Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Skåne kooperativ hyresrättsförening för skapande i Skåne  (läst 2676 gånger)

Dag Persson

• Alternativrörelsen - minnen, nyheter och projekt
    • Skåne
    • Fri Press
Skåne kooperativ hyresrättsförening för skapande i Skåne
« skrivet: 30 aug-14 kl 11:07 »
Vill du vara med och ta ansvar för ditt boende i kooperativ form?
Vill du ha ett boende med utrymme för eget skapande?

Initiativ
Exakt hur detta ska gå till vet jag inte. Det är något som du som är intresserad ska vara med och bestämma. Men innan du tar kontakt vore jag tacksam om du funderade över några tankar som fått mig att ta detta initiativ. Stora visioner förverkligas inte i en hast – och ofta kräver de kompromisser på vägen.
LÄS MER HÄR>>http://www.fripress.se/kooperativ-hyresrattsforening-skapande-skane/

Kolla här
”En kooperativ hyresrättsförening är en ekonomisk förening som hyr ut minst tre lägenheter till sina medlemmar. Föreningen är hyresvärd och hyresgästen är medlem i föreningen."
LÄS MER HÄR>>http://www.fripress.se/kooperativ-hyresrattsforening-skapande-skane/

(Detta inlägg finner du också på http://kollektiv24.forum24.se/kollektiv24-forum-4.html)

m-l

• -
SV: kooperativ hyresrättsförening för skapande i Skåne
« Svar #1 skrivet: 10 jul-15 kl 03:02 »
passar mig precis, jag vill hitta ett annat boende som är mer än att bo i stan,jag är 56 år,kvinna, har två hundar, är duktig på att måla och fixa och skapa trivsel omkring mig, jag är intresserad av att vara med.

lillakojan

« Svar #2 skrivet: 04 apr-16 kl 18:10 »
Vi är också mycket intresserade av något sådant. Två vuxna två ungdomar hund några katter och ett par gulliga Gotlandsruss.

celia

• -
« Svar #3 skrivet: 12 apr-16 kl 14:52 »
Är ni ännu på gång?

Dag Persson

• Skåne
    • Fri Press
« Svar #4 skrivet: 12 apr-16 kl 21:07 »
Hej! Det var jag som la in annonsen, nu för ett och ett halvt år sedan. Det blev då en kontakt (1) och vi träffades för att samtala om projektet. Nu blev det inget då. Josefine drogs in i ett annat projekt och själv lämnade jag mitt arbete för att volontära i Portugal. Kul, men nu är jag tillbaka och jobbar och bor i Skåne.

Själva idén med kooperativt boende är värt att utveckla. Fler röster och tankar krävs dock. Ett sätt är att fortsätta här på alternativt. Kan vi på sikt - i sommar kanske - dra ihop folk för en träff för människor med samma intresse? Formen "kooperativ hyresrättsförening" är bra och väl värd att sätta sig in i. (http://www.bolagsverket.se/ff/foreningsformer/kooperativ/vad-1.2651)

Att hitta "stället" tror jag inte är det viktigaste. Utan det är individerna som bildar en grund att bygga på.

Hör av er!

Dag
« Senast ändrad: 12 apr-16 kl 21:14 av Dag Persson »

lillakojan

« Svar #5 skrivet: 18 apr-16 kl 10:29 »
Vi familjen är redo för sammankomst. Hitta en lösning på hur vi kan få till detta projekt.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 apr-16 kl 12:39 »
Intressant läsning på bolagsverket. Jag har svårt att förstå någon vässentlig skillnaden mot konventionella boenden:

Enligt hyresmodellen. Föreningen hyr av en ägare. Liknar ju en helt vanlig hyresrätt med en aktiv boende/hyresgäst förening.

Enligt ägandemodellen. Föreningen äger fastigheten. Liknar ju väldigt mycket en bostadsrättsförening.

Förutom en viss oförstående så önskar jag er lycka till. Det är viktigt att vara aktiv med sin boendesituation.

Mvh
Magnus

Dag Persson

• Skåne
    • Fri Press
« Svar #7 skrivet: 18 apr-16 kl 14:02 »
Magnus! En kooperativ hyresrättsförening lämnar gott utrymme för "profil"; föreningen kan utöver de stadgar lagen kräver också utveckla regler utifrån medlemmarnas intentioner. Det kan vara sådant till exempel en miljö-, eko- eller hållbarhet, kultur, skapande - you name it. Bli gärna inspirerad genom att göra internetsökningar på orden stadgar, kooperativ och hyresrättsförening. Hitta på själv. :D

Vem vill vara med och utveckla bildandet av en kooperativ bostadsrättsförening i Skåne? En seminariedag i sommar för samtal och mänskligt möte?

En mejllista?

Hörs - Dag

tropfrog

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 apr-16 kl 14:40 »
Magnus! En kooperativ hyresrättsförening lämnar gott utrymme för "profil"; föreningen kan utöver de stadgar lagen kräver också utveckla regler utifrån medlemmarnas intentioner. Det kan vara sådant till exempel en miljö-, eko- eller hållbarhet, kultur, skapande - you name it. Bli gärna inspirerad genom att göra internetsökningar på orden stadgar, kooperativ och hyresrättsförening. Hitta på själv. :D

Det finns inga juridiska begränsningar i hur en bostadsrättsförening eller hyresgästförening kan profilera sig med hjälp av stadgar. Däremot så kan ordet kooperativ vara bra avskräckande för de personer som inte passar in i sådan verksamhet, som inte har rätt mindset, vilket ju är bra. Tyvärr så tror jag att det har samma avskräckande effekt på potentiella hyresvärdar.

MVH
Magnus

Dag Persson

• Skåne
    • Fri Press
« Svar #9 skrivet: 19 apr-16 kl 14:35 »
Hej igen, Magnus. I princip har du rätt även om kooperativa projekt (kända) oftare tar ut svängarna än de "traditionella" (kända) bostadsrättsföreningarna.

Vet du några som lyckats? Hur gör en - i grupp - för att inte avskräcka och ändå få utrymme för viljan att skapa alternativa bostadslösningar i en modern värld.

Har du bättre förslag till hur en flock naiva dårar* ska göra?

*naiv i ordets ursprungliga betydelse, dåre i betydelsen vilja gå vägar bortom konsumtionsmönstren

Dag Persson

• Skåne
    • Fri Press
« Svar #10 skrivet: 28 apr-16 kl 20:16 »
Nja! Ännu så länge är vi inte så många här som är intresserade av att få igång ett kooperativt boende i Skåne. Men det torde finnas fler. Men kanske hittar de inte hit. Jag har såklart idéer men tycker också att det är viktigt att andra kommer till och bidrar.

Hur vi ska gå vidare vet nu inte jag. Men vi kan väl sprida "ordet" på andra vägar. Vem/vilka kan tänka sig att dra ihop en träff till sommaren?

Ett par här i flödet har hört av sig men vi behöver bli fler.

Lev väl och hör av er.

shedesign

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 07 mar-19 kl 18:45 »
Hej
Jag har just börjat se mig om efter ett boende med kooperativ hyresrätt. Jag vill gärna kombinera det med att ha en ateljé inom räckhåll- Det skulle därför vara intressant för mig att få komma med i ditt projekt.
SHe

kimo36

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 29 apr-19 kl 01:20 »
kan du räkna mig  med i fall intressen finns kvar
MVH
Kamal

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 11 användare (3 dolda)
seeker, Rolle 007, Björkris, Mmmm, Ett svart får, MariaS, Liisa, huke

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser