Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma kultingar  (läst 5250 gånger)

RiverCottage

• Halland
Könsbestämma kultingar
« skrivet: 29 mar-07 kl 09:36 »
Det kan tordes lätt att se könet på smågrisar, men jag måste villigt erkänna att jag har allvarliga problem med uppdraget.

Nån som kan ge mig lite tips?

(lite ny på området könsbestämning...) ;)
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Kraxa

• -
Re:Könsbestämma kultingar
« Svar #1 skrivet: 01 apr-07 kl 12:43 »
Jag har lite svårt att förstå vad du har problem med för det är löjligt lätt att könsbestämma grisar. Första gången jag skulle könsbestämma två dagar gamla grisar hade jag ingen aning om hur dom såg ut överhuvudtaget, men det var så tydligt ändå. Galtarna har testiklar och sogrisarna har vulva  ;D

Jag har bara erfarenhet av stora yorkshire och lantras så det kanske är svårare på mindre grisar? Svårt att tänka mig det men. Vet inte om svaret hjälpte dig något men eftersom ingen svarat så gör jag det så gott jag kan i alla fall! Lycka till!

RiverCottage

• Halland
« Svar #2 skrivet: 02 apr-07 kl 08:01 »
Ja, har nog lyckats efter en del vändande och vridande på de små... Bara det att så fort någon av kultingarna piper så kommer mamma gris ( STOR) och tittar surt på mig, piper de igen så kommer pappagris.. Modell vildsvin och tittar ännu surare på mig, så könsbestämningen går ju rätt hastigt.

Trodde först att jag kommit på taktiken, men det var en bit av navelsträngen jag misstog för något annat...

En annan fråga som kanske någon har koll på, efter hur lång tid brukar kultingarna ta sig ur hyddan? Mina små är 4 dagar och de är redan ute och springer i hagen, och kivas med varandra, är det vanligt?

Kraxa

• -
« Svar #3 skrivet: 02 apr-07 kl 22:19 »
Grisar är aktiva små varelser redan från födseln! Just nu jobbar jag med innegrisar tyvärr men förut jobbade jag med ekogrisar och dom kikade ut ur hyddan så fort dom hämtat sig efter förlossningen. Man fick passa dem lite vid kastreringsdax så att man helst kunde fånga dem när de låg och sov efter digivningen, så slapp man jaga små grisar ;D

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 07 apr-07 kl 22:32 »
so grisar na har vulva. du ser en liten pip under svansen...

galtarna har ju pungkulor bak. ingen "Pip" och du ser ju skapet... snoppen.. som en liten pistol under magen..

so grisarna har ju inget under magen...
jag lyfter INTE mins små grisar för att kolla kön... då blir inte suggan glad...

O första veckan så kolla jag bara in i hyddan att det inte liggen nån döa grisar där o låter dem sedan vara...

när de är några dar  så kan man ju kolla lite men på håll o se hur många galta man har om man ev skall kastrera så brukar vi locka in suggan med mat i en vagn, stänga ordentligt och dra på gasen på traktorn..
 och stänga in små grisarna i hydda med en skiva... sen lägger vi dem i en säck o går hem o kastrerar dem...

släpper sedan til baks dem och öppnar åt suggan...

då är hon inte glad....

Man skall ha STOR respekt för nygrisade suggor...

annars är det perfekt att kolla när suggan ger di... då ser man vilka som är tjejer o killar...
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 10 apr-07 kl 02:46 »
Ja, hav stor respekt för grisar.  Man TROR inte hur fort de kan röra sig om de tror att något hotar de små.  Förrän man har sett det.  :o  Och som sagt, när de diar brukar de visa upp ändan...  Men Du kanske är en sån där MODERN grisbonde som har massor av härlig halm åt dem som de försvinner i?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

RiverCottage

• Halland
« Svar #6 skrivet: 10 apr-07 kl 08:48 »
Men Du kanske är en sån där MODERN grisbonde som har massor av härlig halm åt dem som de försvinner i?

Ja jag är nog JÄTTEMORDERN, för ibland SER man inte ens grisarna för all halm, man bara hör ett svagt snarkande..
« Senast ändrad: 10 apr-07 kl 08:51 av RiverCottage »

RiverCottage

• Halland
« Svar #7 skrivet: 10 apr-07 kl 08:51 »
( korsning Vildsvin / Piggham - 2 rosa-svart-prickiga, 2 svarta, 1 randig)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 10 apr-07 kl 17:06 »
Ah, härlig bild, de sover ju som grisar!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 10 apr-07 kl 17:33 »
Naaaaaaaaaaaah va söta  :-*
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

RiverCottage

• Halland
« Svar #10 skrivet: 11 apr-07 kl 07:27 »
Visst är de söta!
Och vad de växer fort!!!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 11 apr-07 kl 08:39 »
Visst är de söta!
Och vad de växer fort!!!

Jotack jag vet, gav en gång i tiden bort en pelle i födelsedagspresent åt min gamla gitarist, efter nåra månader fick vi klia honom på ryggen med en trädgårdskratta när vi skulle kela med honom. Det blev helt enkelt för mycket gris att klappa på  ;D
Han(Hon) blev bandets maskot och fick namnet Nian eftersom gitaristen fyllde den 9:e och hon var den 9:e grisen i kullen. Och hon stormtrivdes när vi repade uppe på loftet ovanför hennes box, enda gången hon var tyst  ;D
9 månader senare lät vi oss väl smaka och hedrade henne med en gemensam skål...morbid man kan vara  :-[

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 2 användare
Staem, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser