Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara verktyg  (läst 2586 gånger)

Markus

• -
Förvara verktyg
« skrivet: 29 sep-14 kl 20:49 »
Hej hur förvarar man handverktyg bäst i kallutrymme? Det är skyddat ifrån regn och vind men ska det ligga i fukttäta aluminium boxar eller i hyllor? eller i trälådor/ vanlig verktygslådor av plåt?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förvara verktyg
« Svar #1 skrivet: 29 sep-14 kl 20:53 »
Torrt är det viktigaste har du dom i täta lådor så bör du ha någon fuktätare då du stänger inne en del fukt i lådan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 29 sep-14 kl 23:06 »
Sedan beror det på hur kallutrymmet är uppbyggt. Har du ett par fönster åt söder så blir det torrare där inne. Om utrymmet är kallt och det blir väderomslag så kan det bli rätt fuktigt även inomhus. Tunga verktyg kan det lätt kondensera på då.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 30 sep-14 kl 22:02 »
Se till att det inte kan blåsa och regna rakt genom väggarna, om det är glesa brädväggar kan det vara bra att smälla upp t ex vindskyddspapp eller masonit på insidan, åtminstone mot de väggar där oväder mest brukar ligga på. Det verkar som om järnföremål brukar klara sig bättre från rost i en tung timmerlada än i ett lätt brädskjul även om klimatet känns torrt på bägge ställena.

Jag tror mer på att låta verktygen ligga relativt öppet, eventuellt skyddade mot tvära temperaturväxlingar av t ex trälådor eller skåp som inte precis är täta men åtminstone lite värmeisolerande och så tunga att de fördröjer temperaturväxlingarna. Riktigt känsliga saker som man inte vill ha rostskadade kan man olja in med något kletigt (t ex Tectyl ML eller något annat hålrumsrostskydd för bilar).

Torrbollar och liknande fuktätare fyller ingen funktion alls om inte utrymmet den står i verkligen är hermetiskt tillslutet.

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 03 okt-14 kl 13:20 »
Jag håller med torbjörn...... men jag kan tipsa om att Simonitz hårdvax för bilar fungerar bra som rostskydd på de blanka metallytorna på snickarverktyg. Jag har provar andra sorters vax också men gammaldags Simonitz hårdvax i platta plåtburkar är överlägset bäst av de jag har provat. Vissa billiga vaxer innehåller silikon som ju inte får komma i närheten av trä som skall limmas eller ytbehandlas så dem skall man inte använda på verktyg.

Vax är inget hundraprocentigt rostskydd men på verktyg som används men förvaras kallt så minskar det rostrisken betydligt om man vaxar ibland.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser