Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisen rör sig inte  (läst 4585 gånger)

louise

• Gäst
Grisen rör sig inte
« skrivet: 27 mar-07 kl 15:40 »
Nu har grisen som jag lyckads fånga in (läs min tråd om rymmargrisarna) legat blickstilla på samma fläck sedan tio imorse, nu är hon fyra. Rätt i solen, äter och dricker inte. Om jag kommer för nära lyfter hon på huvudet, grymtar och skriker och börjar darra i bakkroppen. Ska jag vara orolig? Värmeslag? Chock? Det skadade benet gör för ont?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Grisen rör sig inte
« Svar #1 skrivet: 27 mar-07 kl 17:35 »
Hur skadat är benet ?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 mar-07 kl 17:44 »
Hon stöder på det lite, ibland inte.

Hon fick ett par rejäla smällar av elstängslet i baken, sen verkar det som om hon psykiskt gett upp. Tänker mig att hon tror att hon ska få stötar vart hon än går. Det är första gången hon är ute och bekantar sig med el.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 mar-07 kl 18:24 »
Nu är hon inte riktigt lika arg längre. Men hon vill inte gå på nåt ben, hasar runt på knäna lite. Hon kan stå på frambenen men hon darrar väldigt i benen då, som om hon inte har några muskler.

har läst lite om elstötar och grisar nu och de kan tydligen få muskelkramper och till och med bli förlamade. Jävlar, nåt sånt måste ha hänt.
« Senast ändrad: 27 mar-07 kl 18:37 av Lollo »

Lena A

« Svar #4 skrivet: 27 mar-07 kl 18:44 »
Lollo, hoppas någon kan ge dig råd. Rosa igen kanske?

Du måste berätta hur det går för din gris.  :-\ Vi håller tummarna att det "bara" är muskelkramper och att grisen blir bättre.

Suresh

• -
« Svar #5 skrivet: 27 mar-07 kl 18:52 »
Inte konstigt om dina grisar lider av chock. De har ju aldrig varit utomhus förut.

Vänta och se ett par dagar, den återhämtar sig säkert.

Verkar vara ett värre jobb att få in den andra.

git

• På våran gård är det
« Svar #6 skrivet: 27 mar-07 kl 23:16 »
Håller med Suresh, avakta någon dag, det är nog chocken av elstötarna.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 mar-07 kl 09:24 »
Var uppe och puttade på henne nu på morgonen. Hon kan gå men gör det motvilligt och bakbenen är riktigt darriga. Hon faller ihop lätt. Lättad att hon kan stappla sig fram, men jag tycker förbättringen går långsamt.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 mar-07 kl 10:56 »
Varför tänker du det?

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 mar-07 kl 11:30 »
Jag hänger inte riktigt med på varför de behöver e-vitamin. Hon kan ju inte få plötsligt akut brist på e-vitamin för att hon krockade med stängslet. Eller förbrukar hennes kropp enorma mängder e-vitamin medan hon repar sig?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 28 mar-07 kl 11:35 »
Det era (Lollos o Linderödssvins) grisar drabbats av är något som heter PSE
Jag blir något förvånad över att ni som grisägare inte förstår det...

PSE är samma sak som ofta orsakar döda grisar i slakttransporterna, och då skriker alla om vilket hemskt djurplågeri det är  ;)

En helt frisk gris som inte är van att röra sig mycket utan varit på stall eller i box, klarar inte att plötsligt röra sig hastigt och länge utan får mjölksyra i musklerna.
Mjölksyreökningen beror på en ovan muskelansträngning får grisen,
och mjölksyran hinner inte förbrännas i musklerna. Ju mera mjölksyra ju allvarligare PSE symptom.
I bästa fall får grisen bara darrningar i muskelaturen och ligger ner och i värsta fall får grisen akut hjärtdöd.
En ärftlig disponiblitet finns för att drabbas av PSE.

Sen är också bra, att ge sina grisar Tokosel man får ringa veterinären och få ett recept.
(Tokosel är Selen + E-vitamin om någon undrar).
Så slipper man bekymra sig för Muskeldegeneration på grisarna.
Speciellt om man bara ger gröpe  :-\

Och recept på Tokosel behöver man ju i alla fall till Tackorna och lammen, om man har såna.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 28 mar-07 kl 12:17 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 mar-07 kl 11:51 »
jag har läst inlägget, det är därför jag frågar. Det hela blev rörigt för mig. Ännu rörigare nu när du säger att e-vitamin inte har något att göra med pse. Då kan jag väl inte bota hennes pse med e-vitamin?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 28 mar-07 kl 12:06 »
PSE kan inte botas med medicin, det måste bota sig själv genom att låta grisen vila o dricka.

Muskeldegenaration kan däremot botas genom att ge Tokosel.
Man brukar ge Tokosel i förebyggande syfte innan djuren får muskeldegeneration.
Precis som man gör till tackor och lammungar.

PSE och Muskeldegeneration har nästan samma symptom.
Och jag kom inte ihåg att ni jagat grisarna först
men sen kom jag ihåg det och förstod då att det var PSE den har.

mvh Rosa
« Senast ändrad: 28 mar-07 kl 12:11 av Rosa »

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 mar-07 kl 20:48 »
Nu är hon uppe å går!! Hur lycklig blir man inte!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #14 skrivet: 07 apr-07 kl 22:41 »
Bra att hon är uppe o går...

Men även grisar kan få selen brist tex...

så det skadar inte att ge även grisen selen...

Vi har aldrig råkat ut för det men jag känner flera andra ...

har de selen brist so kan de precis som lamm o får bli akut sjuka om de stressas ... tex flytt och även tyr på fri fot...

Hon kan ju även ha träningsverk eller sträkt eller vrickat dig...

Jag rekomenderat alltid folk att ha grisen inne första dagarna... just för att de skall lära känna det nya ställer o se att du är den nya ägaren som kommer med den goda maten...

annars bör man bygga en MYcket rymning säker fålla av tex grindar precis runt hyddan... och inte släppa ut dem i resten av hagen förrän de kommit til ro... efter några dar...

tror säker den lille grisen är skräckslagen när den tagits från sin mamma o hemvanda miljö , åkt i en låda kanske eller kärra o sedan blir utsläppt på ett helt okänt ställe.. o resten av flocken syns inte till..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 apr-07 kl 09:53 »
Allt är bra nu. Hon och syrran har snart plöjt upp hela hagen, ingen haltning och de springer mot mig när jag kommer. De har greppat att jag är snäll och kommer med mat, puh.

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #16 skrivet: 08 apr-07 kl 12:29 »
Skönt.
Slutet gott allting gott   :) :) :)
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 09 apr-07 kl 15:46 »
Slutet gott allting gott   :) :) :)

Än kan  ;) ;D 8) mycket hända i en grishage..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #18 skrivet: 09 apr-07 kl 19:11 »
Jo, det har du ju rätt i.
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser