Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flera höns ruvar för 4: gången i år...  (läst 1616 gånger)

henrietta70

• Skåne
Flera höns ruvar för 4: gången i år...
« skrivet: 05 nov-14 kl 18:41 »
Det är både Orpington, en Orpis/Sussex som kläcktes i mars som lagt sig nu och nu har en av förra årets kycklingar, en Blomme/Sussex, lagt sig och ruvar för fjärde gången sedan i februari i år.
Blomme/Sussex hönans mamma har ruvat en gång förra året och en gång i år.

Kommer de ruva året om - tro??
Jag har gett dem 1 ägg var fom de började lägga sig för andra gången.

Vivvi88

• Bohuslän
SV: Flera höns ruvar för 4: gången i år...
« Svar #1 skrivet: 06 feb-15 kl 06:45 »
Hej!
Jag vet att jag svarar på ett gammalt inlägg, men jag är nyfiken på hur det gick med dina ruvande höns?

Blev det några vinterkycklingar? Har hönsen haft kycklingar förut?

Jag är själv ganska ny med höns men kag hoppas att någon av mina egna ska vilja ruva till våren :-)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 06 feb-15 kl 07:23 »
Vivvi,  det beror helt på vad för sorts höns du har.  Vissa raser ruvar ideligen,  andra nästan aldrig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

henrietta70

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 feb-15 kl 13:50 »
Hej Vivvi88 =O)
Jodå - de ruvar på och producerar kycklingar i ett!

Jag har behållit två värmelampor på (ett är på 175 och den andra var en 175 lågenergi som gick sönder är utbytt mot en 250 W). Det är mellan 7-10 grader i hönshuset i stallet.

Orpis/Sussex hönans första kyckling övergav hon efter drygt 2-3 veckor och han fick tillbringa flera veckor i kattbur med värmelampa ovanför. Lillgossen blev väldigt tam  =O) Han brukade sitta på min rygg när jag rengjorde dagligen i hönseriet.
Resen av hönsen har hållit på med ruvning hela tiden. Nyss la sig en Gul Orpington för antigen 5 eller 6 gången på ett år. Hennes kyckling är ca 3 månader. Och Den Blomme/Sussexen som lade sig för fjärde gången - hon ligger igen.
På råga på allt - har myskankorna börjat lägga ägg.
Antigen är det så att hönsens hormonerna påverkar varandra och ankorna eller så är det nåt annat mystiskt =O)

Min största önskan var också för två år sen att ha några höns som ruvar. Men aldrig i min vildaste fantasi hade jag  förväntat mig nåt såt här!!
Så var försiktig med vad du önskar dig =O)
Och OM du har en höna som börjar ruva - ta för guds skull inte BARA hennes ägg till kycklingar! ALLA kycklingar som kommer från ruvande mammor - har i sin tur börjat ruva här hos mig!
Tom när jag tagit ägg från höns som INTE ruvat tidigare - har inte hjälpt! Den 8 åriga ägghybriden la sig på ägg för första gången i sitt liv i höstas. Efter att jag hade enbart låtit de andra hönsen ruva fram bara hennes ägg... Nu har det precis kläckts en kyckling, framruvat av hennes avkomma från i somras.

Så ja - det går bra här med vinterkycklingarna. Men man måste vara beredd med värmelampa om mamman lämnar ungen. Annars går det bra. Mammorna går inte ut alls.

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 07 feb-15 kl 04:14 »
Kul att höra att det gått bra! Men vad lustigt med ruvlusten, förstår vad du menar med att önska försiktigt ;)
Jag skaffade 6 värphöns och 2 dv kochin förra våren. Har även en stor sussextupp och kochintupp. Förhoppningarna är att kochinen vill bli mammor men efter att ha läst omkring på forumet så kan kochinen bli mitt fördärv! Men än är jag glad :)

Får se hur jag hanterar ev ruvlust till vintern och så vidare...

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 07 feb-15 kl 07:52 »
Nåja,  två dvärgkochinhönor, det är hanterbart.  Låt dem ruva på de stora hönornas ägg om du vill utöka din flock.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

henrietta70

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 feb-15 kl 13:22 »
Precis - man väljer ju själv vilka äg de får ruva =O)
Här blir det oftast ett ägg, ibland två. Men jag kollar regelbundet med ägglampan att de utvecklas som sig bör.

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 feb-15 kl 17:34 »
Jag har behållit två värmelampor på (ett är på 175 och den andra var en 175 lågenergi som gick sönder är utbytt mot en 250 W). Det är mellan 7-10 grader i hönshuset i stallet.

Då tror dom väl att det är sommar och sol året runt.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

henrietta70

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 feb-15 kl 20:19 »
Nu är jag inte nån expert på ämnet - men infraröd lampa (IR ljus) och UV ljus (solljus) är väl inte riktigt samma sak.
Som jag läst behöver fåglar UV ljus för att kunna se - eller de ser UV ljuset i vart fall.
https://mikethechickenvet.wordpress.com/2012/03/30/chicken-vision/

Den röda skenen som finns på natten räcker nog inte riktigt till att de ska tro att det är sommar. Fast vad vet jag...
Värmen kanske däremot gör det - men den gör även att den kycklingen som blev övergiven vid 2+ veckors ålder överlevde och alla efter honom. Blev kanske lite ond cirkel av det hela men jag kände att jag inte hade annat val jag var villig att göra.
Nästa höst vet jag förhoppningsvis vilka mödrar som riskerar att lämna sina kycklingar för tidigt och dessa får inte ruva för sent.

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser