Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvning, nybörjarfrågor...  (läst 1358 gånger)

wahlgrens

• Uppland
Ruvning, nybörjarfrågor...
« skrivet: 08 jan-15 kl 19:21 »
Har äntligen fått tag på en ruvvillig höna och nu har hon satt igång att sura. Hon har legat på ägg i några dagar men det tillkommer hela tiden nya redet från de andra hönsen. Dessutom sitter redet ganska högt och det finns ingen plats att stänga in henne där. Därför tänkte jag att det var bättre att flytta på hönan till kycklingburen. Hon fick en kartong som ruvrede och lade in äggen, hon har ett litet utrymme att röra sig på utanför. Det var en chansning, men det här tilltaget var inte alls populärt. Under dagen har hon varit fly förbannad och vägrat lägga sig på äggen. Hur gör jag nu? Ska jag ge upp? Hur länge kan man tänka sig att äggen överlever efter påbörjad men avslutad ruvning. Kan jag flytta tillbaka äggen och hönan till hennes första rede efter 12 timmar eller är kört för äggen nu?

annepanna

• Västergötland
SV: Ruvning, nybörjarfrågor...
« Svar #1 skrivet: 12 jan-15 kl 13:01 »
Ja det är nog tyvärr kört för äggen. Det finns många trådar här att söka rätt på när det gäller de här problemen du nämner. Ofta får man improvisera och testa sig fram. Hönor är ju individer och det är svårt att säga generellt vad som funkar eller ej. En enkel sak man kan göra är att märka ett antal ruvägg och plocka bort alla som tillkommer. Sätt ett kryss med blyertspenna i var ände av ägget så ser du lätt vilka som skall vara kvar. Lycka till!
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 2 användare
mulle mullvad, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser