Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solfångare total miljövänlig och billig  (läst 8185 gånger)

ovewah

• Gäst
Solfångare total miljövänlig och billig
« skrivet: 01 aug-04 kl 20:30 »
Nu har jag hittat den kanhända bästa alternativa uppvärmning som finns kolla in länken ....men innan jag handlar eller bygger en själv .....en liten fråga ....är det nån som har praktisk konkret erfarenhet av denna uppvärmningsmetod ?

Länken är :  http://www.aidt.dk/svensk/hovedsite.html

sniffinclose

• -Va, har jag sagt det??!!
    • -
    • leoprodukt
Re:Solfångare total miljövänlig och billig
« Svar #1 skrivet: 04 aug-04 kl 01:15 »
Man bör nog sätta sig in i tekniken: http://www.svepinfo.se/varmepump.php  eftersom det händer mycket på detta området både vad gäller verkningsgrad och priser. Sen tycker jag utformningen på själva anläggningen verkar en smula ogenomtänkt.
En blåsig dag funkar nog anläggningen som en effektiv kylare av mediet. Skulle nog vilja bygga ett tätt paket som man slänger upp på taket. Eller rättare sagt, jag SKA bygga ett.
Annars är ju idén rätt: Allt sätt att värma upp mediet man kör in i en värmepump ökar ju effektiviteten.
Jag har tom funderat på spillvärme när man parkerar bilen (motorn är ju varm i timmar), á la nån slags omvänd motorvärmare. Och en del andra tokiga idéer.
Den glade timmermannen!

ovewah

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 aug-04 kl 21:07 »
Bra länktips , tackar........

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #3 skrivet: 23 dec-06 kl 22:28 »
Nu har jag hittat den kanhända bästa alternativa uppvärmning som finns kolla in länken ....men innan jag handlar eller bygger en själv .....en liten fråga ....är det nån som har praktisk konkret erfarenhet av denna uppvärmningsmetod ?

Länken är :  http://www.aidt.dk/svensk/hovedsite.html

Om du nu funderar på att bygga efter detta konceptet så finns det enklare sätt, och framför allt billigare. Typ: ISPINNEN se nedan länk.
http://www.octopus.tm/
Annars kan du köpa 300 meter svart slang och montera runt en ställning. 4 järn i en fyrkant 1 meter emellan ungefär, nät på insidan och utsidan som en ring. Höjd ungefär 1,5 meter. Drag in slangänden under nätet. Börja montera slangen i slingor på insidan varv på varv uppåt. Ungeför 5-7 cm emellan. Neia fast med straps  lite på känn. När du kommer upp till överkanten så går du ut på utsidan och fortsätter att montera slangen i cirklar runt runt neråt Om du monterat slangen bra så har du förbrukat nästan 300 meter slang när du är vid nederkanten på nätet. Nu har du gjort dig en ISPINNE. Skaffa en liten värmepump typ kylkompressor och montera in nära ackumulatortanken.Drag in rören till kompressorn och fyll slangen med gasol, eller om du är kompis med nån kyltekniker så tar du kylmedia för frysdiskar. När systemet är fullt så startar du din värmemaskin och cirkulerar tankvatten i stället för luftkylning av kompressorn. Plötsligt har du en fungerande värmepump.
Nöden är uppfinnarens moder. LC
För info om liknande anläggning kontakta:http://home.swipnet.se/%7Ew-72389   (Blekinge Exergi) har en sån o kan ge byggbeskrivning.
Med sol i sinne, både ute o inne.

snövitvit

• Småland
« Svar #4 skrivet: 21 jan-07 kl 20:43 »
vi har solfångare på vårt tak och det fungerar jättebra. Allt varmvatten värms upp med den och sedan tar den vanliga varmvattenberedaren över när solen inte skiner. Det enda man behöver tänka på är att fylla på glykol så att det inte fryser på vintern. Vår är ganska gammal nu så den tekniken som finns idag borde vara mycket bättre. Så fort solen tittar fram, hör man att den sätter igång att värma upp vattnet. Suveränt.

Skulle vilja ha solpanel för att få ut el också.

Pv544

« Svar #5 skrivet: 22 jan-07 kl 20:15 »
vad tror ni om en väldigt enkel solfångare  uppbyggd ungefär såhär:
takplåt i lämlig färg, som tar åt sig värmen bra.
slang som går i kanalerna på baksidan
nån slags isolering bakom för att få slangen att ta åt sig så mkt värme det går.
och nån slags ram runt som håller värmen inne, och regnet ute.

Då skulle man väl enkelt kunna sätta den på en varm vägg eller tak, och koppla en slinga med lämpligt media i och ansluta den i en slinga i ack-tanken.
Borde väl kunna hjälpa ganska bra på sommaren med att värma varmvattnet, alternativt "förvärma" ingående vatten som går till acktanken. för vill man hålla +60 i beredaren så lär ju inte solen hjälpa så mkt.
eller kan man värma i botten av beredaren med den slingan, och få värmen därifrån att stiga och bli varmare?

har inga erfarenheter av sånt här, men det är ju intressant!

kör vedpanna med 500l acktank med inbyggd beredare, + 500l ren acktank.
sommartid har vi hittils endast kört den ena tanken på el. då det inte behövs värme.

Eller kan man få användbar el från solfångare som kan värma via elpatron?

Soltan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 okt-07 kl 22:20 »
(:)  SPAM, raderat. /Torpjens
« Senast ändrad: 01 mar-13 kl 18:45 av torpjens »

Ekofil

« Svar #7 skrivet: 24 okt-07 kl 19:36 »
Kolla in denna lank:

http://www.solar-components.com/SOLARKAL.HTM#buildyourown

finns det nagon annan som har en battre/billigare losning. jag tankte typ gamla kylskapsdorrar som ram som finns i overflod pa skroten borde funka ganska bra. sedan kan man ju anvanda "kylslingan" till att leda varmvatten igenom!

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Solfångare total miljövänlig och billig
« Svar #8 skrivet: 07 feb-08 kl 14:33 »
Skulle tro att det är aldeles för liten genomströmning i en kylskåpsslinga. Hinner nog inte transportera bort värmet.

Men idén med kylskåpsdörrar är fin!

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 21 feb-08 kl 20:53 »
Kolla luftsolfångaren från www.tateknik.se
Den är bra!

Hemsidan såg så himla billig ut att jag aldrig skulle våga beställa någonting därifrån. Även om de är seriösa så ger det ett oseriöst intryck. Kolla bara överst till vänster "Dubbelklicka på" - enkelklick duger mer än väl...

ES

Tompas11

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 21 feb-08 kl 22:31 »
I höstas byggde jag mig en egen luftsolfångare på drygt 2m­² till en kostnad av 1500kr.

Den 11 februari i år blåste den in luft som höll 53,5°C vid en utetemperatur av +5°C och den 13 februari blev toppnoteringen 55,1°C.

Eftersom den har fungerat så pass bra  :D kommer jag att bygga ut den under kommande sommar så att den blir drygt 4m² stor. Dessutom kommer jag att förse den med en kraftigare fläkt (den nuvarande ger 100m³/timme). Varvtalet på denna kraftigare fläkt kommer att styras automatiskt d.v.s. ju högre lufttemperatur i solfångaren desto högre varvtal på fläkten och omvänt.

Bilder finns här:
http://www.4shared.com/dir/4175543/5d5ea742/sharing.html

If it doesn't work, chrome it!

Vinterhem

• Carpe Noctum, Carpe Vitam!
« Svar #11 skrivet: 21 feb-08 kl 23:00 »
Snyggt!
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 22 feb-08 kl 16:35 »
Snyggt jobbat! Den skämmer ju inte heller så mycket. Borde man inte kunna välja att cirkulera innerluften?

ES

Tompas11

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 22 feb-08 kl 17:29 »
Tack för omdömet. :D
Med enkla medel och till en relativt rimlig kostnad så kan i princip vem som helst åstadkomma något liknande.
Det som känns extra skönt och roligt är att min hembyggda luftsolfångare är väl så effektiv, om inte effektivare, än motsvarande fabriksbyggda fångare som finns på marknaden. Dessutom är den betydligt billigare. :)

Visst kan man välja att cirkulera inneluften om man så vill.
Min tanke är dock att tillföra varm, frisk och syrerik luft till gillestugan och källaren. Detta för att därmed skapa en skönare och behagligare inomhusmiljö i källaren.
« Senast ändrad: 22 feb-08 kl 17:35 av Tompas11 »
If it doesn't work, chrome it!

ersam

• -
« Svar #14 skrivet: 24 feb-08 kl 21:01 »
En tanke som slog mig är att kombinera solfångaren med en slinga med vatten i svart plastslang. Både luft och vatten i samma konstruktion. Eller kyler vattnet för mycket måntro?

Sugen på att börja snickra...

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser