Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lågt PH-vilken vattenfilter?  (läst 4193 gånger)

franske

• Småland
Lågt PH-vilken vattenfilter?
« skrivet: 07 nov-14 kl 19:40 »
Vi har en gravad brunn och en hydrofor och analyse har visat att PHvärdet var för lågt , 5,6 (ingen annan anmärkning)
Vi har haft kontakt med olika förretag och de har adviserad olika lösningar.
En av lösningar är vattenmax från JMS. Eventuellt tillsammans med en hydropress.  Den ska vara nästan underhållsfri. Ingen vätska som ska hällas i och ingen filtermaterial.
En annan lösning är Callidus, men då ska man fylla på med filtermassa omkring 3 ggr/år. Jag vet inte hur dyrt det blir.
Sen fanns det också en correct filter, som man måste fylla på med vätska, men det låter lite krångligt. Dessutom ska man ju köpa dunkar med denna vätska och det blir också extra kostnader.

Det finns säkert fler möjligheter, men vi vet just nu inte vilken de är och om de är interessant för oss.
Vi vill gärna ha en lösning som inte kräver mycket underhåll/är lättskött och att det inte tillkommer mycket kostnader varje år till t.ex. fyllning.

Vi är med 3 personer och har 2 hästar.

Vilken lösning skulle passa bäst till oss, tror ni. Vi vet inte så mycket om vattenfilter mm
** frans och sandra **

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Lågt PH-vilken vattenfilter?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-14 kl 20:57 »
Om pH-värdet är lite lågt så betyder ju det helt enkelt att vattnet är surt. Det spelar egentligen ingen större roll mer än att det kan vara något större risk än annars för korrosionsskador på anläggningen, om man har en emaljerad varmvattenberedare med offeranod så bör man titta till den ofta.

Jag tror inte det lönar sig att kosta på några dyra anordningar för att höja pH-värdet, men om man absolut vill göra det så är det nog enklast att då och då tillföra något lämpligt alkaliskt för att neutralisera. Man kan t ex tänka sig att blanda till en stark lösning av natriumkarbonat (soda) i vatten och arrangera en anordning för att pumpa ner en skvätt av det i brunnen (eller tillföra det till hydroforpumpens sugledning eller någon ledig nippel på den) då och då. Det borde räcka med gymnasiekunskaper i kemi för att räkna ut lämplig dosering, om man vet hur mycket vatten man gör av med.

När det gäller vattenfilter så ska man komma ihåg att det är en av de värsta lurendrejeribranscherna som finns, det är lätt gjort att lura av en okunnig kund mycket pengar.  Ett gott råd är att bara göra affärer med filterleverantörer som bevisligen får sälja till kunder med goda tekniska kunskaper - t ex försvarsmakten eller kommunala vattenverk.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 09 nov-14 kl 16:53 »
Jag hade inte brytt mig, mer än hålla koll på varmvattenberedaren.

En variant kan ju vara att lägga marmorkross, snäckskal eller liknande i en säck och hänga ner i brunnen. pH bör öka lite på det. Dock blir vattnet lite hårdare misstänker jag.

Det är inte så enkelt att räkna ut pH-ökning utan att veta hur vattenkemin ser ut i övrigt. Det som ställer till det är hur stor buffertkapacitet som finns i vattnet. Det tror jag inte ingår i gymnasiekemin, minns inte.

I övrigt håller jag med Torbjörn.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 09 nov-14 kl 19:09 »
Jag skulle i första hand misstänka felanalys. Har du skickat vatten för gratis analys till filterfirma? I så fall finns det motiv att leverera värden man kan åtgärda med deras produkter. Men pH är också en lite lurig rackare som kan ändras under transport och väntetid på labbet. I och för sig är inte 5,6 något extremt, men jag skulle be någon svänga förbi och mäta på plats, eller själv ta en större pyts (en ren plastflaska eller dunk som du sköljer noga med vattnet innan du fyller den) och åka förbi ett lab och be dem doppa sin pH-elektrod i vattnet så du vet.

Har du mycket kopparledningar till dricksvattnet så kan det vara ide att höja pH med Edgars metod, men annars är det ju inte så kinkigt.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 nov-14 kl 08:44 »
En hyfsad pH-mätare kan man få för inte allt för många hundralappar.

Med tanke på vad filterutrustning m.m. kostar så kanske det kan vara en bra investering om man vill experimentera med att justera pH-värdet i brunnen och sen vill hålla koll på det över tid.

Kolla med såna som säljer tillbehör till akvarier eller pooler.

Tännlappen

• -
« Svar #5 skrivet: 10 nov-14 kl 15:20 »
Finns brunnskalk på Granngården att köpa...bara att hälla ner i brunnen..finns anvisning på säcken. Vill man lyxa till det kan man ta en spann och borra en massa hål i och sänka ner..Billigt och bra...man märker på vattnet när ph ändras.

franske

• Småland
« Svar #6 skrivet: 10 nov-14 kl 17:23 »
Jag skulle i första hand misstänka felanalys. Har du skickat vatten för gratis analys till filterfirma? I så fall finns det motiv att leverera värden man kan åtgärda med deras produkter. Men pH är också en lite lurig rackare som kan ändras under transport och väntetid på labbet. I och för sig är inte 5,6 något extremt, men jag skulle be någon svänga förbi och mäta på plats, eller själv ta en större pyts (en ren plastflaska eller dunk som du sköljer noga med vattnet innan du fyller den) och åka förbi ett lab och be dem doppa sin pH-elektrod i vattnet så du vet.

Har du mycket kopparledningar till dricksvattnet så kan det vara ide att höja pH med Edgars metod, men annars är det ju inte så kinkigt.

Hej,
Vi har skickat 3 olika vatten prov till 2 olika rörmokare och ett prov till kommunen.
Och svaret var 5.5,5.6 och 5.7
Kommunen gav oss 5.7 och de skickade vattenprovet till ALcontrol Laboratories.

En rörmokare tog ett prov hemma hos oss och det var 5.6.
Förresten ,vi har i hela huset kopar ledningar.
** frans och sandra **

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 10 nov-14 kl 17:39 »
Då skulle jag nog ta och suga rent botten på brunnen och vräka i lite brunnskalk. Inte för att det fräter så snabbt på rören, men vi behöver inte så mycket koppartillskott. Ljushåriga kan få grönt hår, men det går över.

Dela detta:

* Inloggade just nu

881 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser