Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vitan alldeles mjuk och grummlig.  (läst 2216 gånger)

Tjotten

• Gäst
vitan alldeles mjuk och grummlig.
« skrivet: 27 mar-07 kl 08:21 »
Konstig fråga kanske men har märkt att kokar jag mina färska ägg så är vitan alldeles mjuk och grummlig. Jag tycker inte att det är gott och undrar då när blir dom goda och stablia? Eller beror det inte på att de är för färska? Är det fel på mina hönor???

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:När blir färska ägg goda kokta?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-07 kl 09:32 »
Hmm... dette var nytt for meg...
Jeg koker dag ferske egg og det går helt fint...
Kanskje du skulle prøve å la de koke litt lengre? ???
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

orloff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 mar-07 kl 10:02 »
Känner heller inte igen detta.... ???  Ju färskare desto bättre och godare fast svårare att skala men det är det värt.  :D

Tjotten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 mar-07 kl 10:03 »
Kokat dem längre har jag redan försökt trotts att vi mest gillar lösgula men det har inte gjort någon skillnad.

Är det ingen annan som upplevt detta???
Är det fel på mina höns ???

De får värpfoder blandat med krossade ärtor, majs, havre och vete samt snäckskal. Och lite matrester mest i form av ris och potatis men det är inte var dag.

De verkar ju inte må dåligt då nu 11 honor värper och vi får 7-8 ägg/dag (ibland även 9) så de borde må bra i alla fall, ser så ut. Men man vet ju inte.

Snälla, fler borde väl ha upplevt något liknande eller ha någon kunskap om det?

solberg

• -
« Svar #4 skrivet: 27 mar-07 kl 11:06 »
Vi upplever ocks färska ägg som icke goda att koka¨, däremot så är det för att de äggen vi hade blev sega om man kokade dem färska. Vi "lagrade" därför äggen i 1,5-2 veckor innan vi kokade dem, då blev de normala i konsistensen (normalt är ju dock relativt, men normala för oss). Prova att vänta någon vecka innan du kokar dem och se vad som händer. Steka äggen blev dock jättegott när de var färska.

//Fårtackan

Aaron

« Svar #5 skrivet: 27 mar-07 kl 11:18 »
Har aldrig ätit dagsfärska ägg eftersom jag sedan jag var liten fått höra att ägg ska "ligga till sig" någon eller några veckor. Ja, att färska ägg faktiskt inte är goda, eller i alla fall omöjliga att skala då  vitan typ sitter fast vid äggskalet.
Musiker, bildkonstnär med Hedemorahöns och Helsingefår (genbank) i Hälsingland.

Tjotten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 mar-07 kl 11:25 »
Tusen tack för svaren! Då är det inte fel på hönsen i alla fall.

Tycker också de är fantastiskt goda stekta färska.

Då ska jag försöka samla på mig så jag har lite att koka till påsk, kanske ute i senaste laget.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 27 mar-07 kl 22:50 »
Hej,

Jag har nog också råkat ut för detta, men då har jag "skällt" på sambon att han kokat äggen för kort tid....  :-[ Där ser man!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 3 användare
Galaxie, Hantverkare92, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser