Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga jorkällare i källaren?  (läst 1630 gånger)

jörmundur

• Medelpad
bygga jorkällare i källaren?
« skrivet: 04 jan-15 kl 11:07 »
Hejsan, jag har en fundering som jag tänkte försöka bolla lite med.
mitt hus har en hel källarvåning ock nu tänkte jag försöka bygga en "jordkällare" i ett av hörnen i garaget där nere.

min plan är att regla upp med 2"x4" sätta skivor ock isolera. i betongväggen sitter det redan en ventil ut.
utrymmet blir ca 3 kvm stort
inne i dettla lilla rum ska jag sedan ta upp ett hål i golvet för att få lite fukt i luften så att det inte blir för tort.

tror vi att det måste till någon slags tilluft utifrån på något vis?

mvh /j
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Znibban

• Skåne
SV: bygga jorkällare i källaren?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-15 kl 11:16 »
Hejsan, jag har en fundering som jag tänkte försöka bolla lite med.
mitt hus har en hel källarvåning ock nu tänkte jag försöka bygga en "jordkällare" i ett av hörnen i garaget där nere.

min plan är att regla upp med 2"x4" sätta skivor ock isolera. i betongväggen sitter det redan en ventil ut.
utrymmet blir ca 3 kvm stort
inne i dettla lilla rum ska jag sedan ta upp ett hål i golvet för att få lite fukt i luften så att det inte blir för tort.

tror vi att det måste till någon slags tilluft utifrån på något vis?

mvh /j

Att ta upp ett hål i golvet skulle jag nog avråda dig från att göra. Det kan få förödande effekter. Skaffa då hellre en luftfuktare!
Då kan du reglera och få rätt fukt utan att förstöra hela huset!!!!
Alternativt kan du ju ha en en bunke vatten, fukta jord eller sågspån......?!
..men vad du gör så förstör inte huset genom att borra hål !

Såg en smart grej på TV; en hade grävt ner cementrör i jorden och lagt lock på, det fungerade perfekt för att lagra potatis osv. Tjälen går inte ner hela vägen och personen hade en spann som han hade potatisen i. Han hade grävt ner flera cementrör så han hade olika produkter i varje rör. Vissa saker trivs ju inte för nära varandra.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 04 jan-15 kl 11:25 »
taket i källaren är betong också. ventilen drar väll ut eftersom.
marken här är bara sand i princip...

vi talar om ett hål på 50x50 cm kanske?

luftfuktare är en bra idé men det drar väll ström det.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 04 jan-15 kl 11:44 »
Googla gärna på "jordrör" eller "earth air tubes". Skulle kanske vara intressant för till-luften.

En enklare variant kan vara att ha ett luftuttag och ett luftintag, kanske kan fixas med lite finlir i samma ventil som du har nu, och två små fläktar som du kör för att styra temperaturen. Skulle kunna vara styrt med timer eller med termostater. Eller någon ändå mer avancerad styrning... Så att du kör fläktarna när det är för varmt i jordkällaren och kallt ute. Och stänger av när det är varmt ute eller för kallt i jordkällaren. Skulle förmodligen fungera bra hela året utom under högsommaren.
« Senast ändrad: 04 jan-15 kl 11:59 av sɹǝpuɐ »

jörmundur

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 04 jan-15 kl 21:05 »
åh, det blir för komplext med fläktar hit o dit, sånt kan jag inget om men absolut om det ginge att få till med timer o det där..
det får ju inte bli för kallt ock luftfuktigheten måste ju komma någon stans ifrån.. tja en hink med sand o vatten fungerar nog men vad händer om man glömmer bort i 2-3 veckor?

att gräva ned rör är tyvärr inte heller aktuellt, även om idén är god:)

vart kan man hitta sådana fläktar o grejer?
/j

karsan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 05 jan-15 kl 18:15 »
Varför vill du ha det fuktigt?  Det vanliga är ju att källare är alltför fuktiga.  Ett hörn av källarvåningen med ventilation utåt och vägg och dörr inåt övriga källarvåningen låter för mig som en klassisk matkällare, som man förvarade syltburkar och sånt i förr. Börja med det. Blir det kallare där än i resten av källarvåningen blir det ju högre (relativ) luftfuktighet också.

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 06 jan-15 kl 13:47 »
Jag tycker att karsan har ett vettigt förslag. Mura upp en avbalkning av lekablock till exempel.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare (1 dolda)
Byggarmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser