Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ska jag förså lökfrön?  (läst 7086 gånger)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
När ska jag förså lökfrön?
« skrivet: 04 dec-14 kl 08:01 »
Någon som drar upp gul lök från frö?

Testade tidigt i år men det blev skrutt av det hela!
Tror jag var för sen med fröna i försådden.
När är det dags att förså lökfrö?

Inte på friland, alltså :)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: När ska jag förså lökfrön?
« Svar #1 skrivet: 04 dec-14 kl 09:24 »
Ungefär början av mars om du kan erbjuda dem tillräckligt med ljus och sval temperatur när de kommer upp.

Lise

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 04 dec-14 kl 11:14 »
Brukar så löken i mitten på mars, samtidigt med tomaterna. Låter dom gro i rumstemperatur och flyttar sedan till svalt utrymme med lysrör direkt över. Brukar klippa ner några gångar, då blir plantorna korta och kraftiga,  vilket vi diskuterat i en annan tråd tidigare, det finns delade meningar om nerklippning.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #3 skrivet: 05 dec-14 kl 07:34 »
Ok, då var jag inte sent ute förra året då.
Måste gjort något annat fel.
Får testa igen med andra ord :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 05 dec-14 kl 09:33 »
Förkultivering av lök är rätt knepigt. Det är för varmt inomhus utom kanske vid själva starten. De behöver en hel del ljus utan för mycket värme. Och de kommer lätt av sig vid utplanteringen.

kurt

« Svar #5 skrivet: 05 dec-14 kl 10:45 »
Vad blev fel? " skrutt av det hela!" är inte så upplysande!

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 05 dec-14 kl 10:53 »
Inte riktigt on topic men jag satte lökfrön ute i år och de tog sig fint i en pallkrage, men sen blev det skrutt av dom också, troligen alldeles för torrt och jag glömde vattna...
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 05 dec-14 kl 11:52 »
Skulle man kunna förså dem i växthuset kanske? Ungefär samma som en pallkrage med glas på kanske. Har några lökfrön från i år och det vore ju idé att så dem kanske.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 05 dec-14 kl 11:57 »
Visst kan man dra upp plantor i växthus.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #9 skrivet: 05 dec-14 kl 13:55 »
Vad blev fel? " skrutt av det hela!" är inte så upplysande!
Det blev ynka små strån och sedan stendog de!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 05 dec-14 kl 14:02 »
När såg du först att de växte dåligt? Var det före eller efter utplantering? När planterade du ut?

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #11 skrivet: 06 dec-14 kl 09:34 »
När såg du först att de växte dåligt? Var det före eller efter utplantering? När planterade du ut?
Minns inte så noga.
De dog innan utplantering.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 06 dec-14 kl 10:55 »
Kan vara t.ex. dåligt frö, dålig jord, värmechock i soligt fönster.

mmeo

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 07 dec-14 kl 13:05 »
Är det någon av er som verkar ha koll på detta med att så lök från frö som har erfarenhet av att lyckas bra med sin lökodling? Lyckas ni faktiskt få någon lök av vettig storlek i slutändan?

Jag skulle heller så lök från frö eftersom det är svårt att hitta ekologiska sättlökar, men jag har inte fått till det alls när jag försökt. Det skulle ju inge lite hopp, och kanske inspiration till att försöka igen till våren, om jag fick höra att det faktiskt går att lyckas rent praktiskt.  :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #14 skrivet: 07 dec-14 kl 13:14 »
Jag har lyckats två gånger med förkultivering av lök, men den ena gången frös de sönder strax före skörd i början av september. Det kom regn följt av stark nattfrost och de tålde inte det. Lökarna blev mosiga och kunde inte lagras. Lök från sättlök hade nog tålt detta bättre. Förkultiverad lök verkar bli mer frodvuxen.

Jag har dessutom misslyckats några gånger med förkultiverad lök. De har kommit av sig vid utplanteringen så det har blivit mycket små lökar.

Jag tror f.n. mest på att dra upp egen sättlök, men det är inte enkelt det heller. Har inte hunnit utprova och utveckla metoden riktigt, då annat kommit emellan, så jag har ingen succé att rapportera. Därför köper jag mest sättlök.

Det tredje alternativet är direktsådd på friland. Har man lång odlingssäsong så kan det fungera. Det ger bäst lagringsförmåga. Den mesta yrkesodlingen går till så, i de bästa lägena på Öland och i Skåne.

mmeo

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 07 dec-14 kl 14:12 »
Ok. Kul att höra dina erfarenheter! Jag har läst på ekoplantans blogg om hur hon provat/provar att odla sättlök (http://www.ekoplantan.se/?cat=67) och det är verkar ju också vara ett alternativ. Friland har jag ju inte provat, men här i zon 2 på östgötaslätten kan det ju vara värt ett försök något år i alla fall.
Men det verkar ju i alla fall inte vara så lätt att få till det med lök från frö, vad det verkar. Trist!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #16 skrivet: 07 dec-14 kl 14:43 »
Jag har läst på ekoplantans blogg om hur hon provat/provar att odla sättlök (http://www.ekoplantan.se/?cat=67) och det är verkar ju också vara ett alternativ.

Hon har gjort i princip samma som jag. Första året (från frö till sättlök) har hon odlat i sålåda hela vägen. Det har jag också gjort en gång. Till husbehov är det en bra metod, för man kan effektivt avmogna löken genom att sluta vattna. Dessutom får man bättre kontroll på ogräset. Jag gjorde det ett år och fick många fina sättlökar av många sorter (en del som jag kanske inte kan få tag på längre) men året därpå var jag sjuk och kunde inte odla, så det gick åt h-e.

Jag har även odlat fram sättlöken på friland. Det går om man har bra jord. Odling på list eller upphöjd bädd är bra. Det ska vara lite torrt och magert. Jag har lyckats rätt bra en gång med detta, mindre bra några andra gånger. Sen har det vuxit ganska dåligt när jag satt sättlöken, men jag har haft en del mindre bra odlingsplatser genom åren och det var troligen på en av dem. Hon har troligen bättre odlingsplats för själva lökodlingen (andra året) än jag har haft.

En skillnad är att hon vinterförvarat sättlöken varmt. Det gjorde inte jag. Kan vara en viktig bit. Det brukar ju rekommenderas att antingen ha varmt hela vintern, ca 30 grader, eller en vecka med kraftigare värme, ca 40 grader,om jag minns rätt.

mmeo

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 07 dec-14 kl 15:59 »
Ja, att odla sättlöken i brätten verkar ju smidigt och lätthanterligt. Bara man inte glömmer bort att vattna dem.
Det var ett bra tips om att förvara dem vid ca 30 grader. Jag undrar om inte jag har närmre 30 grader i skrymslet där jordvärmepumpen står så det är ju en potentiellt bra ställe att förvara sättlöken då.

Lise

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 13 dec-14 kl 16:31 »
Vi har odlat egensådd lök i 5 eller 6 år nu och fått fin och stor lök som även lagrats bra, så vi har varit självförsörjande året om på både rödlök och gul lök. Har nu 2 år även odlat eget lökfrö, så kedjan är sluten :-) Har inte misslyckats någon gång. När jag läser er andras inlägg så funderar jag på om det kanske kan bero på att vi råkar ha lagomt kyliga ouppvärmda rum i vårat hus som passar för ändamålet?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #19 skrivet: 13 dec-14 kl 16:48 »
Vi har odlat egensådd lök i 5 eller 6 år nu och fått fin och stor lök som även lagrats bra, så vi har varit självförsörjande året om på både rödlök och gul lök. Har nu 2 år även odlat eget lökfrö, så kedjan är sluten :-) Har inte misslyckats någon gång. När jag läser er andras inlägg så funderar jag på om det kanske kan bero på att vi råkar ha lagomt kyliga ouppvärmda rum i vårat hus som passar för ändamålet?

Kul att höra att det går bra. Hela kedjan runt är vad man helst vill ha.

Enligt ditt första inlägg i tråden förkultiverar ni alltså löken (frö till fullstor lök på ett år med lite extra hjälp). Använder ni bara den metoden?

Jag har också sådana ouppvärmda rum och förvarar delvis lök i dem. Men ibland tycker jag löken vill ha det torrare, som det är där det är mer uppvärmt. Beror nog på hur mogen löken är.
« Senast ändrad: 13 dec-14 kl 16:58 av Anders S »

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 4 användare (1 dolda)
Lilla i, ärt, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser