Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återanvända material i bortskänkeshus på Blocket till eget nybygge  (läst 3456 gånger)

Hängtyr

  • Inlägg: 32
  • Med fingrarna djupt in i moder jord !
    • Södermanland
    • Framweb Design
Hejsan, vad tror ni som ev har erfarenhet av detta tidigare, att riva ner ett hus i norra Stockholm och frakta materialet till södra Stockholm för att sen använda det till mitt egenritade bygge, ett hus i mindre storlek än det hämtade. Har lite frågetecken att fundera på, tex:

- Hur lång tid kan man riva det på kortast möjliga tid, själv eller med flera ?
- Vad kan transporten gå på ?
- Vad för redskap maskiner behöver man förutom de jag känner till som hammare, kofot, såg och slägga ?

Tänkte att man kunde lägga allt i lagom stora högar med stroppar runt som lastbilen m kranarna kan lyfta upp och ner snabb på flaket. Ska besöka huset närmsta tiden och se hur det är med ev fuktskador och annat av intresse.

Detta är huset: http://www.blocket.se/stockholm/Hus_skankes_mot_nedmontering_bortforsling_56960929.htm?ca=11&w=1&direct=1
Mina favorit: Angelica Arcangelika
Startade förra året min kvanneplantage
Jag på FB: https://www.facebook.com/patrik.sodergren.75

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
Verktyg för karmskruv...så du får loss dörrar och fönster... Skruvdragare..en hel del skruvande förekommer i hus,tex glespanel,tak,skivor,golv,kontakter mm Säckar till att stoppa isolering i om den skall återanvändas. Räkna med en hel del jobb..
Fjäderfän och kaniner

Rubensgården

  • Gäst
Jag sågar ibland bort fönster som ska återbrukas. Sen kan man knacka loss spikarna ur bågen. Beror så klart på. Räkna med fem gånger mer jobb än du tror.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
Jag tror att karmarna är fastspikade eller eventuellt fastsatta med ankarjärn. Det vill säga att det bästa sättet att få loss dem är att såga loss dem med tigersåg. Karmskruv fanns inte på 30-talet.
Det var ganska litet skruvar i hus byggda på den tiden. Det tog alldeles för länge att skruva med en avsågad skruvmejsel fastspänd i vingelskaftet. Det var den tidens skruvdragare för proffs. Alla andra använde skruvmejsel.

Det som däremot fanns var asbest. Om du åtar dig att riva det där huset så blir det ett val mellan att fördärva dina egna lungor eller anlita en asbestsaneringsfirma och betala en hel del pengar. Vanliga andningsskydd skyddar inte mot asbestdamm. Det måste vara specialutrustning.

Min erfarenhet är att om en nedmontering alls skall löna sig så behöver man ha en traktor med frontlastare och en rejäl traktorkärra med kipp. Det kommer stora mängder spån och smått skräp i långsamt takt. Då får man lasta på kärran vartefter det kommer.

Hur som helst så blir projektet sannolikt en förlustaffär för dig.
Det skulle troligen vara en mycket bättre affär att betala en slant för att få ta loss dörrar och fönster innan de professionella rivarna kommer.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
Kollade aldrig huset i länken..
Fjäderfän och kaniner

andtol

  • Gäst
Det är mycket jobb. Svårt att göra själv på rimlig tid.

För nuvarande ägare så sparas väldigt mycket pengar eftersom de slipper rivningskostnaden.

Är huset friskt så skulle man kunna flytta det. Lyfta hela huset, förutom källaren och ställa på plats. Det kostar mindre än vad ett nytt hus kostar att bygga.
« Senast ändrad: 29 nov-14 kl 10:11 av Toll »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Det är vansinnigt mycket jobb att riva ett så där stort hus på ett snyggt sätt. Sedan skall allt fraktas bort, när man tagit hand om det användbara är det fortfarande tjugo lastbilslass skräp kvar att köra till tippen. Kringkostnaderna kommer bli mycket högre än att köpa det man behöver nytt och sedan tillkommer jobbet. Sedan är frågan hur moderna fönster, dörrar, kök, VVS osv. är, om det är försvarbart att använda vid ett nybygge idag.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Nejnejnej! Tänk inte tanken ens på att försöka!

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
De hus som köps för att flyttas i delar där man sett någon vinst mot att bygga nytt är hus byggda av moduler eller timrade hus. Vanligt är hus typ skolpaviljonger som en gång transporterats dit i moduler (lådor) som ryms på lastbil och är då oftast i ett plan. Då finns inga murstockar eller kaklade badrum. Men man kanske måste tilläggsisolera för att uppfylla BBR ( Boverkets byggregler) för det räknas ändå som nybygge. Även dessa moduler kan man få till en spottstyver. Jag skulle gissa att man då får räkna med minst 3000 kr/kvm (100 kvm x 3000 kr/kvm = 300.000 kr) att få upp lådorna på nästa ställe med en enklare grund. Sen ska man anpassa efter egna idéer.

Men jag gillar din tanke på att ta vara på ett fullt fungerande hus. Jag tog själv emot ett enklare träförråd "gratis" i väggbitar om 2 x 3 m, det var tungt, skevt och det slutade ändå med att allt hamnade i vedspisen.

Men inget är omöjligt, vetenskapen trodde jorden var platt och internet skulle bara bli en fluga.....

Bo

  • Inlägg: 4238
Det verkar inte vara ett hus av den sorten där man hittar prima virke och läckra inredningsdetaljer.


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Takplåten ser bra ut men det är jobbigt att anpassa läkten till att passa gamla skruvhål från begagnad plåt. Huset ser ju ganska prydligt ut, det hade nog kunnat stå många år till innan det verkligen var dags för rivning

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Ja man undrar ju lite varför det ska rivas. Samma här intill: ett till synes fint timrat grannhus, säkert minst 100 år gammalt, tuggade en grävskopa i sig häromdan. Jag vet ännu inte varför, men det ska väl antagligen byggas ett nytt och större. Jag såg i alla fall inga tecken på invändig brandskada. Grävmaskinisten verkade inte talträngd. Verkade bli bränsle av husresterna. Stora containrar och viss sorteringsverksamhet av avfallet. Hade jag haft tid och vetat om det hade jag gärna plockat några byggnadsdelar, t.ex. fönster och dörrar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Ja, det blir väl ett nytt hus på tomten, det brukar vara därför man river gamla hus som ser okej ut. Man kan ju inte ha ett hus med omodern design, det skall vara nyfunkis nu, en fyrkantig skokartong med en massa opraktiska men designade detaljer  ::)

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
Ja, det blir väl ett nytt hus på tomten, det brukar vara därför man river gamla hus som ser okej ut. Man kan ju inte ha ett hus med omodern design, det skall vara nyfunkis nu, en fyrkantig skokartong med en massa opraktiska men designade detaljer  ::)
...och designat takläckage..........
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
Problemet kan väl vara att man vill bygga nytt hus och tomten är såpass liten att det inte får plats två hus på. För oss som har några hektar så kan man ju lika gärna låta gamla huset stå kvar och bygga nytt intill men den möjligheten har man ju inte om man bara har en liten tomt.
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

Hängtyr

  • Inlägg: 32
  • Med fingrarna djupt in i moder jord !
    • Södermanland
    • Framweb Design
Gud vad deprimerad jag blir, trodde jag skulle få höra solskenshistorier om hur lätt det är :)
Då är en möjlighet att höra med ägaren om det är möjligt att ta valda delar istället för allt..
Mina favorit: Angelica Arcangelika
Startade förra året min kvanneplantage
Jag på FB: https://www.facebook.com/patrik.sodergren.75

Anders G.

  • Inlägg: 1041
    • -
Inte skall du bli deprimerad! Se det som att du räddats från elände och kostnader.
Men sikta framåt! Skaffa en lagerlokal/skjul/presseningshall där du kan förvara grejer torrt. Åk runt och ta tillvara bra byggnadsdelar, och förvara dem under taket några år tills de kan komma till nytta.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Inte skall du bli deprimerad! Se det som att du räddats från elände och kostnader.
Men sikta framåt! Skaffa en lagerlokal/skjul/presseningshall där du kan förvara grejer torrt. Åk runt och ta tillvara bra byggnadsdelar, och förvara dem under taket några år tills de kan komma till nytta.

Jag kollade på presenningshallar på nätet. Förvånansvärt billiga, men de lär väl kräva byggnadslov, som vilka byggnader som helst?

Rubensgården

  • Gäst
Det är ju omöjligt att säga hur lång tid det skulle ta att riva det där huset. Sannolikt är det stolpbyggt och hade man kunnat lyfta ner vägg för vägg i sin helhet hade det kanske varit lönsamt. Då måste man dock ha kunskap att göra den bedömningen. Det faktum att du lägger ut en bild på huset och låter oss gissa hur det är byggt signalerar att du inte har kunskap att flytta hus. Då kanske det är bäst att låta bli eller låta en firma ge fast pris på flytten. Att dessutom modifiera huset innebär ju ännu mer jobb. Har man oändligt med tid och tålamod är det ju naturligtvis inte omöjligt oavsett grundförutsättningar. Jag vet många som rivit hela hus och byggt upp igen. Inte ovanligt i efterkrigsfinland. Tidsperioden då huset byggdes sänder dock varningssignaler. Det finns bättre och trevligare objekt titt som tätt. Transporten är nog det minsta bekymret.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Det är ju omöjligt att säga hur lång tid det skulle ta att riva det där huset. Sannolikt är det stolpbyggt och hade man kunnat lyfta ner vägg för vägg i sin helhet hade det kanske varit lönsamt. Då måste man dock ha kunskap att göra den bedömningen. Det faktum att du lägger ut en bild på huset och låter oss gissa hur det är byggt signalerar att du inte har kunskap att flytta hus. Då kanske det är bäst att låta bli eller låta en firma ge fast pris på flytten. Att dessutom modifiera huset innebär ju ännu mer jobb. Har man oändligt med tid och tålamod är det ju naturligtvis inte omöjligt oavsett grundförutsättningar. Jag vet många som rivit hela hus och byggt upp igen. Inte ovanligt i efterkrigsfinland. Tidsperioden då huset byggdes sänder dock varningssignaler. Det finns bättre och trevligare objekt titt som tätt. Transporten är nog det minsta bekymret.

Som jag uppfattade trådstartaren så ville han plocka ner huset och återanvända materialet, planka-för-planka så att säga, inte flytta det i större stycken.

Håller med alla övriga, det kommer att bli dyrt och sinnessjukt mycket jobb innan allt är bort om man ska göra det med handkraft.

Dessutom vill säkert "säljaren" att jobbet ska vara avslutat vid ett visst datum så att dom kan komma igång med sitt eget projekt på tomten. Inte så populärt att ha ett halvrivet hus stående månad efter månad i en villaförort.

 



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 2 användare (1 dolda)
Dalibor

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser