Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ruvning nu  (läst 888 gånger)

Aydl

• Blekinge
ruvning nu
« skrivet: 05 nov-14 kl 20:24 »
Min ena höna har bestämt sig för att ruva nu. Något jag bör tänka på som jag glömt. Bara haft maskinkläckta kycklingar tidigare. Några dagar innan beräknad kläckning ska jag inhägna hörnan, flytta ned redet på marken. Sätta upp värmelampan, sätta in kyckling-vatten/foderautomaten samt köpa startfoder. något jag glömt att tänka på? När jag hade maskinkläckta kycklingar hade jag dem ju inne första tiden. Men måste ju vara bättre de får gå med mamma höna med värmelampa?
~ Jag är inte där mina skor står utan där mina drömmar finns ~

Heddan76

• Norrbotten
SV: ruvning nu
« Svar #1 skrivet: 15 nov-14 kl 21:29 »
Har du hönsmamma finns ingen anledning att ha värmelampa. Värmelampa är inte ens godkända att ha i hönshus, brinner det så lär du inte få ut något på försäkringen...
Jag brukar däremot flytta ut den ruvande hönan till en egen mindre bur samma dag som jag lägger äggen under henne. Får hon ligga kvar tillsammans med de andra brukar det bli rörigt, flera hönor som övertar ruvningen, så den som låg där från början tappar intresset och ibland blir äggen helt oruvade tillslut.
Den egna buren ligger alldeles i anslutning till det stora hönsrummet, så hönan både ser och hör de andra, där har hon egen vatten och foderautomat. Jag brukar lägga 15-16st ägg under henne, hälften ena dagen och andra hälften andra dagen, sedan får hon sköta sig själv, jag ser bara till att hon har mat och vatten. Och det har alltid gett mig minst 13-14st glada kycklingar. De får sedan leva tillsammans i buren de 3-4 första veckorna, det brukar märkas på hönan när hon börjar bli orolig och vill komma ut då släpper jag in dom tillsammans med dom andra. Då håller jag lite extra koll att de kommer bra överens med de andra och att ingen annan höna är alltför "intresserad" av kycklingarna. Och sätta in lite olika skydd som kycklingarna kan gömma sig bakom/under om de skulle behöva...

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser