Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ratar hösilaget för bete  (läst 1706 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Ratar hösilaget för bete
« skrivet: 27 mar-07 kl 22:17 »
Ja, nu är jag lite bekymrad. Tackorna har börjat rata hösilaget och går istället mer och mer och betar i hagen. Visserligen har det varit varmt och gräset växer men, räcker det? Nu har jag ingen koll alls på hur mycket de får i sig. Känns det som i alla fall. Förra veckan räckte balen två dagar längre och det verkar bli ännu längre denna veckan. Några av dem är högdräktiga nu så man vill ju verkligen att de får i sig så mycket som möjligt.  :P Jag håller koll på grovfodret så att det håller sig fräscht. Hästarna får från samma bale. Men, frågan är hur bekymrad jag ska vara?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henning

Re:Ratar hösilaget för bete
« Svar #1 skrivet: 27 mar-07 kl 22:38 »
Hur stor vinterhage har du til fåren? Att de älskar det spirande gräset mer än det som är kvar i balen är väl helt naturligt. Bekymmer kan du få om de inte hinner käka upp balen innan den blir osund. Då får du byta innan den gamla är slut men du verkar ju ha koll på det.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 27 mar-07 kl 23:11 »
Deras vinterhage är på drygt en hektar. Tycker nog mest att det inte blir något av det. Betet menar jag men, det är kanske för att jag inte alls vet hur mycket de får i sig. Har koll på balen så den inte hinner bli dålig.

leifhh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 mar-07 kl 08:31 »
Borde inte det betraktas som ett sunt och naturligt beteende snarare än ett problem?

Det finns forskare på SLU som lyfter fram det som önskvärt att man skall förlänga betessäsongen höst/vår, Karl-Ivar Kumm är den jag tänker på.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 28 mar-07 kl 12:28 »
Då slutar jag bekymra mig från och med nu och hoppas att flickorna får i sig det de behöver även om det innebär att de ratar hösilaget.  :)

gunnar_S

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 mar-07 kl 12:37 »
Hej!

Mina gör likadant och de har en cirka 8 hektar stor hage. Jag ser det
som helt naturligt. Det växer bra nu när det är så varmt. 8)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 28 mar-07 kl 13:02 »
Oj vad härligt det låter med spirande grönt gräs,
här är det 1 dm snö över betena. (Lite O.T i tråden)  :-[

En lösning är ju att utfodra hö som klarar att vara länge i foderhäcken, när då fåren äter mer o mer grönt..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser