Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  motorsågskurs krav efter nyår?  (läst 11085 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #20 skrivet: 14 mar-15 kl 21:23 »
Det som jag tycker är skrämmande är all denna inskränkning i folks frihet som kommer krypande inom alla områden. Det dröjer inte länge förrän du måste ha körkort på förskärare eller osthyvel.

Om vi skall göra jämförelse med bilkörkort så skulle jag jämföra det med att den som hade kört lastbil bara behövde skicka in en ansökan för att få c-kort, eller skoterkörning som vi med gammalt b-kort får göra fortfarande.

Inget fel i utbildning, men ibland blir det bara för mycket...

bo_i_dala

« Svar #21 skrivet: 15 mar-15 kl 12:48 »
Det som jag tycker är skrämmande är all denna inskränkning i folks frihet som kommer krypande inom alla områden. Det dröjer inte länge förrän du måste ha körkort på förskärare eller osthyvel.

Om vi skall göra jämförelse med bilkörkort så skulle jag jämföra det med att den som hade kört lastbil bara behövde skicka in en ansökan för att få c-kort, eller skoterkörning som vi med gammalt b-kort får göra fortfarande.

Inget fel i utbildning, men ibland blir det bara för mycket...

Hej!

Att jämföra med k-kort var inte det bästa men......att jämföra en osthyvel med en tvåtaktsmotor på 60-100 cc med en skärutrustning som har en hastighet på upp till 24m/sek är inte så rättvist heller. För ett antal år sedan fick man, om man kunde uppvisa ett intyg om lastbilskunskaper mm, faktiskt en c-behörighet- se då m-sågskortet som ett intyg på att du kan handskas med detta relativt "livsfarliga" redskap- om det bara var "utbildade" personer som sågade med m.såg skulle inte dessa vara så frekvent förekommande i olycks/skade-statistiken.
Jag känner igen din argumentation från debatten kring: bilbälteslag, hjälmkrav och rökfritt på krogen, alla såg det som en inskränkning i den personliga friheten- du kan ju välja att skita i lagen och ta ev konsekvenser eller flytta till ett område där det finns en lagstiftning som du känner dej bekväm med, men att skrika att det bara är dåligt med m-sågskörkort är lite överilat.

Ett körkort höjer iaf lägstanivån på användarna- och du får ju (tills det prövats) såga helt utan utbildning, skydd osv på egna träd på egen mark

MVH/ Bosse

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 15 mar-15 kl 16:30 »
Visserligen höjer kortet lägstanivån på användarna, men de som sågat i 15 år i skogen har nog mer kunskap generellt om motorsågsanvändning än de som kommer nybakade från motorsågskursen, därför vore det rimligt att göra som med c-kortet (eller motorcykelkortet, skoterkortet mm).

Och visst kan jag välja att skita i lagen, men om många släpper sin tilltro till lagar eftersom det finns för många och petiga, så får vi ett annat samhälle. Och jag undrar om den genomsnittlige svensken skulle känna sig bekväm med det...

Skogsola

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 15 mar-15 kl 17:18 »
 Nu närmar vi oss den principiella delen av diskussionen.  :( Att en enkel och resursbevarande livsstil blir omöjlig att bedriva lagligt eftersom myndigheter kräver utbildning och avgifter för precis allting. Hur många på forumet har ADR-kort till exempel? Ett sånt måste man minsann ha om man ska transportera t.ex ett uttjänat traktorbatteri till återvinningen.

kurt

« Svar #24 skrivet: 15 mar-15 kl 18:59 »
Nu närmar vi oss den principiella delen av diskussionen.  :( Att en enkel och resursbevarande livsstil blir omöjlig att bedriva lagligt eftersom myndigheter kräver utbildning och avgifter för precis allting. Hur många på forumet har ADR-kort till exempel? Ett sånt måste man minsann ha om man ska transportera t.ex ett uttjänat traktorbatteri till återvinningen.

Polisen har gripit väldigt många som åker runt och samlar i hop gamla bilbatterier för export till Baltikum

http://www.svt.se/nyheter/sverige/kriminella-tjanar-stora-pengar-pa-avfall
http://www.op.se/jamtland/ostersund/bly-fran-gamla-batterier-ar-guld-vart-i-baltikum

Skogsola

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 15 mar-15 kl 19:21 »
 ADR kortet kostar 1500:- så det borde väl de kriminella kunna kosta på sig om det är så lönsamt. Hellre än 5000:- för ett sågkort för att fälla några enstaka övergrova träd några gånger om året.

bo_i_dala

« Svar #26 skrivet: 15 mar-15 kl 20:24 »

Hej!
Resursbesparande skriver du- då är det väl rimligt att du kan visa att du har nödiga kunskaper om vad du ska göra om det riskerar att förorena tex grundvattnet?! ADR-utb.... o:)

Men handen på hjärtat;
Varför inte låta en ackrediterad återvinningsentrepenör hämta det miljöfarliga avfallet på din gård?

MVH/Bo

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #27 skrivet: 15 mar-15 kl 20:37 »
Hej!
Resursbesparande skriver du- då är det väl rimligt att du kan visa att du har nödiga kunskaper om vad du ska göra om det riskerar att förorena tex grundvattnet?! ADR-utb.... o:)

Men handen på hjärtat;
Varför inte låta en ackrediterad återvinningsentrepenör hämta det miljöfarliga avfallet på din gård?

MVH/Bo

Jag tror mycket få lantbrukare tänker så. Antingen är du en ovanlig lantbrukare eller så är du något annat.

Hur svårt är det att transportera ett batteri till återvinning utan att det läcker?

bo_i_dala

« Svar #28 skrivet: 15 mar-15 kl 20:59 »
Jag tror mycket få lantbrukare tänker så. Antingen är du en ovanlig lantbrukare eller så är du något annat.

Hur svårt är det att transportera ett batteri till återvinning utan att det läcker?

Jättelätt!

Skogsola

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 15 mar-15 kl 21:07 »
Hej!

Men handen på hjärtat;

MVH/Bo

Jo, det slutar väl med det. En ackrediterad återvinningsentreprenör, en ackrediterad skogsentreprenör, en ackrediterad byggentreprenör, en ackrediterad jordbearbetningsentreprenör och en ackrediterad djurskötare. En ackrediterad länsstyrelsetjänsteman som håller sitt vakande öga över alltihop. Själv sätter man sig i två rum och kök i ett åttavåningshus i Tensta.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 15 mar-15 kl 21:23 »
Och ackrediteringen går på företagsnivå, så det säger inte mycket om kompetensen på den som kommer från det ackrediterade företaget. Och tjänstemannaansvaret är avskaffat så från myndighetshåll kan det komma vilket avskrap som helst. Men mera pärmar och mera kontroller blir det.

Skogsola

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 15 mar-15 kl 21:30 »
 "Grönt kort för tjänstemän" kanske är nästa uppfinning? :) En grundkurs i rättssäkerhet, respekt för äganderätt och personlig integritet.

q-i

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 15 mar-15 kl 22:49 »
Motorsågskort är väl i grund och botten jättebra och att folk har utbildning i tunga och/eller farliga maskiner är ju endast en fördel.

Men varför ska det vara så förbannat dyrt??
Jag kan tänka mig att en kursledare ställer in en kurshelg om det inte finns tillräckligt många kursdeltagare, kanske 8-10 stycken som minimum. Och om varje deltagare då får betala 4000:- för två dagar så är blir det 40,000:- för en kurshelg! Det är ju vansinne! vad är det som kostar så mycket? Lite massaved och kedjor går inte på några 40,000. Om såna här saker ska lagstadgas så får nog de bestämmande bjuda till lite. Jag kan tänka mig att pröjsa en tusenlapp för ett kort, men 4000? Nejtack, då kör jag hellre "osäkert".

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #33 skrivet: 16 mar-15 kl 06:54 »
Jag gick en tredagarskurs i motorsågning och trädfällning för Skogsstyrelsen 1982. Det var en bra kurs. Jag kommer fortfarande ihåg mycket av innehåll fast jag praktiserat det mycket lite hittills. Undrar om den gäller ... om jag skulle behöva.

Gilbert

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 16 mar-15 kl 07:06 »
Kursen är kanske inte lika viktig för en själv men om man är flera i skogen och jobbar så behövs lite säkerhetstänk. Kursen går säkert inte ut på hur man startar & byter olja ... utan trädfällning.

Ingen vill gå ut med en icke utbildad jägare på jakt i skogen med bössa. Trots utbildning med jägarexamen händer det en och annan svår olycka.

Skogen och trädfällning ser jag på samma sätt. Ingen vill höra någon skrika bakom dig och få hoppa undan för ett fallande träd som någon helt okunnig varit på. Jag fällde själv en tall som var metern i omkrets mellan två byggnader som var ca 10 meter emellan. Pirrigt så att svetten lackar!

Kolla alla smarta trädfällare på Youtube som fäller över sina egna hus/sommarstugor/bilar .. dom har inte gått någon kurs och alla kunde köpa ett stooort motorsåg och starta den själv. Det var bara omdömet och säkerhetstänket som saknades.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #35 skrivet: 16 mar-15 kl 07:14 »
Då var tallen lång också, förmodar jag.

Jag fällde en 12-15 meter lång ask på inkommande oisolerad elledning till mitt hus. Felbedömde trädets längd. Detta gjorde jag trots kurs och räkneförmåga. Det blev kortslutning och diverse förvecklingar. Just att mäta ett stående träds längd tycker jag därefter är en viktig sak ... men det finns ju utrustning för sådant. Man bör också kunna jobba med syftlinjer och jämförelseobjekt av känd längd. Jag tror jag försökte göra det, men fick inte till det.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #36 skrivet: 16 mar-15 kl 08:15 »
Nope. Ska du transportera små mängder eget farligt avfall (traktorbatteri i det här fallet) räcker det med att du skickar in en anmälan till länsstyrelsen, samt för en transportjournal på ett papper. (Eller låtsas du inte om att du har enskild firma, tänker dig att du kör det gamla batteriet som privatperson, och skriver inga papper eller anmälningar alls...)
Vad gäller att snuten ger sig på dem som transporterar en massa gamla blybatterier på någon släpkärra, beror väl på att snutarna vet om att batterierna som regel är stulna, men detta är svårt att bevisa. Därför sätter de åtminstone dit dem för brott mot ADR-föreskrifterna. (Ett batteri går bra att dra omkring med, ett ton batterier är däremot ett brott mot någonting i den nästan decimetertjocka ADR-boka´, om du inte har ordentligt skyltat, godkänt fordon samt ett eget ADR-kort.)
Skulle vara intressant att veta var de genomför ADR-utbildningar för 1500 spänn o:) ?

Rent principiellt, vad gäller trådens egentliga ämne, kan en också undra varför en av de grupper som är hårdast drabbad av skogsarbetesolyckor och -dödsfall, nämligen äldre gubbar som "minsann kan det här" och fäller träd i egen skog - inte behöver motorsågskörkort? Som vanligt tassar regelbyråkraterna något försiktigare runt alla som kan vara i närheten av att räknas som privatpersoner...tack och lov. Eller?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsola

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 16 mar-15 kl 08:18 »
 Jag fällde 300-400 träd över en elledning. :-[ Ledningen gick parallellt med en väg som skulle breddas och jag fällde åt min processor. Motorsågskörkort hade inte hjälpt i det läget. Däremot bättre direktiv/ information ifrån arbetsledningen. Det var lite synd om en tant som fick bo "off-grid" ett tag.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #38 skrivet: 16 mar-15 kl 08:22 »
Vilken bedrift ;D !
Du menar att tantan inte uppskattade detta alternativa liv efter förtjänst?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsola

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 16 mar-15 kl 08:28 »
Skräptanten: Jag har inte lust att skicka papper till länsstyrelsen och bokföra varje gång jag kör något till tippen. Så är det bara. Det är väl mig det är fel på som inte uppskattar myndigheternas välmenande omsorg.
ADR-utbildningar kan man göra på nätet för runt 1500 om man vill. Det är inte säkert att man lär sig något men utbildaren får pengar och det är ju det viktigaste.

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 2 användare
Trulsa, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser