Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höja huset Hur såga av cementgrunden??  (läst 1714 gånger)

bro416

• Gotland
Höja huset Hur såga av cementgrunden??
« skrivet: 06 nov-14 kl 21:35 »
Hej
Vårat torp har en mystiskt grund.
Utifrån så ser det ut som att grunden är uppbyggd c:a 20 cm över marknivån, i verkligheten ligger husets golv
i marknivå, och grunden är bara uppmurad utanpå väggen, cirka 7-8 cm bredare än väggarna och gråmålad
så det ser ut som en "riktig" grund.
Min tanke är att såga av grunden och höja huset och lägga in lecablock i skåran och mura in blocken.
Då kommer huset upp c.a 20 cm vilket jag tror behövs.
Vi kommer snart att bygga till c.a 25 kvm och det vore skönt att ha höjt huset innan dess.
Tilläggsisolering skall göras på utsidan, så att tillbyggnaden smälter in.

Huset är ursprungligen byggt i trä med hönsnät och putsat på.
Hur gör jag med sågningen och höjningen??
Tips mottages tacksamt.
Bosse

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Höja huset Hur såga av cementgrunden??
« Svar #1 skrivet: 06 nov-14 kl 21:39 »
Om den synliga grunden enbart är för prydnad, vad har du huset för riktig grund?

Har du problem med fukt eller något annat? Annars skulle jag nog inte ge mig på ett sådant projekt.

bro416

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 06 nov-14 kl 21:50 »
Jag har fukt i duschrummet, som kommer att rivas i samband med om/tillbyggnation.
Men när det regnade rejält i somras var det vatten utanför alldeles vid tröskeln nedekant,
marken består av hård lera och berg i dagen, så avrinningen är dålig, tog nån timme efter regnet innan marken hade torkat upp. MVH Bosse

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 nov-14 kl 23:18 »
Är det friskt bakom den där fuskgrunden? Om de gjutit med betong emot träet, så kan det ställa till obehag.

kurt

« Svar #4 skrivet: 07 nov-14 kl 04:02 »
Trä med hönsnät säger inte så mycket! Är det ett timrat hus, eller är det lösvirke?

Rubensgården

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 nov-14 kl 06:30 »
Vi har samma koncept med timmerstomme och brädfasad. Slog bort de delarna av grunden som var spruckna. Har dränerat runt huset och sänkt marken där det var för högt. Vi hittade även en gammal avloppsbrunn. Med den som referens har marken höjts tre till fyra decimeter. Där vi har berg i dagen har vi gjutit sula framför huset för att styra vattnet runt. Under den slog jag bort berg med en slägga och la in dräneringsslang.

Att lyfta ett putsat trähus är ganska svårt utan att få sprickor i putsen. Ofta går träbjälkar in i eller nära murstocken som måste friläggas för att inte få skador på skorstenen när man lyfter. Hade rekommenderat att ta ut alla fönster och kolla så att inga rör, el eller avloppsledningar skadas. Sen får man hitta lämpliga lyftpunkter. Är det timmerstomme kan man bulta fast vertikala stockar i stommen och lyfta med domkraft. Annars går det att ta upp hål i grunden och lyfta mot syllen. Huset ska stå lika skevt som det gör från början.

Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Torptjej

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser