Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lång dräktighet?  (läst 6472 gånger)

morellen

• Västergötland
Re:Hur lång dräktighet?
« Svar #20 skrivet: 26 jun-07 kl 12:47 »
Första kulle fick hon 11 ungar varav 1 dog direkt och 3 senare av klöver troligtvis  :( sen fick hon nu då en kull på 10...förstföderska vid 2 år!
den belgiska/blå wiener förstföderska hon med och 6 mån och fick 10 st.
bra mammor tydligen!

Så man kan vänta så länge som två år innan man sätter dem i avel?

Våmhuskullan

• -
« Svar #21 skrivet: 26 jun-07 kl 13:09 »
ja hon fick iallafall sin första kull då utan några som helst problem. och den andra kullen gick bra den med. Mamman är pigg och glad. Men nu ska hon inte få några fler kullar innan nästa vår.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #22 skrivet: 27 jun-07 kl 07:50 »
Så man kan vänta så länge som två år innan man sätter dem i avel?

Man bör inte vänta två år. det är bättre att hon får ungar innan hon har fyllt 1 år. men det ka gå bra senare oxå. kan bli problem med dräktigheten och ev. stelnat bäckenben vid senare ålder har jag hört.
åldern är ilte olika beroende på djurets ras, emn från 8 månader till 14 måander har jag för mig att man bör ta första kullen.
min tyska jättescheck var 17 månader när hon fick sin första kull. de gick bra, men tyvär bara 3 ungar. men alla lede och mår jättebra.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

morellen

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 27 jun-07 kl 11:17 »
[det var det där om att man skulle betäcka före ett års ålder jag hade hört... så det kan gå bra senare men innebär en risk?
Nåja, kaniner är bara på planeringsstadiet ännu men det är alltid nyttigt att läsa lite o drömma

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #24 skrivet: 27 jun-07 kl 11:48 »
Hej!
Resonemanget börjar anknyta till en tidigare tråd!
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=19;action=display;threadid=18643

Edgar

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser