Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta platta - Räcker det med ett varv lecablock som kant?  (läst 9278 gånger)

JagArJag

• Småland
Räcker det med att mura en kantram med lecablock (ev med armeringsnät i spåren på lecablocken) och sen håller det att gjuta i, eller behöver man ha betonghålsten i ett par lager?
Storleken på plattan blir ca 150kvm och jag tänker mig runt 12cm tjocklek.
Det blir nog skb betong så man slipper springa runt och vibrera, dvs betongen flyter lätt så det blir mer tryck på kanten/ramen.

Har ni förslag på något som är smidigare att göra kanten av? Är det bättre att snickra ihop en ram av rejäla plankor och sen gjuta den? Blir det mer eller mindre jobb jämfört med att mura en ram?

kurt

SV: Gjuta platta - Räcker det med ett varv lecablock som kant?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-14 kl 18:37 »
Hålla kommer det ju göra, om det sedan är ekonomiskt eller ej är en annan fråga

http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/14749-gjuta-platta-i-murad-form-av-leca.html

JagArJag

• Småland
« Svar #2 skrivet: 26 okt-14 kl 18:53 »
L block / kantelement ställer man bara ut, slår i hajtänderna och sen fyller lämplig makadam utanför, packar lite utanför och sen håller det för allt tryck från betongen vid gjutning alltså?

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #3 skrivet: 26 okt-14 kl 20:26 »
Vad ska du ha på plattan sedan? Det avgör det hela. Ska du ha en byggnad på behöver du nog ha en tjockare del längst ut. Hursom  helst så är det mycket enklare  och billigare att göra en träram och gjuta mot.
Ska plattan däremot vara isolerad är det L-kantblock som gäller.

JagArJag

• Småland
« Svar #4 skrivet: 26 okt-14 kl 21:28 »
Det blir ingen isolering.
Det blir nog en byggnad på, trycket från stolpar hamnar på 1,2 till 3 meter avstånd beroende på var på plattan det är.
Har du förslag på hur man gör ramen för att den ska hålla från allt tryck det blir från betongen när man häller dit det?
Vad gör man ramen i för dimensioner?
Vad använder man som stöttor ner i marker och hur tätt ska dom stå?
Man behöver väll både stöttor som är nerslagna lodrätt på yttersidan av kanten och stöttor som sitter fast upptill i kanten och lutar utåt en meter och går ner i backen för att stötta på ovansidan? Ytterkanten lär bli 3-4dm hög.
Vill försöka gjuta upp en klack runtom också så man har något att fästa stolparna i ovanför plattan, så dom skyddas lite mer mot allt som kan finnas direkt på plattan.
vet inte om det går att fästa en "innersida" av trä också som hjälper betongen att hålla sid där, är rädd för att det inte går att få betongen att stanna där. Tyngdkraften brukar vara ivägen i sånna situationer.

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Gjuta platta - Räcker det med ett varv lecablock som kant?
« Svar #5 skrivet: 26 okt-14 kl 21:49 »
3-4 dm? Går det inte att fylla upp så att du får det lite enklare. Annars måste du mura alt. Använda kantblock. Normalt brukar man göra en kantsula som är ca 20x60 cm, inte högre. 20 cm hög alltså.

JagArJag

• Småland
« Svar #6 skrivet: 26 okt-14 kl 22:10 »
Att jag skrev så högt var för att kunna gjuta upp över plattan, så man slipper mura på ett lager med lecablock runtom, men jag inser problemet med att få betongen att stanna där så det blir nog en vanlig lösning med platta ca 10-12cm tjock och kanten 20cm tjock.
Sen får jag mura när plattan stelnat klart, alternativt gjuta en mur där jag behöver mer styrka.

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 27 okt-14 kl 15:00 »
Om du skall ha 1,2-3 meter mellan stolparna i stället för det vanliga cc 60cm så tycker jag att du skall gjuta plattan rejält tjockare i kanterna och armera både överkant och underkant ordentligt. Såna där punktbelastningar kan stansa ut ett snyggt litet hål i ett betonggolv.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

JagArJag

• Småland
« Svar #8 skrivet: 27 okt-14 kl 17:33 »
Jo det är väll det bästa.
Har du någon erfarenhet av hur tjockt och hur brett det bör vara?

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #9 skrivet: 27 okt-14 kl 20:33 »
Till en vanlig bostadskåk räcker 20 cm men är det en industri/lagård så kan det vara nåtägot annat. Men, när du nu ska gjuta en klack längst ut så bär ju även denna bra. Gör ytterformen 40 cm hög direkt, armera och låt det sticka upp järn där klacken skall vara, gjut golvet, bygg sedan innerformen till klacken, gjut klacken! Då får du en 40 cm hög balk längst ut vilket bör bära det mesta om den bara är rätt armerad.

JagArJag

• Småland
« Svar #10 skrivet: 27 okt-14 kl 21:03 »
Till en vanlig bostadskåk räcker 20 cm men är det en industri/lagård så kan det vara nåtägot annat. Men, när du nu ska gjuta en klack längst ut så bär ju även denna bra. Gör ytterformen 40 cm hög direkt, armera och låt det sticka upp järn där klacken skall vara, gjut golvet, bygg sedan innerformen till klacken, gjut klacken! Då får du en 40 cm hög balk längst ut vilket bör bära det mesta om den bara är rätt armerad.

Bra ide, tackar

blizzard

« Svar #11 skrivet: 29 okt-14 kl 20:48 »
Det låter bakvänt och konstigt att göra på det sättet,jag skulle inte göra så.
Kantbalken som ska bära de tyngsta lasterna byggs ju neråt för att kunna gjuta i ett moment,man vill ju inte ha uppstickande saker ur plattan när man ska vibrera och avjämna.Dessutom blir det starkare med en gjutning och inte flera moment.

Nu verkar det ju egentligen som ett stolpbygge om det bärande ska stå på 1.2m avstånd.Då skulle jag rekommendera att gräva gropar där stolparna ska stå och gjuta fundament för dessa och en lättare sula emellan.

Ursprungsplanen med lecablock funkar ju inte alls bara för att förtydliga det lite.

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #12 skrivet: 29 okt-14 kl 23:02 »
Ibland kan det vara bra med en uppgjuten klack faktiskt, i stallar där man gödslar ut med maskin tex, den sparar ytterväggen enormt.

JagArJag

• Småland
« Svar #13 skrivet: 29 okt-14 kl 23:05 »
Med skb (betong som inte behöver vibreras) spelar det ingen roll om man kommer åt att vibrera eller ej, och om man ska gjuta direkt ovanpå så är det ingen nacktdel om det skulle vara lite ojämnt just bland dom uppstickande armeringsjärnen, snarare tvärtom om det är någon skillnad eftersom betong fäster sämre ju planare ytan är.

Och kantbalken blir skälvklart tjockare neråt, det som uppstickande armeringsjärn och gjutningen uppåt är för är murar som ska hålla gödsel och djupströbädd på plats.

Att gjuta allt sammtidigt vore självklart bäst, men tyngdkraften stoppar den önskan.
Fyller man plattans form och därefter formen för muren, så kommer betongen i muren att rinna ner och göra så att formen för plattan svämmar över.
Ett annat problem är hur man gör insidan av gjutformen för muren eftersom det inte finns något där att fästa gjutformen i så den inte trycks iväg av tyngden.

Jag tar väldigt gärna emot tips på lösning på formstabilitetsproblemet och översvämmningsproblemet.
Gjuter man med väldigt trögflytande betong kan man kanske få den att stanna i murformen, men det blir mycket mycket mer jobb attt vibrera och jämna till betongen då.
Skb betong häller man bara ut och sen är det klart, varken vibrering eller utjämning behövs (om man står ut med någon liten höjdskillnad på någon mm nånstans) eftersom det blir gödsel och djupströbädd på plattan, inte inomhusgolv

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #14 skrivet: 30 okt-14 kl 18:31 »
En laser och en sloda ska du nog färsöka ha till hands iaf. När du gjuter klacken ska du nog även ha vibro, du får aldrig ur luften annars pch det blir gjutsår som omte är vackra.

JagArJag

• Småland
« Svar #15 skrivet: 30 okt-14 kl 18:44 »
Kolla upp skb så får du se att den inte ska vibreras

Alma

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 07 nov-14 kl 09:29 »
Kanske för dyrt men smidigt med formar av formplyfa som dessutom går att återanvända om du har fler gjutprojekt på gång framöver. Först klyver man skivan på längden i den höjden man vill ha. Sedan på den ena formdelen skruvar man en 45* 70/95 jämns med överkant och en  med underkant, dessa bör sticka ut åtminstone 30 cm på var sida om skivan. På den andra formdelen som ska träs i får man mäta bort 45mm från över och underkant för de reglarna.
För att räta och staga upp formen vässar man till 45"70/95 som slås ner bakom varje skarv och på ca 60 cm avstånd. Bakom varje sätts ännu en regel  så att du mellan de två kan sätta en nara (brädlapp) för att hålla mot trycket.
Är inte världsbäst på att förklara i skrift men det kanske klarnar om du googlar fram lite bilder.
Jag ska lära mig allt!

JagArJag

• Småland
« Svar #17 skrivet: 07 nov-14 kl 13:23 »
Jo jag hänger med på hur du menar, det var så jag tänkte också, trevligt att det är fler som tänker lika :)
Har du gjutit något större? Har du några tips om armering eller annat som kan vara bra att veta?

Ex.

• -
« Svar #18 skrivet: 07 nov-14 kl 13:42 »
Beställer du betong som är lättflytande så sköter det sig nästan självt, men du får vara snabb och dra ut allt medan det faktiskt är lättflytande.
Man måste inte vibrera som en galning, utan det räcker nästan med det man själv trampar runt, och sen kan man peta lite med en skyffel där man vill skaka lite extra.

Jag brukar gjuta plattan ca 10 cm tjock, och det är egentligen mest för att en tunnare platta blir svårt att göra ett så exakt underlag till. Så med 10 cm gör det inget om underlaget är lite ojämnt.
Dock ska du alltid se till att underlaget är ordentligt packat!

Nackdelen med att låta saker sticka upp, som t.ex armeringsjärn, är att det blir ett elände att dra av ytan.
Bäst är om man har en form som är slät upptill, och inget som sticker upp nånstans. Då kan du dra av hela ytan och få det jämnt och fint.
Sen kan man peta ner armeringsjärn i efterhand medan betongen är mjuk. Man stoppar ner dom och skakar dom lite, sen sitter dom som berget när det har torkat.

Med en platta på 10 cm så brukar jag köpa vanliga billiga armeringsmattor på Byggmax. Med köpebetong så har jag aldrig varit med om att ett golv har spruckit.  Armering är annars en sån där känslig fråga där många gärna vill ha i dubbla mattor och grova mattor. Jag tycker det är overkill i en vanlig platta.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tom Fransman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser