Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är min kombucha död??  (läst 4339 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Är min kombucha död??
« skrivet: 18 sep-14 kl 10:55 »
Fick min första kombuchasvamp skickad med posten för några veckor sedan. Den kom i en plastpåse med lite "saft". Tyvärr hade jag inte möjlighet att sätta igång den direkt utan la påsen i kylen i ca 5 dagar. Fel?

Sedan körde jag igång men vanligt svart te, socker enligt proportionerna i Handboken men inget händer. Tror jag. Nu har den legat i över 2 veckor och har inte påtagligt ändrat smaken på teet.

Hur vet jag om den är död? Vad har jag gjort för fel?

Det var väldigt lite "saft" med från början, < 0,5 dl. Kan det vara så att det inte varit tillräckligt surt från början? Jag gjorde en sats om 2 liter. Idag har jag droppat i lite äppelcidervinäger för att kanske få bättre pH. Fel?

Svampen är lite slemmig, långa slemsjok hänger runt den. Fel eller ska det vara så?

Kan jag göra något för att rädda min scooby?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Kanin-Eva

• Dalarna
SV: Är min kombucha död??
« Svar #1 skrivet: 20 sep-14 kl 09:04 »
Finns det ingen erfaren kombuchtillverkare som kan ge mig ett råd???
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser