Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fel på växellåda MF 135  (läst 4780 gånger)

teufel

Fel på växellåda MF 135
« skrivet: 28 sep-14 kl 13:05 »
Hej!

Nu verkar det som att växellådan på vår MF 135:a från 1977 har gett upp.
Det känns som att friläget är i, men när man släpper upp kopplingen så är backen ilagd.
Växelspaken går dessutom inte att föra till något växelläge alls.

Hög/Låg-växelväljaren funkar som vanligt.

Nån som vet vad det kan vara? Och hur löser man det?

Mvh Patrick

andtol

• Gäst
SV: Fel på växellåda MF 135
« Svar #1 skrivet: 28 sep-14 kl 13:11 »
Det låter som om växelföraren har hoppat ur.

Här kan du nog finna lite matnyttig info:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82432.0

Bl a finns det länkar till manualer för din traktor.

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 28 sep-14 kl 17:48 »
Växelföraren är en välkänd svag punkt på 100 seriens Massey Ferguson. Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag kan inte säga hur man gör men jag har hört att det skall gå bra att reparera.
Jag har hört om någon proffsmekaniker på den tiden som gjorde det utomhus på vägkanten i mörker och snöstorm......

Nu har du stor hjälp av sprängskisserna på växellådan så du ser hur den är uppbyggd.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 okt-14 kl 16:12 »
http://www.tractorbynet.com/forums/massey-ferguson-classic-vintage/144203-135-diesel-stuck-reverse-gear.html

Massey Ferguson 203 Gear Lever Stuck

Det gamla vanliga felet, har inte haft det på min. Lagas med en skruvmejsel och stor skiftnyckel.

massey-35

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 10 okt-14 kl 21:07 »
övertryck???? om du låter allt stå en ellertvå dar släpper det då?  masseyn som jag har från 57 låser allt om  jag trycker upp skopan eller trepungtslyften i topp för länge.

varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser