Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sur höna, ruvar utan ägg? Är det normalt?  (läst 7741 gånger)

JohannaS

• Uppland
Sur höna, ruvar utan ägg? Är det normalt?
« skrivet: 30 nov-14 kl 16:15 »
Hej,

En av mina dvärgar ligger, sedan några dagar, och är sur i redena. Hon växlar reden minst en gång om dagen och så ser vi att det är tomt under henne. I övrigt beter hon sig som vilken ruvande höna som helst vad jag förstår. Jag  vet inte om hon helt har slutat värpa men för ett par dagar sedan hade hon lagt ett ägg, men låg och ruvade i ett annat rede...  ???

Varför gör hon så här? Kan hönor "sken-ruva" som tikar är skendräktiga? Kan det vara något annat som är knas? Får de för mycket ljus om dagarna, eller är hon sjuk?  :(

Villrådig är jag minst sagt och skulle vara jätteglad för era kloka tankar!!

sonja på slätten

• Halland
SV: Sur höna, ruvar utan ägg? Är det normalt?
« Svar #1 skrivet: 30 nov-14 kl 18:22 »
Det är normalt.
Hönor med stark medfödd ruvbenägenhet blir ruvlystna helt automatiskt när de värpt en tid ,  oavsett årstid och vare sig de har ägg eller inte.
Detta kan man inte göra någonting för att förebygga.  Mer än att ställa av värpningen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

JohannaS

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 03 dec-14 kl 16:40 »
Tack Sonja på slätten!

Borde jag lyfta ut henne ibland så att hon kommer sig för att sträcka lite på sig och äta och dricka? Har läst någon stans att man envetet ska lyfta ut, och lyfta ut och lyfta ut och....

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 03 dec-14 kl 20:07 »
Ruvande hönor brukar sköta om den saken själva. Du kan kolla att hon äter genom att känna på krävan. Och bajset brukar man inte kunna undgå att märka,  högarna är jättestora och stinkande.
Det är dock bättre att försöka bryta ruvningen, åtminstone efter en vecka eller två. Risken är annars att hon inte hinner äta tillräckligt, hon behöver ju mer nu när det är kallt. Det bästa sättet är att sätta henne på ett helt annat ställe några dagar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

JohannaS

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 10 dec-14 kl 20:47 »
Tack för tipset!
Har tyvärr ingenstans att sätta henne utöver hönshuset...
Jag lyfter milt ut henne varje morgon och nu har hon börjat värpa igen så jag tar ägget... jag känner mig som en riktig bov!  :'( Hoppas att jag gör rätt!

JohannaS

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 01 jan-15 kl 13:53 »
Hej igen!
Frågan är fortfarande aktuell... Efter 30 dagar vill hon inte annat än att ruva. Jag har givit upp att försöka lirka med henne och har nu byggt en sektion bara för henne för att försöka bryta mönstret. Tyvärr har vi bara en byggnad och den är ganska liten, så hon är fortfarande i anslutning till redena och ser dem hela tiden. Därmed vill hon också dit!

Finns det något annat jag kan göra? Borde jag hänga upp ett skynke så att hon inte ser redena? Eller bör jag släppa ut henne och stänga för redena - fast var ska då de andra värpa?

Åh, blir lite trött på denna dvärg! Tips mottages tacksamt!

Gott nytt år.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 01 jan-15 kl 14:03 »
Ge henne ett par ägg att ligga på.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

JohannaS

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 01 jan-15 kl 14:23 »
Ok, om jag ger henne några ägg att ligga på - hur länge? Räcker 2-3 ägg/golfbollar) :-) Funkar köpeägg? Hon lägger ju inga själv. Ger hon upp då till slut?

Hon äter inte och dricker inte. Jag har lyft ned henne ett par gånger dagligen och givit henne room-service så att hon ska orka... Hon har drabbats av en ny höna som pickar på henne när hon händelsevis har lämnat redet för att äta - inte helt lyckat, därför ville jag skilja dem åt så att hon rör på sig och kanske bröt ruvandet.

Stort tack för tipset!!

Skogsvilde

• -
« Svar #8 skrivet: 01 jan-15 kl 14:30 »
Lägg dit ett par ekologiska så kanske det blir kycklingar.

Släng ut den elaka hönan så ruvaren kan få lite ro.
Men inte nödvändigtvis.

JohannaS

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 01 jan-15 kl 15:55 »
Lägg dit ett par ekologiska så kanske det blir kycklingar.

Släng ut den elaka hönan så ruvaren kan få lite ro.

Nä, huga - kycklingar vill vi inte ha! :-)

Har tyvärr ingenstans att göra av den andra hönan... nacka henne skulle kanske vara alternativet. Önskar dock avvakta lite till.

Weasel

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 01 jan-15 kl 16:13 »
Ge bort henne till någon som värdesätter ruvningen.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

JohannaS

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 01 jan-15 kl 16:25 »
Ge bort henne till någon som värdesätter ruvningen.

Ja, jo - det har vi försökt, (vi får inte själva får ha tupp och hE i princip maxat antalet djur vi får ha i villaområde så är kycklingar inget alternativ just nu). Jag får nog leta vidare. Ska se om hon blir nöjdare med fler ting att ruva på i kväll.

karsan

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 01 jan-15 kl 17:41 »
Låt henne ruva fram några kycklingar.  Även om  det är fel årstid.  Sälj kycklingarna när mamman har lämnat dem, vid 6-9 veckors ålder.   Kan inte tro att kommungubbarna/gummorna skulle bli uppretade över några små extra kycklingar.

Weasel

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 01 jan-15 kl 18:14 »
Ge inte henne saker att ruva på om ni inte vill att hon ska ruva. Då kommer hon ligga ännu längre och vänta på att det ska kläckas.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

JohannaS

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 01 jan-15 kl 18:32 »
Ge inte henne saker att ruva på om ni inte vill att hon ska ruva. Då kommer hon ligga ännu längre och vänta på att det ska kläckas.

Oj!
Det var olika bud! Ska man inte ge henne något att ruva på alltså?

Måste jag se till att hon får kycklingar? Funkar det alltså med ekologiska lantägg? Jag önskar inga kycklingar alls, men om det är bra för henne så...

Skogsvilde

• -
« Svar #15 skrivet: 01 jan-15 kl 18:41 »
Äggen måste vara befruktade och ekologiska har krav på att det skall finnas tupp i besättningen.
Som sagt om du under en tid har kycklingar och sedan avyttrar dom vid 9 veckors ålder så är det en lösning som fungerar då det säkerligen finns folk i din region som kan tänka sig att ta hand om kycklingar.
Jag skulle göra det i allafall då vi gärna utökar flocken litegrann.
Men inte nödvändigtvis.

Weasel

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 01 jan-15 kl 19:02 »
Oj!
Det var olika bud! Ska man inte ge henne något att ruva på alltså?

Måste jag se till att hon får kycklingar? Funkar det alltså med ekologiska lantägg? Jag önskar inga kycklingar alls, men om det är bra för henne så...

Ja alltså tipset med att ge henne ägg var nog att hon skulle få ligga fram kycklingar. Ruva bara för ruvandets skull är ingen mening om det inte resulterar i något.

karsan

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 01 jan-15 kl 21:28 »
Jag tycker det där med ägg från affären även om de är ekologiska verkar chansartat.  Kontakta någon hönsägare  i närheten som har tupp och åk dit och köp några kläckägg.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #18 skrivet: 01 jan-15 kl 22:03 »
Men Johanna har ju skrivit att hon egentligen inte vill ha några kycklingar.  Det skulle inte jag heller vilja,  denna tid på året med allt extra arbete som det innebär på vintern.
Det är ingen fördel för hönan att hålla på och ruva så länge, hon har ruvat en månad och skulle då behöva ligga tre veckor till minst. Finns det inget annat utrymme där hon kan vara, det rör sig ju inte om så lång tid,  en vecka kanske?

JohannaS

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 02 jan-15 kl 13:09 »
Jag funderar på att ta in henne i källaren. Blir det för varmt för henne med 15 grader när hon har haft 8 grader tidigare? Hur lång tid borde vara lagom? Jag vill ju inte att hon ska må dåligt i sin ensamhet. :-(

Hon har varit avskild, men i direkt anslutning (kompostgaller) i hönshuset i 2 dygn. Tog ut henne och hon pickade glatt i 3 minuter - sedan rusade hon in och började ruva på gamla stället igen. Ihärdig dam minsann!

Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser