bli astronomisk!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 24 jan-15 kl 07:49 »
Skola, skolväg, skolskjuts, har du funderat på det?
Barn som går i den obligatoriska grundskolan har alltid rätt till skolskjuts från den adress där de är folkbokförda! Kommunen kan inte neka ett barn skolskjuts för att barnet bor för långt från skolan, däremot kan barn som bor för nära skolan inte räkna med att få åka taxi.
Gymnasieelever har oftast inte rätt till skjuts, men det är förstås inget som hindrar den kommun som vill erbjuda även dem detta. Å andra sidan kan ett gymnasiegammalt barn ofta bo på skolorten i veckorna, inackorderad hos släkting/billig 1:a/studentrum. Inackorderingsbidrag utgår till det barn som har mer än (har jag för mig) 45 minuters enkel resväg till skolan.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 24 jan-15 kl 08:35 »

Om du räknar med klimatförändringarna så gör du nog en vinst då jag gissar på att det kommer bli mer attraktivt att bo norrut när vintrarna blir kortare och mildare.

Jo, folk längtar ju redan nu inte till Thailand och Spanien, utan till Kiruna och Tromsö. ;)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #19 skrivet: 24 jan-15 kl 09:37 »
Om de vanliga bankerna är tjuriga (det är de gärna), har du provat med JAK? www.jak.se
Ifall du inte känner till JAK så är det en medlemsägd bank, som arbetar räntefritt! Den som sparar pengar får ihop sparpoäng (istället för ränta), och dessa kan användas för att senare låna pengar räntefritt. Låntagaren betalar bara en liten låneavgift, som motsvarar bankens kostnader för att handlägga lånet. Inga aktieägare som ska ha vinst, m a o  :) .
Att spara en liten summa varje månad kan vara en bra början. Under tiden hinner du titta på många hus, och drömma och planera.

Jag har också varit ensamstående mamma :) , och vet att det inte är så fett alltid, men om jag får säga något elakt, så har du åtminstone ingen karl som ekonomiskt sänke. Även om männen oftast drar in mycket pengar brukar de vara tämligen duktiga på att också strössla ut pengar sedan, inte sällan mer än vad de tjänar ::) . (Nu utgår jag helt fördomsfullt ifrån att du är hetero, ber om ursäkt ifall det förhåller sig annorlunda :-[ .)

Jag förstår inte hur banken funkar. Om jag löser mitt bolån på en vanlig bank och lånar på JAK istället så kommer min månadkostanad öka enligt deras beräkningar även om jag inte räkna med "sparande". Vad är syftet med att byta till en medlemsägd bank utan ränta där "lånekostnaden" är högre än räntan skulle ha varit på en vanlig bank?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare
Radar, Asger

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser