Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Musfällor  (läst 11381 gånger)

Pentti Linkola

• Gäst
SV: Musfällor
« Svar #20 skrivet: 04 sep-14 kl 18:07 »
Testat allt genom små 40 år och nu har vi äntligen fått lugn med mussa-gift. F.n. använder vi Tomcat betesblock mot möss och råttor. Helt enormt bra. Jag fyller på 3-4 st i en låg skål ca var annan månad. Bara se till att andra husdjur inte kommer åt. Vi har det själv placerad i krypkällaren.
En lite annan grej, och ganska kul. På en veteranmopedtävling fanns olika tävlingsmoment och tipsrunda. Ett moment var att på kortast tid ladda 10 musfällor!!!

Jo, men grejen är att det är slut med giftet nu: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/rattgift-saljer-slut-snart-kopstopp

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 04 sep-14 kl 18:12 »
Morsan körde med den där bur-fångst-och-glöm-metoden förr. Inte snällt, fast det är inte gift heller. Äckligt har jag för mig det blev i burarna också.

Jag tänker mig många fällor, i källare och uthus, som kan kollas ett par gånger i veckan.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 14 sep-14 kl 14:24 »
Möss biter ihjäl och äter upp varandra om man har dem instängda utan mat. Inte speciellt snällt. Dessutom skapar man en traumatiserad så kallad "killer rat" (blir lite konstigt när det gäller möss), vilket gör att den anfaller sina olycksbröder i buren. Släpper man sedan ut den så kommer den att fortsätta med sitt beteende. Metoden har använts med brunråttor för att hålla nere antalet i kloakerna.

Möss biter ihjäl och äter upp varandra om man har dem instängda utan mat. Inte speciellt snällt. Dessutom skapar man en traumatiserad så kallad "killer rat" (blir lite konstigt när det gäller möss), vilket gör att den anfaller sina olycksbröder i buren. Släpper man sedan ut den så kommer den att fortsätta med sitt beteende. Metoden har använts med brunråttor för att hålla nere antalet i kloakerna.

Ja det är min erfarenhet också när det gäller levandefällor. Vittjar man inte varje dag så käkar de upp varandra och dör inte alls av stress efter några timmar. Så här är det slagfällor som gäller. Kör de klassiska i trä. Nymodigheter som vi provat brukar bli länsade utan att slå igen eller så har de varit för klena så mus med fälla sprungit runt istället och jag har fått slå ihjäl dem med en hammare (eller tofflan) och det är ju kass.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser