Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisarna rymt! Hur locka tillbaka?  (läst 7205 gånger)

louise

• Gäst
Grisarna rymt! Hur locka tillbaka?
« skrivet: 27 mar-07 kl 00:13 »
Jaha.. köpte grisar igår men de hann rymma inom ett par minuter. Skriker på bra när de tar sig genom elstängslet, men går igenom gör de. Det var mörkt när jag kom hem och nu har jag gett upp att hitta dem. Huuur får jag tillbaka dem imorrn?

Har lagt in all möjlig sorts mat i hagen av sånt som de är vana vid. Får försöka jaga fatt i grannar som vill gå skallgång med mig så fort det ljusnar.

Men tips från erfarna? Och hur långt kan de pinna iväg i natt?

git

• På våran gård är det
Re:Grisarna rymt! Hur locka tillbaka?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-07 kl 08:38 »
Dom kan nog bege sig en bit, tyvärr. dom är ju inte trygga någonstans, har inte lärt sig vem du är. Dumt att du inte hade dom inne några dagar tills ni lärt känna varandra och dom boat in sig. Det bästa när man får nya djur är att ha dom inne så dom vänjer sig vid det nya stället och vem som kommer med maten. Hoppas att det går bra att fånga in dom, med massa go gröpe ska det nog gå och flera som föser. Hur många är dom?
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 mar-07 kl 08:42 »
Hittade dem nu på morgonen sovandes tätt ihop en bit ifrån hagen.  Hoppas de tar lååång sovmorgon tills jag fått ihop ett gäng grannar som kan fånga dem.

Git, de är två. Å mat var de rätt ointresserade av igår, har aldrig träffat djur som inte kastar sig över mat.. kanske hungrigare idag?

alo

« Svar #3 skrivet: 27 mar-07 kl 08:55 »
Jag har råkat ut för samma sak 2 ggr. Kultingarna rymmer omgående efter hämtning.
Första gången blev en av två kvar,(fångades efter mkt spring med håv ;D) Den andra kom tillbaks på natten och la sig i en koja som jag ställt upp vid hägnet. Spikade för galler och lyfte in kojan, inga problem sen.

Året efter rymde alla tre kultingarna och blev borta i tre dar. Tredje dagen blev de sedda ca 1,5 km hemifrån, två timmar senare var dom på gården och käkade sig mätta på chokladdoppade pekannötter :D som jag lagt ut invid hägnet.

Av målttiden blev dom tydligen mätta, de sprang ut på en lägda, tog en munfull långt gräs och sprang och la gräset i en hög under en buske. Efter att alla tre samlat gräs i tio minuter hade dom en ganska stor hög, då kröp alla tre in under gräshögen och somnade.
Då byggde jag snabbt och så tyst jag kunde ett stadigt gunnebostängsel runt sovplatsen, när dom vaknade var dom inhägnade och så förblev dom till november när det blev julskinka av dom.

Mina erfarenheter är:
* vildsvinskultingar ( som det här var) är rymningsbenägna
* eltråd innanför fårstängsel räcker inte vid den första panikrusningen,
   sen går det bra
* man kan inte springa ifatt dem
* de har bättre kondition än mig fast dom är små
* dom kommer tillbaks (i två av två fall hos mig)

Vi har slutat med vildsvinskultingar nu ;D
« Senast ändrad: 27 mar-07 kl 08:56 av alo »

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 mar-07 kl 10:13 »
hehe grisar står etta på min vill-ha lista nu! de verkar kuliga ju!

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 mar-07 kl 10:28 »
Ena grisen infångad! Å nu håller hon sig innanför stängslet. Inväntar att den andra ska söka sig hem till kompisen.

den infångade är dock halt efter kalabaliken..

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 mar-07 kl 11:12 »
Vad jobbig början på er griskarriär!
Blev det minigrisar?

Hoppas allt ordnar sig med båda!
/A

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 mar-07 kl 11:17 »
Nej två linderödare är det. Nu ska jag lägga mig å sova efter kaoset. Sovit två plus två timmar inatt.

Suresh

• -
« Svar #8 skrivet: 27 mar-07 kl 18:50 »
Du skulle ha haft hjälp hela vägen...

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 mar-07 kl 21:18 »
Jo jag skulle visst det..  Men det hade ju inte hjälpt helt eftersom stängslet inte hade tillräckligt många eltrådar för de här små vildingarna. Jag gjorde som säljaren sa men det räckte inte. Granntjejen som hjälpte mig imorse och var van vid grisar sa att det behövdes en tråd till, och det hade hon helt rätt i, funkar utmärkt nu.

Suresh

• -
« Svar #10 skrivet: 27 mar-07 kl 21:20 »
Kan du leta upp den förrymde med hund?

ason

• Småland
    • getapulien.se
« Svar #11 skrivet: 27 mar-07 kl 21:24 »
..vetelängder med kanel..!!!
Våra grisar rymde efter 7 sekunder...24 timmar på rymmen, men vetelängkanel doft...waoooo...då ....;)
/lena
Försöker leva självhushåll sen 2002

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 mar-07 kl 21:55 »
Skönt å höra att fler har samma otur! Grisen dyker upp då och då  vid hagen så jag är hoppfull. Hon vill ju hänga med syrran.. Men man behöver vara många för att ringa in henne och fånga henne. Vi var två ikväll, helt menlöst.

Vetelängd kanske jag ska prova. Annars är de här grisarna fullständigt ointresserade av mat så jag har gett upp det knepet. Fast jag har ställt ut en spann gröpe till rymmaren så att hon ska lära sig att det är kul att komma hem då och då. Hoppas att hon hittar maten.

alo

« Svar #13 skrivet: 27 mar-07 kl 22:16 »
Vår erfarenhet är att man skrämmer upp dom om man ringar in dom med mkt folk.  Det blir stressigt och risken är att hon drar igen om ni misslyckas. Helst skulle jag dela hägnet så syrran är i ena halvan, andra halvan öppnar man upp, gärna med nån"styrning" mot grinden. Lägg ut ordentligt med mat i hägnet. Eftersom hon redan söker sig till hägnet kommer hon snart gå in för att äta och vara nära syrran. Försök då lugnt och stilla stänga grinden, sen är hon inne.
Alternativt ta ett grovt nät (lastnät, laxgarn) som hon springer in i men det är sämre, skaderisk etc.
Vi använde fårstängsel med en eltråd innanför, när dom blir ordentligt vana vid tråden kan fårstängslet ev. tas bort.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 mar-07 kl 22:23 »
Det låter riktigt smart! Nåt sånt ska jag nog konstruera imorrn. Tack tack för tipset!

git

• På våran gård är det
« Svar #15 skrivet: 27 mar-07 kl 23:14 »
Hoppas det går bra med grisarna, väntar på att få höra hur det går med att fånga rymlingen. håller tummarna att det går fort och smidigt
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 mar-07 kl 07:29 »
Vilka bra tips Git, jag noterar i mitt bakhuvud för framtida ev. problem när jag får hem fler grisar.
/A

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 mar-07 kl 09:26 »
ja nu är hon å hänger utanför staketet igen, det kommer nog lösa sig om jag gör ett extra staket som ni sa.

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 29 mar-07 kl 20:48 »
Infångad! hurra! Med den smarta stängselmetoden.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 mar-07 kl 21:04 »
Grattis!  ;D
Hoppas båda nu mår bra och inser att de får det bra hos er och inte behöver rymma igen!
Lycka till!
/A

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 2 användare
LimJans, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser