LumberjacK!Hur är dett på barkborrefronten däruppe??? Här är det lite kaosläge(småland).../lena
Fick just tag i 35 trädtoppar som skall hämtas hem, kapas och klyvas.Funderar allvarligt på att skaffa mig ett eget vedvärmeverk av följande modell.http://www.centralboiler.com/Verkar som en smart lösning att hålla eldandet utomhus och dessutom slipa klyva så förbannat.....bara kapa i meterbitar och kasta in en gång/dygn. Får dessutom varmvatten på köpet.Någon som äger något liknande?
Har en panna som i viss mån liknar den du länkat till, dvs relativt stor vattenvolym, stor eldstad och enkel konstruktion. Den är dock finsk. Den står dock i ett pannrum och är ansluten till ackumulatortankar på ca 3,5 m3. Den fungerar bra och går att elda med grov ved om man vill att den ska brinna länge. Vet inte vad du har för klimat, men här skulle jag inte vilja vara utan värmemagasinet i tankarna, eftersom jag är borta hemmifrån en del även under eldningssäsongen. Det borde inte vara svårt att komplettera en av de lite större modellerna du tittat på med en tank. Behöver inte heller det bli så dyrt. Det finns ialla fall i Sverige ganska gott om begagnade tankar från olika industrier på några kubikmeter. Montera en sådan stående, bygg väggar runt den och fyll med någon lämplig billig isolering och ett billigt värmelager är på plats.
Funderar allvarligt på att skaffa mig ett eget vedvärmeverk av följande modell.http://www.centralboiler.com/
Skulle vara bekvämt att bara slänga in en och annan stock. Veden behöver väl lite längre torktid. Priset på anläggningen är bra, men det är väl inte 25% moms "other there".En akumulator på 10l/kv bostadsyta till detta skulle verkligen underlätta, tror att man inte behöver slänga in mer än en gång om dan.Ska kolla upp detta, min panna är gammal och inte speciellt effektiv, den dag jag byter vill jag ha något bättre.Jag har sett pannor som tar 50cm och kan travas i pannan, sedan brinner den med dåligt drag, och den gas som bildas förbränns i en annan del med hög temperatur och mer luft. För att sedan när kolen glöder ta värmen därifrån. En sådan panna kan ha fuktig ved, då det bildas koloxid och vätegas, kolet snor syre från vattnet, koloxiden och vätet förbränns i gasdelen.Edit:Läste lite mer på sidan, och de lovar 48 timmars värme i ett normalisolerat hus, vid -20 graader,så tanken i pannan är inte liten. Från 140 till över 500 gallons.Ser oxå ut som om luftburen värme är vanligt i amerika.
Jag har läst om att de här pannorna används i USA och de ryker som fan. Det beror på att de inte eldas för fullt mot ackumulatortank utan effekten varieras genom att draget stryps och då blir hela trakten full med rök.