Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Asptimmer i växthus?  (läst 2747 gånger)

20%bonde

• Uppland
Asptimmer i växthus?
« skrivet: 29 nov-14 kl 17:35 »
Hej.
Jag har framtida växthusplaner och lurar på att bygga stommen av eget virke. Jag har suttit och läst på detta forum otaliga timmar, så jag slänger ut frågan här eftersom jag vet att det är många som kan det mesta här.
Vi har (nyblivna månskensbönder i Norrtäljetrakten) gott om (för) täta bestånd av små aspar, och jag skulle vilja använda dem som regelverk (lite loge-stil) i ett litet växthus. Funkar unga träd som timmer om lasterna är små? Funkar Asp som timmer?
Jag kommer bygga växthuset av gamla fönster + foder som jag fått. Fönstrena sitter i 2-meterssektioner och jag tänkte använda tre såna som långsida. Jag vill gräva ned en mittgång i växthuset för att utnyttja markvärmen lite, så väggarna blir bara ca 150 cm höga.
Asptimmret skulle jag vilja använda som reglar mellan fönstersektionerna (+ liknande på kortsidorna) och som takstolar. Taket blir nog tunn kanalplast så jag behöver nog tunnare längsgående ribbor mellan takstolar och plasten.
Hur länge behöver asptimmer torka (skulle vilja ha ca 10-20 cm diameter)? Är det enklare att barka av om de får "götta till sig " lite, så barken får en stinkande sörja innerst, eller sabbas virket då?

Hoppas frågorna och beskrivningen är begriplig, och att någon har lust att sprida lite kunskap!

bjed0001

SV: Asptimmer i växthus?
« Svar #1 skrivet: 29 nov-14 kl 20:05 »
Asp går absolut att bygga av. Är inte lika beständigt som barrtimmer och har inte samma hållfasthet men det är inget jag tror att du märker av vid ett växthus bygge. Inte så länge du har tänkt behandla virket på något vis.
Ska du barka virket så görs det enklast direkt medans virket är färskt och lagra sedan en barmarkssäsong under tak/plåt  så det inte förstörs. Bygger du med klent "rundvirke" kan det kanske gå att bygga med mer eller mindre färskt virke om man inte har så höga krav. Krympningen i diameter borde inte vara mer än 2-3 % procent och krympningen i längd, inte mer än knappt en halv procent om jag inte är helt fel ute. Största risken är väl att virket spricker och vrider sig på ett oönskat sätt.

20%bonde

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 29 nov-14 kl 20:39 »
Låter ju lovande!
Så om jag tar ner dem nu i vinter så bör jag kunna bygga redan nästa höst? Jag tänker då kanske roslagsmahogny som behandling, har jag flyt kanske det skrämmer bort lite sniglar också, de gillar tydligen inte tjära.
Tack för bra och snabbt svar!

ManPåGården

• Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 29 nov-14 kl 21:23 »
Hej!
Asp kan hålla många år, förutsättningar är att virket kan torka mellan blöta perioder. Det finns gärdesgårdsslanor som har hållit 20-30 år obehandlat. Ligger asp på marken ruttnar de inom 2-3 år.
Starkt segt virke.
/Z
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 29 nov-14 kl 22:08 »

20%bonde

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 29 nov-14 kl 23:23 »
Toppen. Då ska jag planera för Asptimmrad stomme, kul!
Jag funderade en kort stund på att timra väggarna på de "odlingsbänkar" som blir på sidorna av den nedgrävda gången, men insåg att jag antagligen skulle behöva byta ut de stockarna rätt ofta... MPG:s inlägg tyder ju på att jag tänkte rätt där.
Kanske Ek skulle funka till det, men jag vill ogärna såga ner ekar i onödan.
Tack för alla svar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser