Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rododendron- giftig!  (läst 5354 gånger)

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Rododendron- giftig!
« skrivet: 26 mar-07 kl 02:04 »
För två dagar sedan var det läggdaxs och alla hade lagt sig dvs jag sover på soffan med hunden och killingarna (de fyra som jag flaskar upp) under bordet. Då kommer en av de mindre och  gör ett kvidande bräkande, sedan kommder 4-6 snabba kraftiga kräkningar. Killingen får snabbt en ökad andningsfrekvens och mycket snabb puls- saliven rinner i stömmar ur munnen och han skriketr av smärta då magen drar ihop sig- ja hela hans lilla kropp drar ihop sig i kramp. Uppe var jag redan men med det snabba förloppet hade jag bara hunnit tända ljuset och få på mig morgonrocken, nu fattade jag att killingen var verkligt dålig.
Ut i tvättrummet, under fler uppkastningar och fick fram sond och spruta. Satte ner sonden och aspirerade en gröntjockflytande vätska. Skjöljde (Stavningen?) så magen med totalt 8 dl kroppsvarmt vatten, i omgångar om 50ml - tills vätskan var klar. Killingen som slutat ha magkramper och minskat med salliveringen var milt uttryckt tagen efter detta. Han fick då 25 ml kolsuspention och 7ml vatten( för att tömma sonden). (Han fick sova på min arm vilket han uppskattade.)
Två timmar senare drack han själv 30 ml mjölk och på morgonen var han bara lite trött men mår idag bra! :) :) :)
Vad hade då hänt?
Jo, han var med de andra killingarna ute på ängarna och i skogen med hunden och mig under dagen, men efter kvällsmjölken fick de själva gå ut för kvällsbestyr i 15 min..
Jag gick inte med dem ut, de var ju blivna ganska stora och hunden var hos dem.
Under denna tid har killingen hunnit sätta i sig några Rododendronblad.
Dessa var till största delen söndertuggade men några små fragment av bladen (som fastande i sondens öppningar) samt  de spår jag fann i rabbatten, nästa dag, gav svaret.

Två slutsattser drar jag av detta:
1)  Vaka över killingarna själv eller hägna in dem ( med geten).
2) Finns det barn (människo- eller djur- kvittar lika) i huset, är det bra att ha kolsuspention hemma!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Rododendron- giftig!
« Svar #1 skrivet: 26 mar-07 kl 06:23 »
(Oj, vem bryr sig om stavning nu?  Jag tror det blev ett j extra i början.  Har inte SAOL tillgänglig.)  Jag har aldrig varit med om det, men blivit varnad av veterinär Hammarberg i egen hög person:  Getter + rhododendron = livsfarligt.  "Först kräks dom, och sen dör dom."  Så jag antar att Du med Din rådiga insats räddade livet på Din killing.

Och tacka för att han uppskattade att ligga på Husses arm efter att nästan ha dött...  Sov gott alla sex!

Redigering:  Slutsats 3)  Hägna in rhododendron!
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 06:25 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Rododendron- giftig!
« Svar #2 skrivet: 26 mar-07 kl 08:59 »
Jag har varit med om samma sak 2 ggr på mindre än 2 veckor, senast i förrgår blev get nr 2 dålig.

Fröken Pierina passade på att sno nåra blad bakom ryggen på mig när jag höll på som bäst att gräva upp dedär ¤%%(((&¤!! rhododenronen som förgiftade bocken Ragge förra veckan. Jag hade satt elnät runtomkring eftersom de hänger efter mig överallt men skam den som ger sig, fröken Pierinas hals är längre än jag tror  :)

Saken e den att givetvis blev hon också dålig men inte så som Ragge som var sjuk i 4 dagar, Pierina kräktes lite men morgonen efter åt hon frukost med stor aptit.

Jag har läst på många olika sidor om getter utomlands och på flertalet sidor om getter i bland annat holland beskrivs dessa sjukdomssymtom, MEN där står det att det inte är nåt de dör av däremot blir de väldigt dåliga och kräks häftigt. När magen är tömd är geten oftast trött och hängig några dagar efter och för att påskynda återställning bör geten ha saltsten och vatten tillgängligt.

Graden av symtom står i alla fall i kontrast med hur mycket av växten de fått i sig. Pierina lyckades sno 3-4 skott å nåt blad innan jag fick tag i henne, Ragge däremot åt nog en hel kvist och han var sjuk mycket längre.
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 09:01 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Rododendron- giftig!
« Svar #3 skrivet: 26 mar-07 kl 13:58 »
Om jag inte minns totalt fel, så står det om detta i Mackenzie's Goat husbandry. Jag ska kolla sen, om jag kan hänvisa.

Men, där rök idén jag hade på en rhododendron dal.

En liten historia som inte hör hit;

-Pappa, är det där en ros?

-Nej min son, det är en rhododendron.

-Pappa, hur stavar man till rhododendron?

-Det är en ros, min son!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Rododendron- giftig!
« Svar #4 skrivet: 26 mar-07 kl 20:02 »
Jaha, och rosor som är så god getmat... :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Rododendron- giftig!
« Svar #5 skrivet: 26 mar-07 kl 20:05 »
Det är ju bra om dom inte direkt dör.  Men kombinationen bör vi varna alla för!  Inklusive den som ev har illasinnade grannar, som skulle kunna visa "vänlighet" och mata djuren över stängslet...
 :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

261 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser