Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt: Automatisk temperaturstyrning av brooder.  (läst 1650 gånger)

newinthegame

• Uppland
Projekt: Automatisk temperaturstyrning av brooder.
« skrivet: 12 sep-14 kl 11:13 »
I sommras kläckte jag mina första ägg någonsin. Detta gjordes i en hemmabyggd kläckare. Hade vissa problem med designen som ska åtgärdas till nästa gång. Fick endast en kläckprocent på 25% av ägg köpta på nätet. Hade även lite problem med temperaturstyrningen i broodern. Var mycket pill med att höja och sänka lampan för att få rätt temperatur.

Så för att förbättra förutsättningarna för kycklingarna första veckorna efter kläck. Hade jag tänkt bygga en brooder som kontrollerar temperaturen automatiskt. Den kommer då styra temperaturen efter ett förutbestämt schema under hela perioden kycklingarna är i broodern. Detta borde då ta bort problemet med att höja och sänka lampan för temperaturkontroll.

Vad tror ni om denna idé? Skulle den ge kycklingarna bättre förutsättningar?

Mvh

andtol

• Gäst
SV: Projekt: Automatisk temperaturstyrning av brooder.
« Svar #2 skrivet: 12 sep-14 kl 11:22 »
Hur kontrollerar du fukten?

newinthegame

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 12 sep-14 kl 11:31 »
Vet att det finns produkter för detta. Men har inte hittat någon med de funktioner jag vill ha. Min ska kunna styra tempen efter ett förutbestämt schema. T ex vecka 1 37,7 C, vecka 2 35,0 C osv. Är så jag har förstått att kläckerier arbetar. Sen vill jag kunna se på en display vilken temperatur som det faktiskt är, och hur många dygn kycklingen varit i broodern.

Jag har den står i ett vanligt rum. Visste inte att man behövde styra även fukten. Vilken fukt ska de ha när de befinner sig i broodern?

Mvh 

andtol

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 sep-14 kl 11:56 »
60-70 % i början och öka den sista veckan så skalet blir mjukt. 80-90 %.

Broodern? Du menar äggkläckaren? ;)

newinthegame

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 12 sep-14 kl 12:05 »
Själva kläckningsprocessen har jag koll på. Nej jag menade utrymmet där kycklingarna befinner sig de första veckorna efter de är kläckta. Har läst mest engelska artiklar. Kanske har blandat ihopp namnen...

Mvh

andtol

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 sep-14 kl 12:09 »
Aha, missuppfattade din fråga.

Solly.

newinthegame

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 12 sep-14 kl 12:11 »
Inga problem! Vad tror du om idén skulle den göra någon nytta?

andtol

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 sep-14 kl 12:20 »
Jag har inte upplevt lampan (160 W värmelampa) som något problem efter kläckning. De är i en lite större låda, ca 60x90 cm. Jag ställer in värmelampan på ca 40-50 cm avstånd. Ligger de i en fin cirkel runt lampan så är den på lagom höjd. Ligger de alldeles tätt precis under så är den för högt. Ligger de utträngda i hörnen är det för varmt. De reglerar temperaturen bra själva.

Man måste ju ändå byta vatten och kolla till dem flera ggr varje dag så jag upplever det inte som ett problem att sänka och höja lampan. Det brukar jag bara göra ca 1 gång per vecka...

newinthegame

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 12 sep-14 kl 12:31 »
Tänkte att eftersom kläckerier använder den principen borde det finnas något syfte. Kanske för att de sakta men säkert ska vänja sig vid en lägre temp inför utsläppet? Sen är det ju kul att byga också...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 12 sep-14 kl 14:18 »
Man kan göra vad som helst invecklat. De första kläckningarna i akvariet hade vi inte ens nån termostat. Det pendlade mellan 29 och 45 grader men blev ändå 60 till 75% utdelning.
Låt dem ligga ett par timmar i kläckaren innan ni flyttar över dem till en bur eller låda. En värmelampa som Toll beskriver klarar de sig med själva. Mitt under lampan=för svalt, försöker de komma undan värmen= för varmt. Vi använder kaninburar som är ganska avlånga (40x90 cm?) och har lampan i ena änden, så de kan komma undan ordentligt samt vänja sig att ta svalare temp.

Beroende på klimat så släpper vi ut dem i utomhusbur när de är 2-6 veckor, efter några dar i betesbur får de gå ut till de andra och integreras i flocken. De går då hem till rätt bur när det blir kväll.

För fuktigheten har vi en luftfuktare med en tvättmaskinslang, den sköter även ventilationen. För att luften ska va jämn i hela utrymmet fläkten till en kasserad dator. Inkapslad med nät så de inte kan komma in i fläkten.
« Senast ändrad: 12 sep-14 kl 14:24 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 2 användare
Stengrim, Ann Wallin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser