Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växt som trivs i skugga  (läst 2826 gånger)

Tomtabacken

• Västergötland
Växt som trivs i skugga
« skrivet: 05 okt-14 kl 08:56 »
På framsidan av huset som alltid ligger i skugga skulle jag vilja ha någon trevlig växt. finns det någon eller några som trivs i ständig skugga? Skulle bli väldigt glad om ni vill komma med tips.

christelle

• Blekinge
SV: Växt som trivs i skugga
« Svar #1 skrivet: 05 okt-14 kl 11:25 »
Marktäckare som kan fungera i skugga är hasselört, vintergröna och murgröna.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

malarmaster

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 okt-14 kl 12:10 »
trädgårdsväxter som gillar skugga är t.ex funkia,(släktet Hosta) som finns i hundratals varianter. Rhododendron gillar också fuktiga, skuggiga lägen, marktäckare förutom de som tidigare nämnts är lungört(Pulmonaria) och vissa sorter av näva(Geranium) t.ex brunnäva, jättedaggkåpa(Alchemilla mollis), plymspirea(aruncus),astilbe som finns i många varianter men vill gärna ha fuktigt.
Älggräs(Filipendula) i varianter,myskmadra, julros(helleborus),plister finns i många sorter,trevlig bladväxt(Lamium), ormöga(Omphalodes verna),rams(Polygonatum)
spetsmössa(Tiarella).
Mycket beror på vad du har för jord,fuktighet m.m men gemensamt för skuggväxter är att de oftast växer i undervegetation,dvs i skogsmiljö. De kallas därför woodlandsväxter eller på svenska lundväxter.
Man kan även hitta mindre träd och framförallt buskar som trivs med halv/helskugga.Viburnum släktet har här många representanter,olvon på svenska.
Du kan googla på de botaniska namnen,de inom parantes, så får du fram bilder. Biblioteket har säkert böcker,en inte alltför gammal är boken "Skuggväxter" susanna Widlundh,ICA bokförlag.
Hoppas du får inspiration! Ulf

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #3 skrivet: 06 okt-14 kl 21:32 »
Jag har en hög stilig Silverax, Cimicifuga racemosa Brunette, i helskugga och norrläge.  Dessutom  den blå bergvallmon, som skall vara så svår peppar peppar men den är väl inne på 5-6e året.  Att de här växterna  trivs är väl emot alla odds kanske har jorden betydelse för den torkar inte ut så lätt  i skuggan.  Ett tag hade jag även praktlysing men den tröttnade jag på växer ju som ogräs och tar över.  Nu har jag olika hostor där.  Försöker också med blå nunneört men vet inte om den kommer att klara sig ytterligare ett år. Lungörten och Löjtnantshjärta verkar klara sig bättre.  Innan huset brann fanns en Aconitum som också trivdes i skuggan.  Jag har prövat många  olika skuggväxter som inte trivts på den här  platsen.
« Senast ändrad: 06 okt-14 kl 21:37 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Tomtabacken

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 okt-14 kl 19:26 »
Tack för bra tips, nu har jag lite att fundera på!

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #5 skrivet: 08 okt-14 kl 17:07 »
Jag köpte idag en porslinsveronika som jag gillade färg och bladstruktur på.  Den skall tåla skugga bra.  Så mörkt det är i min rabatt mot husväggen vill jag ha ganska ljusa bladväxter som lyser upp när man går förbi. Blommorna blir då inte så viktiga. 

Sen så tänkte jag tillbaka då jag hade en klematis Sommer Snow som stortrivdes nån meter längre ut mot förstukvisten under flera år innan den tvärdog förra våren.  Nu har jag satt en kaprilfol där.  Klematisen var så t vildväxande att det blev mögel på snickerierna bakom. Blommningen kom igång i slutet av augusti och höll ut tills snön kom.  Norrläge, blåsigt och zon 6 är det.

Hur det är med alla kaprifoler och zon förstår jag inte.  Zon 4 och 5 anges på de flesta medan det i verkligheten står kaprifoler den tidiga som doftar ljuvligt i varenda rabatt här bland husen.  Kanske är de infostrade  och de som överlevde älskas:P
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 3 användare
AndersG, Radar, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser