Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på ny vedklyv  (läst 13907 gånger)

Pentti Linkola

• Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #20 skrivet: 01 nov-14 kl 23:41 »
Nu blir jag nyfiken vad är det för fjäderklyv ni pratar om ?

Beskrivning finns i handboken.

https://www.youtube.com/watch?v=MD0cp3g6O78

https://www.youtube.com/watch?v=Z06XgIz55ec

Nästa projekt för TiB?

Maria C S

• Småland
« Svar #21 skrivet: 02 nov-14 kl 00:47 »
Beskrivning finns i handboken.

https://www.youtube.com/watch?v=MD0cp3g6O78

https://www.youtube.com/watch?v=Z06XgIz55ec

Nästa projekt för TiB?

:) smidigt ! Nja vi har klyv fast denna kräver ju ingen ström *Gillar skarpt*
Ja man vet aldrig vad han kan knåpa ihop  ;D
Tack Pentti !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

christelle

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 02 nov-14 kl 01:34 »
kopierar in ett svar från Alternaiv från fikarummet

"För fem år sedan köpte vi en på Jula för 2.000:- inkl stativ.
Kombon har nog klyvt 150 kubikmeter med den, olika träslag inklusive ek och ask, även upp till 40 cm i diameter.
Vresiga går om man knackar loss och vrider och vänder om dom fastnar i kilen. (Annars tar han till motorsågen.)
Och den håller än.
Kollade och det är samma pris fortfarande.
Trodde aldrig när vi köpte den att en sån billig skulle fungera och hålla så länge  :)"

Ingmars klyv verkar jättesmart och lättarbetad och ingen el behövs det.

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #23 skrivet: 02 nov-14 kl 08:20 »
Begagnade faxe finns för 6,7 tusen,Billiga små klyvar duger att ha i pannrummet om någon bit är för stor,Mvh

beckstern

• Halland
« Svar #24 skrivet: 02 nov-14 kl 11:27 »
jag har kört snart 5 år med en scheppach införskaffad på Jula....funkar kanon...stark o bra! ;D

Ex.

• -
« Svar #25 skrivet: 13 nov-14 kl 14:36 »
Man kan ju titta lite på vad man ämnar klyva.. Ska man köra korta bitar på 30 cm så vill man ju ha en snabb klyv så det händer nåt, och då blir det automatiskt en med smalare kolvstång som då blir svagare.
Ju grövre kolvstång desto starkare klyv, men också långsammare såvida det inte sitter en jättepump på den.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #26 skrivet: 13 nov-14 kl 14:41 »
Man kan ju titta lite på vad man ämnar klyva.. Ska man köra korta bitar på 30 cm så vill man ju ha en snabb klyv så det händer nåt, och då blir det automatiskt en med smalare kolvstång som då blir svagare.
Ju grövre kolvstång desto starkare klyv, men också långsammare såvida det inte sitter en jättepump på den.
Vad har stången med hastigheten att göra? Det är ju volymen på cylindern som avgör det. Och desto mindre volym, desto fortare går det. Men den blir också svagare då.

Ex.

• -
« Svar #27 skrivet: 13 nov-14 kl 20:06 »
Vad har stången med hastigheten att göra? Det är ju volymen på cylindern som avgör det. Och desto mindre volym, desto fortare går det. Men den blir också svagare då.

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt i försöket att göra det lätt åskådligt.. Diametern på stången följer ju oftast diametern på hela cylindern. Det är ju rätt sällan man ser en jättetjock cylinder med en klen kolv i, som då skulle göra det hela både långsamt och svagt.

Styrkan i kolven beror på hur många cm2 det är i änden på kolven, så det är ju inte helt automatiskt så att mindre volym gör det svagare ifall man hittar en kolv som är grov, men ändå har en så liten cylinder som möjligt.

Överlag känner jag mig tveksam till hydraulklyvar när man ska klyva kort ved. I så fall bör dom ju vara så att man kan lägga på fler bitar åt gången, och framförallt ha en snabb retur på kolven. Annars blir det väldigt lite uträttat tycker åtminstone jag.
Jag blir superstressad av att stå med en långsam klyv.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #28 skrivet: 13 nov-14 kl 20:10 »
På min fars klyv kunde man vara två som körde, en som la på ved och en som drog i spaken. Då kunde man stoppa returen på kolven genom att sätta spaken i rätt läge så behövde man inte börja från början varje gång

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 13 nov-14 kl 20:14 »
På min billighets stannar returen om ena spaken hålls kvar i tryckläget, men då får man fixa veden med en hand. En vedbit bakom, så den inte går tillbaks för långt underlättar.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #30 skrivet: 13 nov-14 kl 20:24 »
På min billighets stannar returen om ena spaken hålls kvar i tryckläget, men då får man fixa veden med en hand. En vedbit bakom, så den inte går tillbaks för långt underlättar.
Det är därför man skall vara två personer

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 13 nov-14 kl 20:54 »
Det är därför man skall vara två personer

Är man två och tar varsin yxa, så går det mycket kvickare.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #32 skrivet: 13 nov-14 kl 21:14 »
Är man två och tar varsin yxa, så går det mycket kvickare.
Självklart, men det har inte med saken att göra  ;)

TW

• Finland
« Svar #33 skrivet: 14 nov-14 kl 01:59 »
Jag har en hembyggd vedklyvare som hänger i trepunktslyften på traktorn. Hydraulcylindern trycker in en kil i sidan på klabben. Kraften kommer från traktorns hydraulik. Den klarar 40cm granklabbar som är en meter långa. Då man skall lyfta på större klabbar är det bara att sänka ned lyften och så kan man rulla på klabbarna. Ett väldigt praktiskt system.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

bo_i_dala

« Svar #34 skrivet: 14 nov-14 kl 08:03 »
Hej!
Jag och 2 grannar köpte en Hakkipilke ihop- blev JÄTTEBRA! bara lite dyrare än om vi köpt en bra klyv var :D
Kapar och klyver max 37cm. Klyver större.

MVH/bosse

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #35 skrivet: 14 nov-14 kl 09:52 »
Jag har kört med skruvklyv i många år. Tycker det funkar helt OK om man bara ser till att den är vettigt utformad och man gör rätt. Fort går det och den var väldigt billig.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

bo_i_dala

« Svar #36 skrivet: 16 nov-14 kl 22:01 »
Jag har kört med skruvklyv i många år. Tycker det funkar helt OK om man bara ser till att den är vettigt utformad och man gör rätt. Fort går det och den var väldigt billig.

/M

men väldigt farliga......

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #37 skrivet: 17 nov-14 kl 10:09 »
Vet inte om jag håller med om att de skulle vara farligare än nå annat egentligen.
Den där fjädergrunken är nog minst lika farlig, och en vanlig yxa är inte heller en leksak.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

bo_i_dala

« Svar #38 skrivet: 18 nov-14 kl 16:32 »
Vet inte om jag håller med om att de skulle vara farligare än nå annat egentligen.
Den där fjädergrunken är nog minst lika farlig, och en vanlig yxa är inte heller en leksak.

/M

...... roterar med (vanligen 1440) varv per minut, överhuvud taget inga skydd, en konisk skruv som skruvar sig in i en vedklamp- du håller dessutom i vedklampen.  skruven tar ingen "hänsyn" till om en handske eller ärm skulle råka fastna- jo jag vill påstå att den är "top 5-farligaste" vedklyvar som används.......

Hektor

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 18 nov-14 kl 23:28 »
...... roterar med (vanligen 1440) varv per minut, överhuvud taget inga skydd, en konisk skruv som skruvar sig in i en vedklamp- du håller dessutom i vedklampen.  skruven tar ingen "hänsyn" till om en handske eller ärm skulle råka fastna- jo jag vill påstå att den är "top 5-farligaste" vedklyvar som används.......

Vi hade också en skruvklyv här på gården förr. Klampen gick emot ett mothåll direkt.  Och jag håller med Magnus att den är inte farligare än andra klyvar.
Den farligaste klyven är den "tvåmansbetjänade" hydraulklyven. (en sköter spakarna och en vedbiten)  Tror jag läste det i Land för ett tag sedan om vilken massa handskador som hänt bara i år.

Men man kan ju skada sig på allt, även på ett järnspett. Det är så det naturliga urvalet fungerar, de bästa överlever.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser