Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minigrisproblem  (läst 1521 gånger)

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
Minigrisproblem
« skrivet: 26 mar-07 kl 18:49 »
Har en sugga på snart 9 år och en kastrat på ca 4år. De har gått ihop sedan kastraten anlände omkring 3 år sedan. I vintras vände kastraten i humöret och är riktigt elak mot suggan,han kör bort henne från maten oavsett hur mycket jag delar upp och olika ställen.Han anfaller henne oavsett vart hon går,räcker med att han ser henne så sätter han efter och kastar iväg henne.Han är mycket större än henne dessutom.Nu har jag de åtskillda i stallet .Men jag ska nu bygga ny hage med tillhörande hydda.Ska jag våga chansa på att släppa ihop dom och låta de göra upp eller ska jag fortsätta ha de delade ?
Hagen kommer att bli stor och hyddan likaså.
Du får det svar du förtjänar.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Minigrisproblem
« Svar #1 skrivet: 26 mar-07 kl 19:24 »
Om de inte funkar ihop inne så kan de ju inte funka ihop ute heller. Låter logiskt eller hur?

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 mar-07 kl 20:52 »

Man kan inte älska alla.. det gäller nog grisar med.
Om de inte funkar ihop, så gör de inte det, oavsett om de är ute eller inne. Fördelen med att vara ute är att de har större områden att springa på, det minskar risken för skador. Men förmodligen kommer suggan inte kunna koppla av utan vara på sin vakt hela tiden.

/A

Ponnier

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 26 mar-07 kl 22:17 »
Om de inte funkar ihop inne så kan de ju inte funka ihop ute heller. Låter logiskt eller hur?

De funkade inte ihop ute så jag delade på dom när jag tog in dom.  Om alla lika spydiga i sina svar som du så förstår jag reaktionerna i andra forum ang denna sidan >:(
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 22:19 av Ponnier »

Ponnier

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 26 mar-07 kl 22:18 »

Man kan inte älska alla.. det gäller nog grisar med.
Om de inte funkar ihop, så gör de inte det, oavsett om de är ute eller inne. Fördelen med att vara ute är att de har större områden att springa på, det minskar risken för skador. Men förmodligen kommer suggan inte kunna koppla av utan vara på sin vakt hela tiden.

/A
Tack, dumt att bara tänka tanken på försoning efter att de gör upp mao.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 mar-07 kl 23:01 »
Missförstod jag dig? Har de inte haft chansen att göra upp ordentligt? För om de inte haft det så tycker jag du ska ge dem chansen till det. För en försoning är inte orimligt om de fått göra upp sin rangordning först. Men om de efter en "uppgörelse" fortsätter att slåss och bråka, så rekommenderar jag dig att hålla isär dem. Det trista med det är att de får vara ensamma, vilket de inte heller gillar....
Jobbig situation... :-\
/A

Ponnier

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 27 mar-07 kl 14:04 »
Nej du missförstod mig inte, de har gått ihop sedan kastratens hitkomst dvs omkring 3år. Utan större problem. Men så i vintras ändrar sig kastraten mot suggan och hon fick då ingen lugn stund . Men vad jag menade är: OM jag släpper ihop dom igen nu efter 5-6månaders frånskillda boende kan man då prova att släppa ihop dom och låta de göra upp på nytt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 5 användare (1 dolda)
mohammad.mas, torpjens, Berberis, Spruce Recin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser