Hej.
Jag har framtida växthusplaner och lurar på att bygga stommen av eget virke. Jag har suttit och läst på detta forum otaliga timmar, så jag slänger ut frågan här eftersom jag vet att det är många som kan det mesta här.
Vi har (nyblivna månskensbönder i Norrtäljetrakten) gott om (för) täta bestånd av små aspar, och jag skulle vilja använda dem som regelverk (lite loge-stil) i ett litet växthus. Funkar unga träd som timmer om lasterna är små? Funkar Asp som timmer?
Jag kommer bygga växthuset av gamla fönster + foder som jag fått. Fönstrena sitter i 2-meterssektioner och jag tänkte använda tre såna som långsida. Jag vill gräva ned en mittgång i växthuset för att utnyttja markvärmen lite, så väggarna blir bara ca 150 cm höga.
Asptimmret skulle jag vilja använda som reglar mellan fönstersektionerna (+ liknande på kortsidorna) och som takstolar. Taket blir nog tunn kanalplast så jag behöver nog tunnare längsgående ribbor mellan takstolar och plasten.
Hur länge behöver asptimmer torka (skulle vilja ha ca 10-20 cm diameter)? Är det enklare att barka av om de får "götta till sig " lite, så barken får en stinkande sörja innerst, eller sabbas virket då?
Hoppas frågorna och beskrivningen är begriplig, och att någon har lust att sprida lite kunskap!