Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ford 4000  (läst 9853 gånger)

Wylliam

  • Inlägg: 9
    • Hälsingland
Ford 4000
« skrivet: 12 okt-14 kl 21:15 »
Hej!

Vi börjar fundera på att köpa en liten traktor för att skotta snö, hämta ved och eventuellt hjälpa lite med odlingar och slåtter.

Idag dök en Ford 4000 upp på blocket (http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_4000_alo_lastare_56647667.htm?ca=5&w=1) Den ser skaplig ut och finns nära oss så vi ska titta på den på tisdag.

Tyvärr kan jag inte så mycket om traktorer men har nu läst lite just om Ford modeller och blev skrämd av "fordsjukan" och motorer som rostar eller fryser sönder  :-\. I annonsen står det att motorblocket är nytt. Kan det vara så att den drabbades? Kan någon förklara för mig vad "fordsjukan egentligen är? Och om det går att åtgärda?

Till sist ska man ge ett bud (ifall vi vill ha den förstås). Vad tror ni? Hur mycket kan den vara värt? Vad kostar en startmotor (den lär ju vara lite defekt)?

Tack på förhand!

Wylliam

longing4colors

  • Inlägg: 3
    • Jämtland
SV: Ford 4000
« Svar #1 skrivet: 12 okt-14 kl 22:22 »
Ett tips att titta/fråga om är kallstartsfunktioner för fordtraktorer är svårstartade redan när temperaturen är under +5, och då lägger jag vikt på svårtstartad, så kolla om det ens är någon sådan funktion, det brukar antingen vara en kallstartsventil (man kan likna med en choke) på insprutningspumpen, glödstift eller eterstart och om det är eterstart så är det ett dåligt alternativ för det sliter på motorn. Det bör verkligen sitta en riktig blockvärmare precis som på bilen om den ska användas vintertid och en bra batteri, inget fritidsbatteri, men nu utgår jag ifrån våra vintrar i Jämtland. En startmotor finner du hos Olsson i Ellös http://www.oie.se/Soksida?search=ford+4000 för 1550sek, men om du känner dig nyfiken så är det ganska lätt att plocka isär en startmotor och själv undersöka vad felet är för många gånger är det smuts/ärg som gör att det blir dålig kontakt och det man byter är några kopparplattor som inte kostar så många tior. Angående fordsjukan så berodde det på att den gamla glykolen inte innehöll korrisionsskydd utan det fick man tillsätta och ford hade tunt gods i sina motorer och kylarvätskan ska bytas vartannat år men det som inte syns glöms oftast bort och korrisionsskyddet blev dåligt och motorn började rosta inifrån, brytningar och vibrationer gav uppkomst till sprickor. Har själv en Ford 5000 där motorn rostat, spruckit och börjat läka vatten men jag fusklagade med någonting som heter Wonderwelt (eller liknande namn) som är en typ av kylartätning och det har hållit i snart sju år.
Sammanfattning: kolla så det finns riktig motorvärmare och gärna en kallstart funktion, kolla så det är ett bra batteri med kapacitet så det blir varv på motorn när den ska startas annars kostar det mellan 1200 och flera tusen. Startmotor har du länk till om du inte väljer att kolla felet själv eller sök på traktorskrot. För att undvika Fordsjukan om du köper, gör en riktigt service inom det närmaste med nya oljor i motor, växellåda, hydraulik och servostyrning, byt även filter och smörj de fettkoppar som finns.
Pris kan jag inte komma med många förslag men mer än 10 000 ska du inte betala och absolut inte mer än 15 000 sek, om ni inte är i akut behov av en traktor just nu så vänta och leta efter en Volvo BM 350 Boxer, helt oslagbara när det kommer till pålitlighet och en slitvarg som sällan ger upp. Finns i många olika utföranden, men om du skulle hitta en som gått hos Vägverket så är dom lite extra utrustade med extra hydraulik, fästen för redskap osv. Volvo BM 350 brukar finnas från 7000 sek och uppåt. Hoppas det var till någon hjälp iaf //Magnus

Wylliam

  • Inlägg: 9
    • Hälsingland
SV: Ford 4000
« Svar #2 skrivet: 13 okt-14 kl 09:20 »
Tack för utförligt svar!

Det borde vara någon motorvärmare på den och startfunktionen ska jag titta på.

Så om jag förstår rätt så är fordsjukan inte så farlig så länge motorn fungerar kan man undvika problem om man använder destillerat vatten med glykol i.

Priserna du nämner känns ganska låga. Tittar man på blocket så kostar äldre traktorer med frontlastare betydligt mer. Menar du att slutpriserna ser annorlunda ut?

En Volvo vore ju fin men de verkar mer sällsynta och en aning dyrare. Är de värt det?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ford 4000
« Svar #3 skrivet: 13 okt-14 kl 13:49 »
Ujujuj, var kan en köpa en fungerande lastartraktor för 10 000 ???
Det är ju en helhydraulisk lastare, och ingen ryck-å-slit, bara en sån grej drar upp priset. Dessutom får du med en skopa på köpet. Vill du visa seriöst intresse för den traktorn räcker det nog knappt att bjuda 15 000 kr.

Och Boxer, tja, det är väl en bra traktor, men det är inget rött underverk eller så. Och allt som det står BM på är lätt övervärderat, en kan lika gärna köra Fårrd och ditt hitte-exemplar har redan genomgått Fårrdsjukan.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Ford 4000
« Svar #4 skrivet: 13 okt-14 kl 14:35 »
När det gäller glykol, så kan det löna sig att tänka en gång extra. På gamla motorer som kan tänkas läcka kylvätska emellanåt brukar jag föredra att använda giftfri propylenglykol (säljs bl a på Coop och OKQ8). Tyvärr finns den än så länge bara med den gamla sortens korrosionsskyddande tillsatser, som har begränsad livslängd och gör att glykolen måste bytas vartannat år.

Om man använder modern s k longlifeglykol (den brukar vara röd, orange eller rosa till färgen och kallas t ex G12 eller TL774D)  så behöver man inte byta den regelbundet, dock är den känslig för föroreningar. Ska man använda den i en gammal motor som har haft glykol med gammaldags tillsatser förut så bör man göra en MYCKET noggrann kylarrensning och sköljning av hela kylsystemet först.

Destillerat vatten är som regel onödigt här i Sverige där brunnsvatten/dricksvatten är av bra kvalitet (undantaget möjligen på Gotland eller andra platser där vattnet är mycket hårt eller salthaltigt). Utomlands, där man har större problem med vattenkvaliteten, brukar man däremot vara mer noga med den saken.

En viktig sak för att slippa korrosion i kylsystemet är att kylare, värmepaket och andra stora metallmassor som är i kontakt med kylvätskan bör vara elektriskt isolerade från chassit. Det är därför som så gott som alla bilar har gummiupphängd kylare och värmepaketet monterat i en plastkåpa. Det lönar sig att kolla att inte t ex någon jordad plåtbit skaver mot kylaren eller att värmepaketet blir "okynnesjordat" via någon wire till värmekranen eller så. Skulle konstruktionen vara sådan att det inte går att isolera t ex värmepaketet från jord, så är risken för problem mindre om det är anslutet via långa gummislangar. Och då bör man nog räkna med att byta kylvätska då och då även om man använder longlifeglykol.

Beträffande batterier så kan man säga att fritidsbatterier inte duger för att starta en dieselmotor ens sommartid. De kan fungera för en liten, lättstartad bensinmotor men knappast mer än så. För dieslar krävs batterier som uttryckligen är avsedda som startbatterier. Man bör inte snåla med batteristorlek utan välja samma kapacitet som traktortillverkaren har tänkt sig från början (eller så stort batteri som får plats i batterilådan).  Håll koll på batterispänningen under körning för att säkerställa att generator, laddningsregulator mm fungerar som de ska så du inte råkar förstöra ett dyrt batteri helt i onödan pga att det antingen aldrig blir ordentligt laddat eller överladdat.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Ford 4000
« Svar #5 skrivet: 15 okt-14 kl 19:03 »
En annan egenhet med Ford 4000 är att cylinderloppen är borrade direkt i motorblocket. Det finns alltså inga cylinderfoder. Det gör att motorn är ganska besvärlig att renovera. Det finns verkstäder som borrar upp cylinderloppen och pressar in torra cylinderfoder men det är en ganska dyr behandling.
Därför är det vanligt att man har bytt motorblocket eller hela motorn istället. Många gamla traktorer har ju varit med om en cylinderrenovering eller två eller tre. Det handlar bara om normal nötning i en motor.

Såvitt jag vet var Ford 4000 en bra traktor annars.

I Finland skulle den där traktorn kosta från 3000 euro (25000kr) och uppåt troligen kring 4000 (34000kr). I dina trakter är de litet billigare än här men för 7000 får du i bästa fall ett renoveringsobjekt som du måste börja med att plocka sönder i småbitar och gå igenom om den alls skall bli i sådant skick att den duger att använda på allvar. En sådan renovering kan gå på 30000 kronor i reservdelar plus många hundratals timmar eget arbete.




« Senast ändrad: 15 okt-14 kl 19:25 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Ford 4000
« Svar #6 skrivet: 15 okt-14 kl 19:35 »
Cylinderslitage på dieselmotorer är ett mycket mindre problem idag än förr i tiden, tack vare att det nästan inte finns något svavel i dagens dieselolja.

När gammaldags svavelhaltig olja förbränns så bildas SO2 och SO3 av svavlet, och tillsammans med vattnet som alltid uppstår vid förbränningen bildas svavelsyra, som ger frätskador i cylinderloppen så länge motorn är kall och vattenångan från avgaserna kondenserar i cylindrarna. Det är därför många gamla dieselåkare är extremt noga med att använda motorvärmare och undvika kallstarter i det längsta. Men minst lika viktigt är att se till att motorn blir varm så fort som möjligt efter start - ha termostat i bra skick, inte kyla ut motorn i onödan genom att ha kupé/hyttvärme igång innan den är genomvarm, köra den med belastning redan direkt efter start istället för att varmköra på tomgång.

Inte bara på traktorer utan även på dieseldrivna personbilar var det ju inte ovanligt med ganska täta motorrenoveringar på 70- och 80-talet, men om man idag tittar närmare på en dieselmotor som har varit med låt säga 30000 mil i en personbil så är det mycket möjligt att man inte kan påvisa något cylinderslitage alls. Och det är framför allt den lågsvavliga dieseloljans förtjänst, även om det säkert också beror en del på förbättrade smörjoljor.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Ford 4000
« Svar #7 skrivet: 15 okt-14 kl 19:53 »
De här gamla traktorerna har ju alla gått i många år på svavelhaltigt bränsle. Därför är det fortfarande vanligt med cylinderrenoveringar.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Ford 4000
« Svar #8 skrivet: 15 okt-14 kl 20:32 »
De här gamla traktorerna har ju alla gått i många år på svavelhaltigt bränsle. Därför är det fortfarande vanligt med cylinderrenoveringar.

Precis. Men man kan nog räkna med att om den har renoverats på 90-talet eller senare så kommer den att klara sig länge.

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Ford 4000
« Svar #9 skrivet: 09 jan-15 kl 23:31 »
Hmm min 5600 startar i alla fall utan värme i -17....kanske en helt annan motor än 4000 det vet jag inte....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 1 användare
Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser