Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skog o ved  (läst 4847 gånger)

pertorparn

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
Skog o ved
« skrivet: 29 mar-07 kl 22:07 »
Hej det verkar som det har stannat och komma heta tips om skogen o ved mm ? Eller är alla färdiga med allt med skogs göromål hur många har plockat ut sina angripna barkborre träd färdigt o alla vindfällor .

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Skog o ved
« Svar #1 skrivet: 31 mar-07 kl 22:38 »
Färdig, nej fy. Jag sliter på som bara den, har jobbat hela dagen med att köra ut stormfällt virke ur skogen. När mörkret föll gick jag över till vedklyvning för att täcka in beställningar. Blir en heldag imorgon också, 0800-2200 eller ngt sådant.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Skog o ved
« Svar #2 skrivet: 01 apr-07 kl 11:15 »
Snart fällt vad jag ska, och klyvt för nästa vinter, men har fortfarande det mesta kvar att klyva. Styvt jobb, då jag inte från början visste hur mycket det skulle bli, och då blev det hela lite orationellt upplagt.
Håller nu på att ändra om så jag får en infart till, och slipper kasa runt för mycket med veden, som nu är runt hela huset, på bilden finns en del av det.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

javill

  • Inlägg: 11421
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Skog o ved
« Svar #3 skrivet: 01 apr-07 kl 13:35 »
Vi trivseleldar med ved vårt hus men, vi har också ett litet undantag där det eldas ibland. Fast vi har världens oordning på allt. Ingen av oss är vana vid vedhantering sen innan vi flyttade hit. Vedboden ser pinsamt tom ut och det ligger en del okapat och oklyvt ute på logen. Ännu mer ligger ute i ena hagen (det är mest ek kvar från röjning förra våren) på spridda ställen.  Så nu vore jag glad för om ni kan berätta hur ni löst er vedhantering. När ska man såga ner, kapa, klyva vinterns ved? Hur länge ni lagrar olika träsorter osv. Här finns en ganska rymlig vedbod. Vill helst ha bort allt som ligger inne på logen. Vi har egen kap och klyv och kan även låna en kraftigare klyv för att klyva tjockare bitar. Är det ok att lagra allt obearbetat (eller vad man ska kalla det) i en stor hög? Ska man ha något under?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Skog o ved
« Svar #4 skrivet: 01 apr-07 kl 14:24 »
Jepp!,,,det är lite dålig "action" här på skogsavdelningen  :-\ , men å andra sidan så håller man ju inte låda bara för surrandets skull.

Skogsgöromål,,, ja det har jag så det räcker och blir över.

Har kört hem 40 m 3 björkved som jag högg förra hösten och den ska jag börja att kapa och klyva här kring påsktid.
Ska även hjälpa en kompis som har 300 m3 björk på ingående från en slutavv, men han har vedprocessor så det lär nog gå ganska fort.
Köpte även en närliggande skogsfastighet till min egen för ett tag sedan där ingen gjort några större insatser de sista 20-25 åren.
Det är alltså bara ut med hela arsenalen och börja med 3.5 ha eftersatt röjning direkt på stört och växla över till gallring framåt senhösten.
Hinner ändå inte med allt så jag har fördelat jobben över 3 år och börjar med det som är mest brådskande.
Mera då?,,, ja, jag ska hyggesrensa 6 ha för helmaskinell slutavv nästa vinter och plocka ner 150 m3sk fröträd i egen regi.
Hinner jag med de projekten under 2007 så får jag vara glad, men å andra sidan klagar jag inte.

Nu verkar det dessutom röra på sig uppåt i virkesprislistorna (främst på mav), och det är ju alltid positivt.



ason

  • Inlägg: 105
    • Småland
    • getapulien.se
Re:Skog o ved
« Svar #5 skrivet: 01 apr-07 kl 18:57 »
LumberjacK!
Hur är dett på barkborrefronten däruppe???
Här är det lite kaosläge(småland)...

/lena
Försöker leva självhushåll sen 2002

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Skog o ved
« Svar #6 skrivet: 01 apr-07 kl 20:13 »
Fick just tag i 35 trädtoppar som skall hämtas hem, kapas och klyvas.

Funderar allvarligt på att skaffa mig ett eget vedvärmeverk av följande modell.

http://www.centralboiler.com/

Verkar som en smart lösning att hålla eldandet utomhus och dessutom slipa klyva så förbannat.....bara kapa i meterbitar och kasta in en gång/dygn. Får dessutom varmvatten på köpet.

Någon som äger något liknande?
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

queer

  • Inlägg: 195
Re:Skog o ved
« Svar #7 skrivet: 01 apr-07 kl 20:50 »
Annorlunda idé och inte så dyrt heller ...

I Sverige är det ju panna med keramik och modulskorsten och ackumulatortankar som gäller och det kan ju  bli hur dyrt som helst och ändå är det inte säkert att installationen blir rätt utförd från början ...

Rödjan

  • Inlägg: 193
Re:Skog o ved
« Svar #8 skrivet: 01 apr-07 kl 21:53 »
Fick en pinne i ögat så att den lånade vedkapen har stått still ett par dagar. Det är min första säsong - tyvärr tog jag nog i för mycket så vi har ved så det räcker för en hel by.

Heta tips:

Stapla är ute. Stjälp. Förvaring nära huset är inne. Lucka i väggen blir det om jag får tid. Modernt och effektivt, förstår ni.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Skog o ved
« Svar #9 skrivet: 01 apr-07 kl 22:07 »
LumberjacK!
Hur är dett på barkborrefronten däruppe???
Här är det lite kaosläge(småland)...

/lena

Inga större problem vad jag har erfarit, men vi har ju inte varit svårt drabbade av stormar så det ligger en massa virke i skogarna.
Däremot har vi ju andra problem,,,tex törskate-knäckesjuka, osv.
Hoppas iaf att ni får fason med borrarna därnere,,,

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Skog o ved
« Svar #10 skrivet: 01 apr-07 kl 23:47 »
Fick just tag i 35 trädtoppar som skall hämtas hem, kapas och klyvas.

Funderar allvarligt på att skaffa mig ett eget vedvärmeverk av följande modell.

http://www.centralboiler.com/

Verkar som en smart lösning att hålla eldandet utomhus och dessutom slipa klyva så förbannat.....bara kapa i meterbitar och kasta in en gång/dygn. Får dessutom varmvatten på köpet.

Någon som äger något liknande?


Har en panna som i viss mån liknar den du länkat till, dvs relativt stor vattenvolym, stor eldstad och enkel konstruktion. Den är dock finsk. Den står dock i ett pannrum och är ansluten till ackumulatortankar på ca 3,5 m3. Den fungerar bra och går att elda med grov ved om man vill att den ska brinna länge. Vet inte vad du har för klimat, men här skulle jag inte vilja vara utan värmemagasinet i tankarna, eftersom jag är borta hemmifrån en del även under eldningssäsongen. Det borde inte vara svårt att komplettera en av de lite större modellerna du tittat på med en tank. Behöver inte heller det bli så dyrt. Det finns ialla fall i Sverige ganska gott om begagnade tankar från olika industrier på några kubikmeter. Montera en sådan stående, bygg väggar runt den och fyll med någon lämplig billig isolering och ett billigt värmelager är på plats.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Skog o ved
« Svar #11 skrivet: 02 apr-07 kl 16:35 »
Har en panna som i viss mån liknar den du länkat till, dvs relativt stor vattenvolym, stor eldstad och enkel konstruktion. Den är dock finsk. Den står dock i ett pannrum och är ansluten till ackumulatortankar på ca 3,5 m3. Den fungerar bra och går att elda med grov ved om man vill att den ska brinna länge. Vet inte vad du har för klimat, men här skulle jag inte vilja vara utan värmemagasinet i tankarna, eftersom jag är borta hemmifrån en del även under eldningssäsongen. Det borde inte vara svårt att komplettera en av de lite större modellerna du tittat på med en tank. Behöver inte heller det bli så dyrt. Det finns ialla fall i Sverige ganska gott om begagnade tankar från olika industrier på några kubikmeter. Montera en sådan stående, bygg väggar runt den och fyll med någon lämplig billig isolering och ett billigt värmelager är på plats.
Tack för tipset ang ackumulatortanken, skall absolut ta med det i beräkning. Tror iofs att vattentanken i eldningsmodulen räcker till, men det skadar ju inte att ha lite extra just på grund av anledningarna du nämnde.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Skog o ved
« Svar #12 skrivet: 03 apr-07 kl 18:57 »
Skulle vara bekvämt att bara slänga in en och annan stock. Veden behöver väl lite längre torktid.  

Priset på anläggningen är bra, men det är väl inte 25% moms "other there".

En akumulator på 10l/kv bostadsyta till detta skulle verkligen underlätta, tror att man inte behöver slänga in mer än en gång om dan.

Ska kolla upp detta, min panna är gammal och inte speciellt effektiv, den dag jag byter vill jag ha något bättre.

Jag har sett pannor som tar 50cm och kan travas i pannan, sedan brinner den med dåligt drag, och den gas som bildas förbränns i en annan del med hög temperatur och mer luft. För att sedan när kolen glöder ta värmen därifrån. En sådan panna kan ha fuktig ved, då det bildas koloxid och vätegas, kolet snor syre från vattnet, koloxiden och vätet förbränns i gasdelen.


Edit:
Läste lite mer på sidan, och de lovar 48 timmars värme i ett normalisolerat hus, vid -20 graader,
så tanken i pannan är inte liten. Från 140 till över 500 gallons.

Ser oxå ut som om luftburen värme är vanligt i amerika.

« Senast ändrad: 03 apr-07 kl 19:09 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Hasse

  • Gäst
Re:Skog o ved
« Svar #13 skrivet: 03 apr-07 kl 22:14 »
Funderar allvarligt på att skaffa mig ett eget vedvärmeverk av följande modell.
http://www.centralboiler.com/

Jag har läst om att de här pannorna används i USA och de ryker som fan. Det beror på att de inte eldas för fullt mot ackumulatortank utan effekten varieras genom att draget stryps och då blir hela trakten full med rök.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Skog o ved
« Svar #14 skrivet: 03 apr-07 kl 22:57 »
Skulle vara bekvämt att bara slänga in en och annan stock. Veden behöver väl lite längre torktid.  

Priset på anläggningen är bra, men det är väl inte 25% moms "other there".

En akumulator på 10l/kv bostadsyta till detta skulle verkligen underlätta, tror att man inte behöver slänga in mer än en gång om dan.

Ska kolla upp detta, min panna är gammal och inte speciellt effektiv, den dag jag byter vill jag ha något bättre.

Jag har sett pannor som tar 50cm och kan travas i pannan, sedan brinner den med dåligt drag, och den gas som bildas förbränns i en annan del med hög temperatur och mer luft. För att sedan när kolen glöder ta värmen därifrån. En sådan panna kan ha fuktig ved, då det bildas koloxid och vätegas, kolet snor syre från vattnet, koloxiden och vätet förbränns i gasdelen.


Edit:
Läste lite mer på sidan, och de lovar 48 timmars värme i ett normalisolerat hus, vid -20 graader,
så tanken i pannan är inte liten. Från 140 till över 500 gallons.

Ser oxå ut som om luftburen värme är vanligt i amerika.


Ja längre torktid på veden blir ett måste om den skall användas okluven.
Å andra sidan har jag gott om både plats och ved och tänkte bygga tre magasin som används i roterande ordning så att den veden som används för stunden fått torka i tre år.

Momsen i min stat ligger på 8,25%....beställer jag från en annan stat är det momsfritt (men naturligtvis dyrare i frakt).

Och ja luftburen värme är vanligt. I dag värmer jag även större delen av min kåk med luftburet....fast i dagsläget med propangas....vilket jag nu avser byta ut mot ved. Förändringen blir inte så stor sett till husets ombyggnation...lufttrummor och värmeutlopp finns ju redan på plats.
Dessutom tänkte jag behålla propanpannan installerad som "back-up" ifall man tvingas lämna huset längre perioder.
Jag vill dock sköta den huvudsakliga uppvärmningen av rum och vatten med ved. Och jag tycker att det verkar vara en smart lösning med utomhuspanna. Installation av skorsten och nytt uppvärmningssystem i ett befintligt bostadshus är inte billigt.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Skog o ved
« Svar #15 skrivet: 03 apr-07 kl 23:00 »
Jag har läst om att de här pannorna används i USA och de ryker som fan. Det beror på att de inte eldas för fullt mot ackumulatortank utan effekten varieras genom att draget stryps och då blir hela trakten full med rök.
Stämmer dåligt med mina erfarenheter.
Ja utomhuspannor är vanliga i vissa trakter, har dock inte upplevt att dom skulle vara rökigare än innomhuspannor eller vedspisar....snarare tvärt om. Men det är klart....det beror ju på vad man väljer att elda med.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Skog o ved
« Svar #16 skrivet: 05 apr-07 kl 22:45 »
Fred! Meddela gärna hur det går med pannan och installationen när du kommer så långt

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Skog o ved
« Svar #17 skrivet: 06 apr-07 kl 06:05 »
trädman

Ja jag hör av mig.

Hade tänkt att fixa lite dränering på gården och för det ändamålet hyra/köpa in en grävare....tänkte samtidigt gräva upp inläggningsdiken för pannan. Hela projektet tar nog större delen av sommaren i anspråk, har en del annat på gång också (man får passa på medans orken finns kvar  ;))...men jag återkommer i ämnet när jag är klar.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 1 användare
ecolina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser